|
|
|
||
Předmět Dějiny umění I si klade za cíl seznámit posluchače se základními uměleckohistorickými okruhy, metodikami a pojmoslovím a samozřejmě s význačnými (ale i méně známými) umělci a díly evropské kultury od pravěku po 14. století. V LS pak od 14. stol. po moderní umění ve 20. stol.
Studenti si osvojí různé funkce a role, které umění v průběhu tisíciletí plnilo. V širším kontextu budou nastoleny a zodpovězeny otázky, proč je umění člověku prospěšné a proč je pro společnost důležité. A také proč je dobré ovládat dějiny umění či alespoň jejich základy. Přednášky se nebudou soustředit výhradně na projevy vizuálního umění, nýbrž také na historické a jiné souvislosti, na způsoby „čtení“ a nahlížení dějin umění, na různé interpretace a odlišné pedagogické a metodologické postupy v tomto oboru.
Tento kurz má sice za cíl podat ucelený přehled historie vizuálního umění od prvopočátku (pravěké jeskynní malby, sošky, starověká díla) až po moderní umění, nicméně akcent je kladen především na evropské umění období středověku, nejvíce pak na 13.–15. století, dále pak především na barokní umění (a poznávání Prahy).
PODMÍNKY KURZU DĚJINY UMĚNÍ (akad. rok 2024–25). KLASIFIKACE:
ZS – zápočtový test. Pro pokračování v LS je nutno tento test splnit / LS – závěr. ZK (test a ústní ZK). Vyučující má povinnost vypsat max. 3 termíny.
V případě, že se se studenty domluvím na jednom termínu, pak ho prosím respektujte. Nerad bych kvůli jednomu studentu, který si to na poslední chvíli rozmyslel, vypisoval nový termín (pro jednoho člověka). Vypsaný termín/y respektujte, tzn. nežádejte mě o individuální termíny pro jednotlivce ani pro ZK formou online.
- V průběhu kurzu mohu uložit studentům drobný povin. úkol, jehož splnění je potřebné pro uzavření semestru, resp. klasifikace.
- PŘEDNÁŠKY: Fyzická účast na přednáškách (6 během semestru) sice není povinná, ale výrazně ji doporučuji s ohledem na klasifikaci. Tzn. v zápočtovém testu a zejm. při závěrečné ZK jsou dotazována v otázkách a úkolech díla, osobnosti a témata probraná na přednáškách a exkurzích. Exkurze a účast na nich pak lze pokládat za ještě zásadnější.
Tento kurz má sice za cíl podat ucelený přehled historie vizuálního umění od prvopočátku (pravěké jeskynní malby, sošky, starověká díla) až po moderní umění, nicméně akcent je kladen především na evropské umění období středověku, nejvíce pak na 13.–15. století, dále pak především na barokní umění a poznávání Prahy. Znalost ikonických pražských památek a míst (od románské doby po 20. stol.) patří ke všeobecnému vzdělání – jinými slovy by měla patřit k výbavě každého inteligentního a kulturně smýšlejícího člověka, a i proto je kardinálním tématem u ZK.
(Ondřej Faktor,29.9.2024)
Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (08.09.2022)
|
|
||
zápočtový test (zimní semestr. Zkouška v letním semestru). Vyučující má povinnost vypsat max. 3 termíny. V případě, že se se studenty domluvím na jednom termínu, pak ho prosím respektujte. Nežádejte o individuální ani online termíny. Děkuji - V průběhu kurzu mohu uložit studentům drobný povin. úkol, jehož splnění je potřebné pro uzavření semestru, resp. klasifikace. Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Argo, 1997. ISBN 80-7203-143-0
Doporučená literatura (zimní semestr): BELTING Hans, Likeness and Presence: A History of the Image before the Era of Art. Chicago 1994 (nebo pův. vydání v Nj) BENEŠOVSKÁ, Klára. Deset století architektury. Praha: Správa Pražského hradu, 2001. ISBN 80-86161-34-X. BLAŽÍČEK Oldřich / KROPÁČEK Jiří, Slovník Památkové péče, Praha 1986 BLAŽÍČEK, Oldřich J. a Jiří KROPÁČEK. Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Ilustroval Zdeněk NETOPIL, ilustroval Jaroslav STANĚK. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0246-6. DVOŘÁK Max, Dějiny umění jako projev ducha, Praha 1936 DVOŘÁK Max, Katechismus památkové péče, Praha 2004 ECO, Umberto. Umění a krása ve středověké estetice. Vyd. 2. Přeložil Zdeněk FRÝBORT. Praha: Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-892-3. FAJT, Jiří, ed. Karel IV., císař z Boží milosti: kultura a umění za vlády Lucemburků 1310-1437. