PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Reklamní komunikace - OPNC4C106C
Anglický název: Advertising
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Anotace
Reklamní komunikace, její funkce a typy, jazykové a nejazykové prostředky reklamy, stereotypy a hodnoty v reklamě. Přesah reklamy do různých společenských sfér.
Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Cíl předmětu

Studující:

·         bude znát funkce a typy reklamní komunikace;

·         pozná jazykové a nejazykové prostředky reklamy;

·         uvědomí si stereotypy a hodnoty v reklamě;

·         uvědomí si přesah reklamy do různých společenských sfér.

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky k zápočtu:
Aktivní účast na seminářích. Docházka, povolena je jedna absence.

Vystoupení v semináři - prezentace tématu dle zadání na prvním semináři.

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Literatura

BURTON, G.; JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. 

CRHA, I.; KŘÍŽEK, Z.: Jak psát reklamní text. Praha: Grada, 2008. 

ČMEJRKOVÁ, S.: Reklama v češtině, čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000.

HORŇÁK, P.: Abeceda reklamy. Bratislava: Grafosit, 1997.

JEFKINS, F.: Advertising. London: Pitman, 1994.

MIČIENKA, M.; JIRÁK, J. (et al.) Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007.

OGILVY, D.: Ogilvy o reklamě. Praha: Magnet Press, 1996.

POŠTOLKA, V. Kniha o reklamě. Praha: Reklamní klub, 1940.

PRAVDOVÁ, M.: K povaze reklamního diskurzu. Naše řeč, 2002, 85, č. 4, s. 177-189. 

PRAVDOVÁ, M.: McDonald´s - tak trochu jiná kultura? Praha: Karolinum, 2006. 

SRPOVÁ, H.: Reklama pro děti - rádce, či manipulátor? Český jazyk a literatura 57 (5), 2006 - 2007, s. 209 - 215.

SRPOVÁ, H. Cílová skupina – faktor, který rozhoduje o podobě reklamy. In Od informace k reklamě. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2007, s. 123–160.

SRPOVÁ, H.  Reklama zaměřená na děti. In Jaklová, A. (ed.) Komunikace – styl – text. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2006. 

The Advertising Age. Encyclopedia of Advertising. New York: Fitzroy Dearborn, 2003. 

ŠEBESTA, K: Reklamní texty. Jejich funkce a výstavba. Praha: FF UK 1990.

TOSCANI, O.: Reklama je navoněná zdechlina. Bratislava: Slovart, 1996.

VYSEKALOVÁ, J.; Mikeš, J. Reklama – jak dělat reklamu. Grada, 2003, s. 108-109.

VYSEKALOVÁ, J. – Komárková, R. Psychologie reklamy. Grada.

VOŠAHLÍKOVÁ, P. Zlaté časy české reklamy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1999.

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Sylabus

Témata:

  1. Specifika reklamní komunikace, druhy a typy reklamy.
  2. Interdiskurzivnost a intertextovost v reklamě.
  3. Jazykové prostředky reklamy - jazyková norma vs. reklamní text; konfigurace hlásek, lexikum, morfologické prostředky; básnické figury a tropy; syntaktické prostředky; adresát reklamy.
  4. Nejazykové prostředky reklamy - obraz a zvuk v reklamě.
  5. Reklama a stereotypy; obraz hodnot v reklamě; reklama určená dětem. Archetypy v reklamě. Humor a erotika v reklamě.
  6. Pohled do historie reklamy. Pohled do historie literatury o reklamě.
  7. Světoví tvůrci reklamy, ceny udělované reklamním počinům.
  8. Reklama na internetu, skrytá reklama, facebook, youtubeři, influenceři, virální marketing, advergaming, product placement.
  9. Česká legislativa zaměřená na reklamu. Etické kodexy.
  10. Reklama zaměřená na děti. Práce s reklamou v učebnicích pro ZŠ a SŠ. Učebnice mediální výchovy.
Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Výsledky učení

Studující:

·         popíše specifika reklamní komunikace, vyjmenuje druhy a typy reklamy;

·         pozná interdiskurzivnost a intertextovost v reklamě, vztáhne ji ke svému studiu, porovná s jinými prostředky užívanými v reklamě, uvede příklady;

·         vyjmenuje jazykové prostředky reklamy, pozná je v textu, popíše vztah jazykové normy a reklamního textu; popíše v reklamním textu konfiguraci hlásek, lexikum, morfologické prostředky, básnické figury a tropy, syntaktické prostředky;

·         vztáhne konkrétní reklamní text k adresátovi reklamy;

·         popíše nejazykové prostředky reklamy, zejm. obraz a zvuk využitý v reklamě;

·         odhalí stereotypy v reklamě, uvede příklady obrazu hodnot v reklamě; popíše typické archetypy užívané v reklamě, uvede příklady;

·         vyjmenuje a charakterizuje prostředky typické pro reklamu určenou dětem;

·         popíše principy využití humoru a erotiky v reklamě;

·         popíše základní pilíře v historii reklamy; uvede několik titulů literatury, která se věnuje historii reklamy;  

·         vyjmenuje několik nejznámějších světových tvůrců reklamy, charakterizuje jejich styl; uvede několik cen udělovaných reklamním počinům a porovná je;

·         charakterizuje prostředky reklamy na internetu, skryté reklamy, reklamy na sociálních sítích; vysvětlí pojmy virální marketing, advergaming, product placement a uvede příklady;

·         uvede položky české legislativy zaměřené na reklamu; popíše etický kodex a aplikuje ho na konkrétní reklamy; uvede příklady reklam, které nesplňují podmínky dané legislativou a etickým kodexem;

·         uvede příklady práce s reklamou ve výuce mediální výchovy na ZŠ a SŠ; uvede příklady učebnic mediální výchovy a popíše aktivity zaměřené na reklamní komunikaci.

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK