PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe z biologie na SŠ s reflexí - OPNB2B110A
Anglický název: Biology Teacher Training with Reflection (ISCED 3)
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 0 (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Adam Nejedlý
Prerekvizity : OPNB2B107A
Záměnnost : ON1302014, ON2302014
Anotace -
Obsahem kurzu je vykonání praxe na střední škole (vyšší sekundární vzdělávání, ISCED 3), kde student nejprve absolvuje náslechové hodiny biologie a následně sám vybrané vyučovací hodiny biologie povede. Konkrétně se jedná o 8 náslechových hodin, které student hospituje. Z náslechových hodin student zpracuje písemné reflexe dle zadání. Poté student sám odučí 10 vyučovacích hodin biologie. Na hodiny zpracuje písemné přípravy dle zadání. Jedna z odučených hodin bude hospitována garantem praxí formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině. V rámci reflektivních seminářů je pozornost zaměřena zejména na analýzu a návrhy alterací hospitované a následně i realizované výuky. Kurz bude zakončen závěrečným kolokviem s vyučujícím kurzu.
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (11.09.2023)
Deskriptory

Výuka spočívá v úvodnímu a závěrečnému semináři a dvoum průběžným reflektivním seminářům (celkem 12 VH). Dále v hospitování výuky (minimálně 8 VH), přípravě, realizaci a vlastní reflexi výuky (minimálně 12 VH) a průběžné reflexi s fakultním učitelem.

Semináře budou probíhat v časech dle rozvrhu.

Zasílání videozáznamů bude probíhat přes uložiště (přesný odkaz bude sdělen na úvodním setkání). Ostatní úkoly budou odevzdány do MS Teams, kde také bude probíhat zpětná vazba k zaslaným materiálům.

V případě nemožnosti prezenční výuky budou praxe plněny účastí na online výuce. Semináře budou probíhat prostřednictvím videohovoru v časech dle rozvrhu.

Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (11.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu
  • absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
  • odevzdání dohody o provedení práce uzavřené s fakultním učitelem
  • účast a písemná reflexe 8 VH náslechů výuky biologie na SŠ
  • příprava, realizace a písemná reflexe 10 VH biologie na SŠ
  • odevzdání všech úkolů dle zadaných termínů (pokud nebudou úkoly odevzdány včas, není možná účast na reflektivních seminářích a tedy ani ukončení předmětu)
  • aktivní práce s autoevaluací
  • aktivní účast na všech seminářích (úvodní - 90 min, 2 průběžné - každý 180 min, závěrečný - 90 min)
  • umožnění hospitace na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a aktivní účast na následném rozboru výuky
  • odevzdání přehledu o plnění praxí
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (11.09.2023)
Literatura

Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada Publishing as.

Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál

Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ

Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál

Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.

Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (11.09.2023)
Sylabus

1. úvodní seminář (organizace praxe, požadované výstupy),

2. praxe – každý student individuálně (8 náslechových hodin, 10 vlastních vyučovacích hodin),

3. rozbor vlastních vyučovacích hodin s fakultním učitelem

4. autoevaluace pedagogického působení na SŠ

5. hospitace garanta praxí na 1 vyučovací hodině výhradně formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a následný rozbor

6. průběžné reflektivní semináře na fakultě

7. zpracování reflexí dle požadovaného zadání – každý student individuálně,

8. závěrečný reflektivní seminář.

Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (11.09.2023)
Studijní opory

-

Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (04.10.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK