|
|
|
||
Cíl předmětu:
Studenti si osvojí didaktické postupy vedoucí k rozvoji komunikační kompetence žáka základní a střední školy na základě uvědomělého osvojení jazykových jevů a za zohlednění žákovy prekonceptuální výbavy. Obsahem budou jednotlivé jazykové kompetence, usouvztažněné v komplexní řečové činnosti, na něž bude kladen prvořadý důraz, stejně jako na didaktickou zručnost rozvíjet u žáků schopnost funkční komunikace v jednotlivých komunikačních sférách. Metodicky se bude vycházet z poznatků činnostního učení, prvků konstruktivismu a kognitivně-komunikačního přístupu, výuka bude využívat i současných trendů didaktických kazuistik a východisek transdisciplinární didaktiky.
Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zátěž studenta:
Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splní následující podmínky: 1. Aktivní účast na seminářích (povolena je jedna neomluvená absence). 2. Příprava jedné výukové situace její prezentace v semináři - konkrétní zadání včetně rozdělení témat se uskuteční na prvním semináři. 3. Průběžné plnění dílčích úkolů (viz kurz v Moodle). Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Základní studjiní literatura: ČECHOVÁ, M.: Komunikační a slohová výchova. Praha : ISV, 1998. ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998. HAUSER, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994. PACOVSKÁ, J., NEBESKÁ, I., RÖHRICH, A., VAŇKOVÁ, I. Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce. Praha : Akropolis, 2021. Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. SVOBODOVÁ, J., HÖFLEROVÁ, E., KULDANOVÁ, P., SEKEROVÁ, K., SVOBODOVÁ, D., VAVŘÍKOVÁ, P. Čeština v edukaci : Lingvistika a didaktika. Ostrava, OU 2021. 212 s. [Podle ČJLit 2021-22, s. 257 a NK ČR.] https://dokumenty.osu.cz/pdf/materialy/2021-cestina-v-edukaci-sazba.pdf ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 2005. ŠMEJKALOVÁ, M.: Teorie didaktických situací – nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč. 4, č. 1, 2012, s. 40-61. ŠMEJKALOVÁ, M. Didaktika českého jazyka. In Stuchlíková, I. a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova Universita, 2015, s. 17–40. ŠMEJKALOVÁ, M., CHVÁL, M. Řešení úloh z morfologie češtiny žáky 4.–9. ročníku základních škol. Studia Paedagogica. 25/1, 2020, s. 127-154. ŠMEJKALOVÁ, M., SLAVÍK, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny. Studie z aplikované lingvistiky 7/1. 2015, s. 111–120. ŠTĚPÁNÍK, S. a kol.: Školní výpravy do krajiny češtiny. Didaktika českého jazyka pro základní školy. Praha : Fraus, 2020. ŠTĚPÁNÍK, S. O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny. Didaktické studie, 11(1), 2019, s. 13–25. ŠTĚPÁNÍK, S.: Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace, roč. 24, č. 1, 2014, s. 111–127. ŠTĚPÁNÍK, S. Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 69(5), 2018/2019, s. 214–223. ŠTĚPÁNÍK, S.; ŠMEJKALOVÁ, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017. ŠTĚPÁNÍK, S., CHVÁL, M. Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? Studia paedagogica: časopis Ústavu pedagogických věd FF MU Brno, 2016, roč. 21, č. 1, s. 35-56. ŠTĚPÁNÍK, S., SLAVÍK, J. Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka. Pedagogická orientace: vědecký časopis České pedagogické společnosti, 2017, roč. 27, č. 1, s. 58-80. ŠKODA, J.; DOULÍK, P.: Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. Výběrově zahraniční literatura: CLARKE, S. R.; DICKINSON, P.; WESTBROOK, J. The Complete Guide to Becoming an English Teacher. London : SAGE Publications Ltd, 2010. .Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF. LOCKE, T. (Ed.) Beyond the Grammar Wars. Oxon: Routledge. LIPTÁKOVÁ, ľ. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita. MYHILL, D. Grammar as a meaning-making resource for improving writing. L1-Educational Studies in Language and Literature, 18, 2018, s. 1-21. MYHILL, D. a WATSON, A. The role of grammar in the writing curriculum: A review of the literature. Child Language Teaching and Therapy, 30(1), 2014, s. 41-62. MYHILL, D. Ways of knowing: Writing with grammar in mind. English Teaching: Practice and Critique, 4(3), 2005, s. 77-96. PALENČÁROVÁ, J., KESSELOVÁ, J., KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN - Mladé letá. PELECH, J.; PIEPER, G. The Comprehensive Handbook of Constructivist Teaching : From. Theory to Practice. Charlotte : Information Age Publishing, 2010. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.