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1399-7. FAJT, Jiří a Markus HÖRSCH, ed. Císař Karel IV.: 1316-2016 : první česko-bavorská zemská výstava. Přeložil Vladimír ČADSKÝ, přeložil Marta EICH. V Praze: Národní galerie, 2017. ISBN 978-80-7035-612-8. FAKTOR Ondřej, Vejdi poutníče. Kostel sv. Jakuba Většího v Libiši, Neratovice 2019 FAKTOR Ondřej, Tisíc let středověkého umění. Od raně křesťanského umění k pozdní gotice. Ostrava 2020 FOLETTI, Ivan - FRANTOVÁ Zuzana, Mediální revoluce – christianizace Evropy. Ravenna pátého století a jak obrazy mění dějiny. Brno 2021 FOLETTI, Ivan, Martin F. LEŠÁK, Veronika PICHANIČOVÁ a Sabina ROSENBERGOVÁ. Je (středověk) doba temna?: umění, migrace a moc. Brno: Books & Pipes, 2021. Parva convivia². ISBN 978-80-7485-236-7. GOMBRICH, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Vydání druhé. Přeložil Miroslava GREGOROVÁ. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-3031-7. HALL, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Přeložil Allan PLZÁK. Praha: Paseka, 2008. ISBN 978-80-7185-902-4. HEROUT, Jaroslav. Slabikář návštěvníků památek. 4. vyd. Ilustroval Antonín KRYL. V Praze: Národní památkový ústav, Územní odborné pracoviště středních Čech, 2011. ISBN 978-80-86516-40-0. HEROUT, Jaroslav. Staletí kolem nás: přehled stavebních slohů. Vyd. 5., přeprac. a dopl. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-389-5. CHADRABA Rudolf / KRÁSA Josef (eds.), Dějiny českého výtvarného umění. Od počátku do konce středověku, I/1, Praha 1984 CHADRABA Rudolf / KRÁSA Josef (eds.), Dějiny českého výtvarného umění. Od počátku do konce středověku, I/2, Praha 1984 CHLUMSKÁ Štěpánka (ed.), Čechy a střední Evropa 1200–1550. Průvodce expozicí sbírky starého umění NG v Praze v Klášteře sv. Anežky České, Praha 2014 KUBÍNOVÁ, Kateřina a Klára BENEŠOVSKÁ, ed. Imago, imagines: výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. do první třetiny 16. století. Praha: Academia, 2019. ISBN 978-80-200-3036-8. LE GOFF, Jacques. Kultura středověké Evropy. Vydání třetí, ve Vyšehradu druhé. Přeložil Josef ČERMÁK. V Praze: Vyšehrad, 2020. Kulturní historie. ISBN 978-80-7601-250-9. LÍBAL, Dobroslav. Gotická architektura v Čechách a na Moravě. V Praze: Umělecká beseda, 1948. Cesta k umění - průvodce po dějinách národního umění. MANCOFFOVÁ Debra N., Tajemství ve výtvarném umění. Skryté vzkazy, významy a záhady, Praha 2021 MERHAUTOVÁ, Anežka - TŘEŠTÍK, Dušan - HOBZEK, Josef. Románské umění v Čechách a na Moravě. 2. vyd. Ilustroval Zvonimír DRAGOUN, ilustroval Jaroslava LENCOVÁ. Praha: Odeon, 1984. České dějiny (Odeon). MIKŠ František, Gombrich – Tajemství obrazu a jazyk umění. Pozvání k dějinám a teorii umění, Brno 2021 MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 5. vydání, v Idea servis 4. vydání. V Praze: Idea servis, 2009-. ISBN 978-80-85970-65-4. PANOFSKY Erwin, Význam ve výtvarném umění, Praha 2013 ROYT, Jan. Středověké malířství v Čechách. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0265-2. ROYT, Jan. Slovník biblické ikonografie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0963-0. TOMAN, Rolf, ed. Románské umění: architektura, sochařství, malířství. [Praha]: Slovart, 2006. ISBN 80-7209-765-2. TOMAN Rolf (ed.), Gotika. Architektura, sochařství, malířství, Praha 2000 ULLMANN Ernst, Svět gotické katedrály, Praha 1987ULLMANN, Ernst. Svět gotické katedrály. Praha: Vyšehrad, 1987. Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.09.2023)
|
|
||
Obsah: Historiografie, metodologie. Ikonografie. Vasariho pojetí uměleckého vývoje vs. moderní pojetí historie a historie umění. Funkce vizuál. umění napříč staletími v různých kulturách – význam vizuální kultury jako mocenského i náboženského nástroje i jako záliby. Nejstarší projevy výtvarné kultury v době kamenné. Starověk od nejstarších civilizací po pozdní, resp. křesťanskou antiku. 2.Zrod křesťanské ikonografie jako zrod středověku Funkce výtvarného umění v dlouhém období zvaném středověk. Umění časného křesťanství; umění byzantské říše; tzv. karolinská a otonská renesance, insulární umění a stylizace na hraně abstrakce; rané mnišství; románské umění; umělecké projevy Velké Moravy a raného českého státu 3. Pouť středověkým světem Středověk nebyl temný, nýbrž pestře barevný a nápaditě členitý. Poutní kostely na cestě do Santiaga a jejich spojitost s románským uměním. 4. Počátky a vrchol gotického slohu coby revoluce v umění. Gotický sloh představuje doslova přelom v historii umění: přinesl nové konstrukční prvky v architektuře a nový pohled na sochařství a malbu. Nebudou opominuty gotické hrady a města, jejichž zakládání si na našem území pojíme hlavně s vládou posledních Přemyslovců 5. Exkurze do lucemburského století. 6. Vybrané památky z doby vlády Lucemburků v českých zemích ve 14. století Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (17.09.2022)
|