Tento povinný předmět bez kontaktní výuky ztěleňuje syntézu lingvistických a literárních vědomostí a prakticko-analytických i formulačních dovedností. Zkouška se skládá z dvou relativně autonomních částí, literárně-vědné a lingvistické, přičemž každá z nich má podobu písemné kompozice. Lingvistická kompozice vychází z autentické ukázky textu, kterou adepti analyzují komplexně dle zadání. Literárně-vědná kompozice má podobu úvahy ve formě akademické eseje na literárně-teoretické, literárně-kulturní či literárně-didaktické téma.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (28.01.2023)
This obligatory module without face-to-face instruction embodies the synthesis of literary and linguistic knowledge and practical-analytical and formulation skills. The Comprehensive exam consists of two relatively autonomous parts, i.e., literary and linguistic ones, each taking the form of a written essay/composition. The linguistic composition is established on an authentic discourse sample which is subjected to comprehensive analysis based on the instructions. The literary part has the form of an academic essay on a literary-theoretical, literary-cultural or literary-educational theme.
Poslední úprava: Chalupský Petr, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2023)
Deskriptory -
Zkouška je organizována třikrát za akademický rok - v lednu, v květnu a v září.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.02.2023)
This exam is organized three times an academic year - in January, in May and in September.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.02.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Klauzura je písemnou zkouškou a skládá se ze dvou relativně autonomních částí, literární a lingvistické. Adept skládá každou část jiný den a má vždy k dispozici čtyři hodiny času. Výsledné hodnocení je pak společné a vychází z obou dílčích hodnocení. V případě, že adept u jedné části neuspěje, skládá jen neúspěšnou část znovu. Každý student má úhrnem tři pokusy na složení Klauzury (obě části se počítají jako jeden pokus, popřípadě opakování jedné nebo obou části se počítá jako další pokus).
Lingvistická část klauzury prověřuje vědomosti a analytické dovednosti získané ve všech povinných lingvistických kurzech během bakalářského a magisterského studia, jakož i dosažení praktických formulačních dovedností na úrovni C2 Společného evropského referenčního rámce. Vychází z ukázky autentického vzorku textu velikosti přibližně poloviny standardní stránky A4. Očekává se samostatná komplexní analýza ukázky z hlediska všech povinných lingvistických disciplín zejména s ohledem na vyznačenou povinnou pasáž/povinné pasáže, přičemž pozornost věnovaná langovým a parolovým disciplínám má být vyvážená. Výstup má podobu souvislého odborného pojednání či eseje. Hodnocení bere v úvahu relevantnost, reprezentativnost, rozmanitost a náročnost výběru jevů z každé disciplíny, adekvátní použití terminologie, mnohaaspektovou analýzu povinné části, celkovou kvalitu a hloubku analýzy odborné, schopnost náležitě jevy či tendence popsat a zjištění/tendence interpretovat. Součástí hodnocení je formulační úroveň analýzy.
V literární části si student si volí jedno téma ze dvou nabízených, pro svou argumentaci využívá odkazy na anglicky psanou literaturu, se kterou se během svého studia seznámil v rámci literárních kurzů, případně kterou sám přečetl mimo seznam povinné četby. I v této části je požadována jazyková a formulační úroveň C2 dle CEFR. Hodnotí se faktická správnost, relevantnost příkladů, koherentnost a logická struktura argumentace, adekvátní použití terminologie, schopnost analytického přístupu k literárnímu textu a jeho následné interpretace, a schopnost vyvození smysdluplného závěru práce v návaznosti na předcházející argumentaci. Součástí hodnocení je formulační úroveň analýzy.
Poslední úprava: Chalupský Petr, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2023)
The Comprehensive examination is written and composed of two relatively autonomous parts, i.e., literary and linguistic essays. The candidates sit each part on a different day and have four hours per each part at their disposal. The final overall assessment results from the two independently assessed components. In case a student fails one of the autonomous parts, they re-sit that part only. To pass the exam, each student has three attempts in all (both parts put together constitute one attempt, or else one re-taken part (or both re-taken parts) constitute/s another attempt).
