|
|
|
||
Povinně volitelný předmět pro studenty Učitelství českého jazyka pro 2. st. ZŠ a SŠ. Studenti získají praktické i teoretické znalosti z oboru mediální komunikace, jež jsou didakticky aplikovány na oblast mediální výchovy a její výuky na ZŠ a SŠ. Cílem je, aby se ze studentů stali poučení konzumenti médií, kteří si jsou vědomi úskalí mediální komunikace, umí využívat média ku prospěchu, aktivně se brání manipulacím či desinformacím v médiích. Budou mít dostatek nástrojů pro ověřování pravdivosti informací. Budou si vědomi možné ne/objektivity ve zpravodajství. Dále: mediální produkty a jejich uspořádání, výstavba mediálního textu, mediální výchova v učebnicích českého jazyka. Předmět rozšiřuje a doplňuje kompetence získané během bakalářského studia s ohledem na učitelské zaměření budoucích magistrů. Témata: 1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím. 2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní. 3. Fake news, desinformační weby, propaganda. 4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy. 5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů. 6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita. 7. Youtube a jeho vliv na děti. Youtubeř, influenceři, skratá reklama. 8. Verbální a neverbální násilí v médiích. Kyber-šikana a obrana proti ní. 9. Jazyk a specifika elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu. 10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích. Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (10.01.2024)
|
|
||
Studující: · získají teoretické znalosti i praktické dovednosti z oboru mediální komunikace, které umí didakticky aplikovat na oblast mediální výchovy a její výuky na ZŠ a SŠ; · rozvinou svoje kompetence poučeného konzumenta médií, který si je vědom úskalí mediální komunikace; · umí prospěšně využívat média; · aktivně se brání manipulacím či dezinformacím v médiích; · mají dostatek nástrojů pro ověřování pravdivosti informací; · jsou si vědomi možné ne/objektivity ve zpravodajství; · znají dostatek zdrojů pro témata MV, které může využít při výuce na ZŠ/SŠ. Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
|
|
||||||||||||
studijní zátěž (3 kredity): kontaktní výuka: 24 hodin
Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (10.01.2024)
|
|
||
Atestační úkoly – podmínky k zápočtu: 1. Aktivní účast na seminářích, povoleny jsou 2 absence. Písemná zkouška na základě studia odborné literatury a materiálů prezentovaných v semináři. Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (10.01.2024)
|
|
||
BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 199 s. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-858-5011-7. BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister, 2001, 391 s. Studium. ISBN 80-859-4767-6. CARILLOVÁ, Montt: Fake over. Host, 2023. ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině: Čeština v reklamě. Vyd. 1. Praha: Leda, 2000, 258 s. ISBN 80-859-2775-6. DOČEKAL, Daniel a kol.: Dítě v síti. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-204-5145-3. ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5. ECKERTOVÁ, Lenka. Hustej internet. Praha: Petr Prchal, 2014, 87 s. ISBN 978-80-87003-39-8. HOLANOVÁ, Radka - KLINKA, Tomáš (eds.). Mediální výchova: od teorie k praxi. Praha: PedF UK, 2022. ISBN 978-80-7603-302-3 JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4. MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN 978-80-7367-315-4. SLUSSAREFF, M.: Hry, sítě, porno. Jan Melvil publishing, 2022. ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999, 157 s. Acta Universitatis Carolinae. ISBN 80-718-4711-9. MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-717-8200-9 https://www.deti-a-media.cz/ Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (08.08.2024)
|
|
||