Kurikulární materiály:
Edukační materiály: Učebnice českého jazyka pro základní a střední školy, tištené i elektronické. - každý student prokáže kompetentní znalost alespoň dvou učebnicových řad pro základní a alespoň dvou učebnicových řad pro střední školy - každý student prokáže schopnost pracovat s elektronickými učebnicemi a moderní projekční technikou.
Soustavné sledování aktuálních diskusí a dění v oboru: - odborná periodika, např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie ad., webové portály, oborová média, konference
Literatura obsažená v kurzu v moodle: Didaktika českého jazyka III (Evaluační a autoevaluační strategie v práci budoucího učitele): Kurz: Didaktika českého jazyka III (Evaluační a autoevaluační strategie v práci budoucího učitele) (cuni.cz)
Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Forma zkoušky je ústní. Ústní zkouška prověří teoretickou znalost zadané studijní literatury, kurikulárních a edukačních materiálů a hlavních témat současné didaktiky podle výukových situací pro SSZ. Praktická část vychází z výukových situací pro SZK - dostupné na webu katedry (sekce Pro studenty - Státnice) a skládá se z vybraných 45 otázek (viz níže): 3. (A) Záznam hlásky písmem 4. (A) Zvuková podoba spisovné češtiny 10. (A) Variety národního jazyka, rozvrstvení slovní zásoby 11. (A) Významové vztahy mezi lexémy 12. (A) Znaková podstata lexikální jednotky 14. (B) Význam lexikálních jednotek – polysémie vs. homonymie 17. (A) Odvozování příponami 18. (A) Slovesný vid z hlediska slovotvorného 20. (B) Tvarosloví – mluvnické významy a tvary slov 23. (A) Předložky 27. (A) Formální tvarosloví – skloňování zájmena ona 29. (A) Slovesné kategorie 32. (B) Slovní druhy a větné členy 34. (A) Substantiva 38. (A) Tvary s různou stylovou platností 39. (A) Určování slovních druhů 40. (A) Základní a rozvíjející větné členy 41. (A) Základní skladební dvojice 42. (A) Souvětí 45. (A) Shoda přísudku s podmětem, několikanásobný větný člen 46. (A) Podmět a přísudek 47. (A) Přísudek jmenný se sponou (slovesně-jmenný) 48. (B) Obsahově a funkčně srovnatelná, ale formálně /gramaticky/ syntakticky odlišná jazyková vyjádření 50. (B) Aktuální členění výpovědi 53. (A) Elipsa 54. (A) Souvětí a větný ekvivalent 55. (A) Podmět a vedlejší věta podmětná 57. (B) Doplněk 59. (A) Negace 60. (B) Funkční styly, slohové postupy a útvary 61. (A) Horizontální a vertikální členění textu 64. (A) Líčení – varianta OMJ 64 (A) Líčení – varianta SVP 66. (A) Slohotvorní činitelé 67. (A) Slohová výuka na ZŠ a SŠ 68. (B) Stylistika jazykových prostředků 69. (B) Komunikace na sociálních sítích 72. (A) Pravopis cizích slov 75. (A) Psaní předpon a předložek 78. (A) Pravopis – psaní velkých písmen 79. (A) Pravopis číslovek a výrazů složených z číslic a slov 80. (A) Staroslověnština 85. (A) Počátky češtiny 87. (A) Vývoj souhláskového systému 90. (A) Dělení slovanských jazyků Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Náplní seminářů budou následující témata + související výukové situace (viz https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) Jednotlivé okruhy jsou probírány primárně z didaktického pohledu, neboť se předpokládá, že lingvistický základ mají studenti osvojen z bakalářského studia. 1. Komunikačně-funkční přístup a konstruktivismus ve výuce mateřského jazyka 2. Obecné výklady o jazyce (výukové situace č. 81–90) 3. Pravopisná kompetence (výukové situace č. 72–80) 4. Foneticko-fonologická kompetence (výukové situace č. 1–5) 5. Morfologická kompetence (výukové situace č. 21–40) 6. Lexikální kompetence (výukové situace č. 6–14) 7. Slovotvorná kompetence (výukové situace č. 15–20) 8. Syntaktická kompetence (výukové situace č. 41–60) 9. Stylistická kompetence (výukové situace č. 61–71) 10. Komplexní receptivní jazykové činnosti 11. Komplexní produktivní jazykové činnosti 12. Hodnocení ve výuce českého jazyka Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15916#section-2 Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (25.02.2024)
|