The linguistic part of the Comprehensive exam verifies knowledge and analytical skills gained in all the obligatory linguistic subjects at BA and MA levels, together with practical formulation skills at C2 level of the Common European Framework of Reference. It is based on an authentic text sample approximately half a standard A4 page in size. The candidate is expected to produce independently a comprehesive analysis of the sample in view of all mandatory linguistic subjects, dividing their attention equally between the langue and the parole disciplines and paying special attention to the passage(s) marked as obligatory. The output corresponds to an essay or a composition. The assessment takes account of the relevance, diversity, representativeness and complexity of the phenomena selected for analysis from each discipline, adequate use of terminology, multiaspectual analysis of the obligatory part, the overall quality and depth of the factual analysis performed and the ability to describe and interpret the findings /tendencies detected. The formulation (proficiency) standard of the composition is an intergral part of the assessment.
In the literary part students choose one of two given themes and they are expected to use examples from English-written literature they have read for their argumentation. This part also requires practical formulation skills at C2 level of the Common European Framework of Reference. The assessment takes account of the factual precision, relevance of the examples used, coherence and logical structure of argumentation, adequate use of terminology, ability of analytical approach to a literary text and its subsequent analysis, and ability to draw sensible conclusions based on the preceding argumentation. The formulation (proficiency) standard of the composition is an intergral part of the assessment.
Poslední úprava: Chalupský Petr, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2023)
Literatura -
BURGESS, Anthony. English Literature: A Survey for Students. New ed. London: Longman, 1974. ISBN 0-582-55224-9.
CRYSTAL, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language, Cambridge: Cambridge University Press, 1995. ISBN 0-521-40179-8.
GREENBAUM, Sydney, QUIRK, Randolph. A Student’s Grammar of the English Language. Harlow: Longman, 1990. ISBN 0-582-05971-2.
DAWSON, Ashley. The Routledge Concise History of Twentieth-Century British Literature. London and New York: Routledge, 2013. ISBN 978-0415572460.
HALLIDAY, Michael. A. K., HASAN, Ruqaiya. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press, 1985. ISBN:0-19-437154-9.
MULLANEY, Julie. Postcolonial Literatures in Context. Continuum Books, 2010. ISBN 978-1-8470-6337-3.
PEPRNÍK, Jaroslav. English Lexicology. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 80-244-0265-3.
RULAND, Richard, BRADBURY, Malcolm. From Puritanism to Postmodernism. New York: Viking Penguin, 1991. ISBN 978-0140144352.
YOUNG, Robert J. Postcolonialism: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2003. ISBN 978-0-19-280182-1.
YULE, George. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2002. 978-0194372077.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (26.01.2023)
BURGESS, Anthony. English Literature: A Survey for Students. New ed. London: Longman, 1974. ISBN 0-582-55224-9.
CRYSTAL, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language, Cambridge: Cambridge University Press, 1995. ISBN 0-521-40179-8.
GREENBAUM, Sydney, QUIRK, Randolph. A Student’s Grammar of the English Language. Harlow: Longman, 1990. ISBN 0-582-05971-2.
DAWSON, Ashley. The Routledge Concise History of Twentieth-Century British Literature. London and New York: Routledge, 2013. ISBN 978-0415572460.
HALLIDAY, Michael. A. K., HASAN, Ruqaiya. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press, 1985. ISBN:0-19-437154-9.
MULLANEY, Julie. Postcolonial Literatures in Context. Continuum Books, 2010. ISBN 978-1-8470-6337-3.
PEPRNÍK, Jaroslav. English Lexicology. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 80-244-0265-3.
RULAND, Richard, BRADBURY, Malcolm. From Puritanism to Postmodernism. New York: Viking Penguin, 1991. ISBN 978-0140144352.
YOUNG, Robert J. Postcolonialism: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2003. ISBN 978-0-19-280182-1.
YULE, George. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2002. 978-0194372077.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (26.01.2023)