|
|
|
||
Předmět poskytuje přehled dějin umění v Evropě a v českých zemích od sklonku středověku po moderní věk. Přednesená látka studentům umožní propojit poznatky z oblasti vizuální kultury s dochovanými památkami i s dějepisnými znalostmi včetně dějin každodennosti. Témata sledují proměny české krajiny v baroku, proměny pohledu na umění a vkus v závislosti na době, místu, společnosti, režimu a osobním přístupu.
Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (31.01.2023)
|
|
||
Podmínky/ požadavky k řádnému ukončení předmětu v LS: pro účast v LS je nutný zápočet ze ZS. Kurz je v LS ukončen ZK: ta probíhá na základě vypsaného termínu. A to formou písemného testu (učivo LS, obrázky - "poznávačka" výtv. děl) + ústní ZK. Ta probíhá fromou "poznávačky" (díla probraná zejm. v LS) a rozpravy nad tématem (umělec/ umělkyně; dílo/a ad.), které si student/ka dle své volby předem vybral/a a v předstihu oznámil/a vyučujícímu. Poznávačka: v LS probraní klíčoví umělci a díla od druhé poloviny 14. století po 20. století, čili od gotiky, krásného slohu přes nizozemský realismus, renesanci, baroko ke stylům a směrům 19. a 20. století. Dále je nutná více než jen povrchní a orientační znalost historického centra Prahy čili kardinálních památek a míst (Anežský klášter, Emauzy, Václavské nám., Starom. nám., Karlův most, Klementinum, chrám sv. Mikuláše na Malé Straně, Pražský hrad, Müllerova vila, Veletržní palác, Legiobanka, Palác Adria, Karolinum, Rudolfinum, Národní divasdlo, Národní muzeum - a ideální je též znát autory těchto památek ad.) Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura: GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Argo, 1997. ISBN 80-7203-143-0 Doporučená literatura: MACEK, Petr, Richard BIEGEL a Jakub BACHTÍK. Barokní architektura v Čechách. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2736-6. BENEŠOVSKÁ, Klára. Deset století architektury. Praha: Správa Pražského hradu, 2001. ISBN 80-86161-34-X. BLAŽÍČEK, Oldřich J. a Jiří KROPÁČEK. Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Ilustroval Zdeněk NETOPIL, ilustroval Jaroslav STANĚK. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0246-6. BLAŽÍČKOVÁ-HOROVÁ, Naděžda, Šárka LEUBNEROVÁ a Tomáš SEKYRKA. 19th-century art in Bohemia: (1790-1910) - painting, sculpture, decorative arts : exhibition guide : National Gallery in Prague, St George's Convent at Prague Castle. Prague: National Gallery, 2009. ISBN 978-80-7035-426-1. BIRGUS, Vladimír. Česká fotografická avantgarda: 1918-1948 : [katalog výstavy] : [Galerie hlavního města Prahy : 30.3.-30.5.1999]. Praha: KANT, [1999]. ISBN 80-86217-11-6. FOSTER, Hal, Rosalind E. KRAUSS, Yve-Alain BOIS, B. H. D. BUCHLOH a David JOSELIT. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Druhé, rozšířené vydání. Přeložil Josef HRDLIČKA, přeložil Irena ELLIS, přeložil Jitka SEDLÁČKOVÁ, přeložil Jana HLÁVKOVÁ. Praha: Slovart, 2015. ISBN 978-80-7391-975-7. GOMBRICH, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Vydání druhé. Přeložil Miroslava GREGOROVÁ. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-3031-7. HALL, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Přeložil Allan PLZÁK. Praha: Paseka, 2008. ISBN 978-80-7185-902-4. HEROUT, Jaroslav. Slabikář návštěvníků památek. 4. vyd. Ilustroval Antonín KRYL. V Praze: Národní památkový ústav, Územní odborné pracoviště středních Čech, 2011. ISBN 978-80-86516-40-0. HEROUT, Jaroslav. Staletí kolem nás: přehled stavebních slohů. Vyd. 5., přeprac. a dopl. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-389-5. HORYNA, Mojmír. Jan Blažej Santini-Aichel. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-664-3. PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Vydání třetí, revidované. Přeložil Lubomír KONEČNÝ. Praha: Malvern, 2021. ISBN 978-80-7530-302-8. ROYT, Jan. Slovník biblické ikonografie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0963-0. TOMAN, Rolf, ed. Umění italské renesance: architektura, sochařství, malířství, kresba. 2. čes. vyd. [Praha]: Slovart, 2000. ISBN 80-7209-252-9. Sláva barokní Čechie: Stati o umění, kultuře a společnosti 17. a 18. století. Praha: Národní galerie v Praze, 2001. ISBN 80-7035-258-2. Poslední úprava: Sládková Kateřina, Mgr. (18.11.2021)
|
|
||
frontální výklad s prezentacemi (vizuální materiál - výtvarná díla) + drobná aktivizace studentů a diskuze s nimi. Exkurze (zejm. sbírky Národní galerie v Praze) Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
