Kurz si klade za cíl podat nástin historie a povahy vybraných postkoloniálních literatur v anglickém jazyce za předpokladu aktivní účasti studentů na tomto procesu. Literatury jsou představeny obecně a skrze analýzu jednotlivých děl ve filosofickém, společenském, kulturním, historickém kontextu.
Témata:
1. Postkoloniální literatura – vznik, vývoj, společenský, historický, jazykový a filosofický kontext.
2. Karibská literatura v angličtině.
3. Indická literatura v angličtině.
4. Nigerijská literatura v angličtině.
5. Jihoafrická literatura v angličtině.
6. Australská literatura v angličtině.
7. Novozélandská literatura v angličtině.
8. Kanadská lit. v angličtině
9. