|
|
|
||
Seminář Hudební jazyk I si klade za cíl představit hudbu v celém jejím spektru a všech aspektech s cílem otevřít absolventům cestu k hlubšímu porozumění hudebnímu jazyku a díky tomu ke zlepšení schopností využít hudební prostředky v rámci edukativních programů.
Kurz má za cíl seznámit posluchače s hudební strukturou takovým způsobem, aby se poté byli schopni zorientovat v celé šíři hudby od minulosti až po současnost a také pochopit její vnitřní matérii a logiku.
Účast minimálně na dvou blocích ze tří.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (19.11.2021)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (08.09.2022)
|
|
||
Povinná literatura: povinný poslech hudebních ukázek TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 2., opr. a rozš. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. 297 s. Hudební pedagogika; sv. 3. ISBN 978-80-7331-199-5. Doporučená literatura: SMOLKA, Jaroslav a kol. Dějiny hudby. Vyd. 1. Brno: Togga ve spolupráci s Českým hudebním fondem, 2001. 657 s. ISBN 80-902912-0-1. Poslední úprava: Sládková Kateřina, Mgr. (21.11.2021)
|
|
||
Obsah: 1. Hudba jako fenomén vznik, potřeba a příležitost k využití (např.: obřad, tanec, píseň jako projev emoce, pracovní píseň apod.), způsob prezentace (zpívaná poezie, divadlo, šlechtický salón, koncertní produkce, záznam - nahrávka). 2. Hudební matérie zvuky, tóny (alikvótní řada), rytmus jako pravidelný tep, puls (odvozený fyziologicky – srdeční tep, nebo od jistých činností), rytmus jako vychylování od pravidelného pulzu. Prapůvod instrumentů (píšťala, struna, rezonující materiály) 3. Hudební systémy systémy jakožto umělé konstrukce na základě fyzikálních jevů (alikv. řada) (Asie, Indie, Evropa). Evropský vývoj, jako jediný, postupně vytvořil systém hierarchicky uspořádaných souzvuků (harmonie jako nauka). Pojmy „škála nebo řada“, „diatonika“, „chromatika“, „tónorod“, „akord“, apod. 4. Hudební techniky jednohlas, vícehlas - od heterofonie přes jednoduchý vícehlas (burdon, prodleva, paralelní vedení jako organum apod.) až po složitý kontrapunkt - harmonicky podmíněná melodie, novější techniky jako dodekafonie, modální technika, aleatorika. Pojmy: homofonie, polyfonie, kontrapunkt (jako soubor zásad), funkční harmonie a dílčí technické pojmy jako ostinato apod. Řada témat bude doprovázena vybranými ukázkami z nahrávek hudebních skladeb různých slohových epoch, různých žánrů, různého charakteru a rozličného instrumentálního obsazení. Seminář by měl být koncipován jako týdenní s dvouhodinovou sazbou každý týden. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (30.12.2021)
|
|
||
Účast minimálně na dvou blocích ze tří. Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (13.09.2022)
|