Podmínky/ požadavky k řádnému ukončení předmětu v LS: pro účast v LS je nutný zápočet ze ZS. Kurz je v LS ukončen ZK: ta probíhá na základě vypsaného termínu. A to formou písemného testu (učivo LS, obrázky - "poznávačka" výtv. děl) + ústní ZK. Ta probíhá fromou "poznávačky" (díla probraná zejm. v LS) a rozpravy nad tématem (umělec/ umělkyně; dílo/a ad.), které si student/ka dle své volby předem vybral/a a v předstihu oznámil/a vyučujícímu. Poznávačka: v LS probraní klíčoví umělci a díla od druhé poloviny 14. století po 20. století. Více než jen orientační znalost historického centra Prahy - kardinálích památek a míst (Anežský klášter, Emauzy, Václavské nám., Starom. nám., Karlův most, Klementinum, chrám sv. Mikuláše na Malé Straně, Pražský hrad, Müllerova vila, Veletržní palác, Legiobanka, Palác Adria, Karolinum, Rudolfinum, Národní divasdlo, Národní muzeum ad.) Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
Obsah: 1. O první přednášce v LS si stručně zopakujeme karlovské umění (fundační činnost Karla IV., Karlštejn a jeho výzdoba, Nové Město pražské, UK, Karlův most), Petr Parléř, Mistr Theodorik Vrhneme se na umění tzv. internacionálního slohu (tzv. mezinárodní gotika) a jeho středoevropské větve, tedy krásného slohu (umění kolem 1400). Následně se budeme věnovat umění 15. století: nizozemskému realismu, italské ran a vrcholné renesanci, pozdní gotice Patnácté století plné převratů: v perspektivě převratných objevů, vynálezů, geniálních osobností, změn a posunů ve společnosti je 15. století zcela mimořádné. V posledním „středověkém“ (nebo prvním novověkém?) století Gutenberg začal tisknout knihy, Villon skládal své „prokleté“ balady, Portugalci a Španělé se vydali objevovat svět, husité se pokusili reformovat církev, Italové a Nizozemci položili základy moderního kapitalismu, a hlavně přinesli zcela nový status umění (l´art pour l ´art) a umělce a teorie umění. Revoluce v myšlení i v uměleckých sférách proudící z Itálie a Nizozemí zachvátila v průběhu 15. a 16. století celou Evropu a zanechala po sobě nesmazatelný odkaz. 2. V druhé přednášce se zaměříme na umění renesance. Radost a požitek z umění a pozemského života na straně jedné a umění v korouhvi bojující církve na straně druhé. Múzy v době humanismu, renesance a zároveň protestantského ikonoklasmu a náboženských válek i v čase náboženského smíru v českých zemích: renesance v 16. století v Evropě. Nevylučuji možnost exkurze – případně i mimo Prahu (gotický kostel v Libiši u Neratovic, kousek od Prahy) 3. Během třetího až čtvrtého setkání zevrubně pojednáme barokní umění včetně umění nekatolických oblastí, kde došlo k vrcholu žánrové a portrétní malby či zátiší. 4. O čtvrtém setkání si blíže povíme o barokní komponované krajině, o mecenátu hraběte Šporka. Zazní jména jako J. B. Santini-Aichel, otec a syn Dientzenhoferové, P. Brandl, M. B. Braun a F. M. Brokoff, tedy géniové utvářející genia loci měst, vesnic a krajiny českých zemí 18. století. V druhé půli se budeme věnovat i umění počátku 19. stol., pokud nezvolíme exkurzi. 5. Na trati průmyslové doby: 19. století přineslo řadu převratných proměn, které se promítly ve společnosti a přirozeně i v umění. V průběhu dlouhého věku průmyslové revoluce se v dosud nevídané rychlosti parní lokomotivy vystřídalo dosud nebývalé množství uměleckých názorů, stylů a směrů – od klasicismu a empíru přes romantismus a buržoazní biedermeier a akademismus až po impresionismus, symbolismus a modernu; od počátků fotografie po její význam v umění a dokumentu. secesní a moderní umění sklonku 19. a počátku 20. století 6. Závěrečný výklad o proměnlivých výtvarných směrech moderní doby lze chápat jako přestup z parního vlaku do futuristického závodního automobilu počátku 20. století, s nímž se vydáme na dobrodružnou jízdu abstraktně-surreálistickou krajinou, posléze zohyzděnou největším válečným konfliktem v dějinách lidstva, až po neuchopitelně rychlý let raketoplánem okolo celého blahobytného a zároveň zbídačelého světa s nejasným směrem i cílem: současné umění jako „limited edition“, či jako věčně otevřená brána? Co to vlastně je moderní umění? A co teprve postmoderní?? Je vůbec možné z pomyslné oběžné dráhy komplikovaného dnešního světa dohlédnout správnou odpověď? Poslední přednáška může proběhnout formou referátů a exkurze do NGP – Veletržního paláce/ procházkou po moderní architektuře Prahy.
Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Studenti si osvojí klíčové okamžiky, osobnosti a díla historie umění od počátků (pravěk) po 20. století. Zvládnou orientaci jak na časové přímce dějin umění, tak v oblasti výtvarných slohů (stylů), směrů, ikonografie, formální kvality děl... Pochopí výhody a nevýhody "škatulkování" vizuálního umění do jednotlivých slohů; osvojí si asymetrii uměleckého vývoje (či spíše pochodu) v různých koutech Evropy ve stejném čase - tedy nejednotnost "příběhu" a běhu umění v čase. Dále si osvojí orientaci v historickém centru Prahy ve smyslu znalosti zásadních památek, míst a osobností, které utvářely historickou podobu města. Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
pro zápis do LS a účast v LS je nutný zápočet ze ZS Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.02.2025)
|