Cílem předmětu je seznámit studenty s obecnými zásadami a principy psaní diplomové práce na KAJL, kritérii jejího hodnocení a průběhem obhajoby. V rámci předmětu také studenti formou vzájemných prezentací s následnou diskusí a zpětnou vazbou pracují na konkretizaci tématu své diplomové práce a zdokonalují se v dovednostech odborné diskuse a argumentace.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (28.01.2023)
This module is designed to familiarize the students with parameters and principles of the Diploma Thesis at the Department, with the criteria for its assessment and the design of its defence. Mutual presentations of projects followed by feedback and discussions should facilitate the particularization of the Diploma projects and develop the students academic discourse and argumentation skills.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (28.01.2023)
Cíl předmětu -
Cílem semináře je připravit studenty pro samostatné a nezávislé zpracování vybraného tématu, zlepšit jejích schopnost argumentovat a zapojit se do odborné diskuse a dále poskytnout jim vědomosti o parametrech odborného stylu a standardech diplomové práce
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (28.01.2023)
This module is designed to prepare the students for their independent treatment of the topic chosen for their Diploma Thesis, to enhance their specialized academic discourse and argumentation skills, and to familiarize them with parameters of academic style and standards pertaining to the Diploma project.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (28.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
1. pravidelná docházka (max. jedna absence tolerována)
2. aktivní účast na práci v seminářích, zejména aktivní zapojení do odborné diskuse, poskytování zpětné vazby spolužákům
3. plnění průběžných úkolů
4. pasivní účast na studentské konferenci, na sekci věnované diplomovým pracem (počítá se i online)
5. tentativní prezentace na semináři (STRUKTURA PREZENTACE: tentativní témata/aspekty témat DP; cíle; teoretická východiska/dosavadní výzkum v oblasti; metodologie výzkumu/design výzkumu; podstatná témata k odborné diskusi v semináři; bibliografie)
6. odevzdání finalizované prezentace ve výtisku a v elektronické podobě nejpozději na konci května (v případě věcně, formálně či formulačně neuspokojivé úrovně prezentace bude adept vyzván k jejímu přepracování)
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (10.02.2024)
1. Regular attendance (max. one missed seminar may be tolerated)
2. Active participation in seminar work, particularly active involvement in specialized seminar discussions, providing feedback to peers
3. Assignments
4. Tentative presentation(s) in seminars (PRESENTATION STRUCTURE: tentative (aspects of) topics for the Diploma Thesis (DT); objectives of the DT; relevant theoretical background/previous studies on the topic; methodology/research design; prominent topics for specialized discussions in seminars; bibliography)
5. Finalized presentation submitted in hard copy and electronically by the end of May (in case the content and/or formal/formulation aspects are not satisfactory, the candidate is asked to resubmit and upgraded version of the presentation)
6. participation in Student conference (passive, online presence is allowed)
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (10.02.2024)
Literatura -
Bailey, Stephen. Academic Writing: a Handbook for International Students. Fourth edition. London: Routledge, 2015.
Hayot, Eric. The Elements of Academic style: Writing for the Humanities. New York: Columbia University Press, 2014.
McCarthy, Michael and Felicity O'Dell. Academic Vocabulary in Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
Webster, Gretchen. “Modern Language Association: The MLA Handbook, 8th edition”. Publishing Research Quarterly34.1 (2018): 152-153.
Ostatní literatura bude upřesněna v průběhu kurzu v rámci jednotlivých odborných sekcí (didaktika, lingvistika, literatura) na základě konkrétních vybraných témat diplomových prací.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (28.01.2023)
Bailey, Stephen. Academic Writing: a Handbook for International Students. Fourth edition. London: Routledge, 2015.
Hayot, Eric. The Elements of Academic style: Writing for the Humanities. New York: Columbia University Press, 2014.
McCarthy, Michael and Felicity O'Dell. Academic Vocabulary in Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
Webster, Gretchen. “Modern Language Association: The MLA Handbook, 8th edition”. Publishing Research Quarterly34.1 (2018): 152-153.
Note: additional specialized sources will be recommended in the individual sections (Didactics, Literature, Linguistics)
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (28.01.2023)
Sylabus -
Kurz se sestává z devadesátiminutových seminářů:
1. Představení cílů předmětu, principů psaní diplomové práce, požadavků na diplomovou práci na KAJL, hodnotících kriterií a průběhu a hodnocení obhajoby práce;
Zadání požadavků pro získání atestu.
2. Zásady akademického psaní a akademického diskurzu
3. Průběžné prezentace vybraných témat, zpětná vazba od spolužáků a vyučujícího, diskuse
4. Průběžné prezentace vybraných témat, zpětná vazba od spolužáků a vyučujícího, diskuse
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (10.02.2024)
This module features double-period seminars (90 minutes each)
1. Presentation of main objectives; principle of academic writing; requirements regarding the Diploma thesis at the Department; assessment criteria for the Diploma Thesis and assessment of the Defence
Criteria for a successul completion of the course
2. Principles of academic writing and academic discourse
3. Presentations of selected topics, feedback from the peers and from the teacher, discussion
4. Presentations of selected topics, feedback from the peers and from the teacher, discussion
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (10.02.2024)
Výsledky učení -
Studující prostuduje a shrne odbornou literaturu, popíše hlavní rysy anglického mluveného a psaného odborného stylu a dokáže je aplikovat při formulaci vlastního projektu diplomové práce i v odborné diskusi vedené na seminářích. Studující navrhne tentativní verzi projektu své diplomové práce dle zadané struktury, svůj projekt vysvětlí a při jeho prezentaci uvede odborné argumenty. Studující integruje zpětnou vazbu spolužáků a vedoucího sekce do finální verze prezentace projektu.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (01.02.2025)
Students can study and summarise relevant secondary sources. They can describe prominent features of the English spoken and written academic discourse and can apply their knowledge when tentatively formulating their diploma thesis proposals, and when engaging with their peers and the teacher in seminar discussions. Students can design a tentative version of their diploma thesis proposal following the expected structure. They can explain their project designs and provide relevant arguments. Students can incorporate the feedback from their peers and the teacher in the finalised version of their presentation.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (01.02.2025)