Okruhy ke zkoušce: 1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím; média v našich životech. 2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní. 3. Fake news, desinformační weby, propaganda. 4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy. 5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů. 6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita. 7. Youtube a jeho vliv na děti. Youtubeři, influenceři, skrytá reklama. 8. Verbální a neverbální násilí v médiích. Kyber-šikana a obrana proti ní. 9. Jazyk a specifika elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu. 10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích. 11. Mediální produkty a jejich uspořádání, výstavba mediálního textu. 12. Reality show, realita, fikce, emoce. 13. Mediální výchova v učebnicích českého jazyka. 14. Různé druhy médií, vlastníci médií. 15. Tvorba vlastního časopisu, přínosy. Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (10.01.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772 heslo pro hosty: vajíčko Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (10.01.2024)
|
|
||
Studující: · uvede odborné argumenty obhajující mediální vzdělávání jako jednu z modernizačních tendencí ve výuce; obhájí důležitost mediální výchovy ve výuce; · definuje mediální gramotnost podle různých přístupů a uvede její složky; · uvede příklady aktivního přístupu k médiím; · uvede příklady vlivu médií na život lidí; · popíše principy bezpečného vyhledávání informací v médiích; využívá nástroje pro ověřování pravdivosti informací; ověří danou informaci; · popíše principy manipulace v médiích, uvede její příklady (své tvrzení obhájí), umí ji rozpoznat (své rozhodnutí obhájí) a charakterizuje základní prvky obrany proti ní; · vysvětlí, co je to dezinformace, uvede, které vhodné materiály či elektronické zdroje by při výuce tohoto tématu v rámci mediální výchovy používali; · odliší dezinformaci od misinformace; popíše principy dezinformačních webů, několik dezinformačních webů vyjmenuje a své tvrzení obhájí; vysvětlí pojem propaganda a uvede příklady propagandy z historie i současnosti, své tvrzení obhájí; · vyjmenuje různé druhy reklamy podle cíle a propagované skutečnosti, uvede příklady a své tvrzení obhájí; · vyjmenuje alespoň deset osvědčených persvazivních prostředků užívaných v reklamě (jazykových i nejazykových), uvede příklady a své tvrzení obhájí; popíše proces tvorby reklamního komunikátu; · vysvětlí, co je to „product placement“, „guerilla marketing“ a uvede příklady; · uvede několik příkladů platné legislativy (konkrétních principů), kterou se řídí reklama; uvede několik položek z etického kodexu rady pro reklamu; · uvede příklad reklamy, která neodpovídá platné legislativě či etickému kodexu rady pro reklamu; své tvrzení obhájí; uvede příklad skryté reklamy; · porovná a charakterizuje různé druhy zpravodajství, své tvrzení obhájí; · vyjmenujte alespoň 5 faktorů důležitých pro výběr zpráv (zpravodajských hodnot); · vysvětlí a popíše prostředky neobjektivity ve zpravodajství; vysvětlí a popíše základní principy dosahování co nejvyšší míry objektivity ve zpravodajství (a jejich případná rizika); popíše rysy kvalitního zpravodajství; porovná ukázky kvalitního a nekvalitního zpravodajství a uvede odborné argumenty; · vysvětlí pojem „infotainment“ a uvede příklad; rozpozná infotainment v ukázce zpravodajství; vysvětlí pojem „agenda setting“; · uvede příklady vlivu sociálních sítí na děti a mládež, svá tvrzení opře o odborné argumenty; vysvětlí, jak na sociálních sítích fungují algoritmy a co je jejich důsledkem; popíše příklady skryté reklamy na sociálních sítích; · uvede příklad verbálního a neverbálního násilí v médiích; vysvětlí pojem kyber-šikana a charakterizuje možné obranné principy proti ní; · popíše jazykové prostředky typické pro elektronickou komunikaci a charakterizuje její specifika; vysvětlí principy bezpečné komunikace na internetu; · uvede příklady etických kodexů v médiích, vysvětlí a obhájí jejich důležitost; · popíše žánr reality show, vysvětlí jeho prostředky a popíše vliv na recipienta; · uvede příklady využití témat mediální výchovy v učebnicích českého jazyka; uvede příklady různých zdrojů/materiálů/učebnic MV, které lze při výuce MV využít; · vysvětlí rozdíly mezi jednotlivými médii, uvede příklady různého vlastnictví médií a charakterizuje rozdíly; obhájí důležitost existence veřejnoprávních médií; · analyzuje mediální text z hlediska stylistického, obrazového, mediálně-teoretického; · popíše principy tvorby mediálního textu v různých médiích; · vysvětlí přínos projektu tvorby vlastního časopisu na ZŠ/SŠ; · veškeré výše zmíněné body vztáhne ke svému studiu a ke své budoucí učitelské profesi; připraví aktivitu s danou tematikou pro žáky na ZŠ/SŠ.
Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
|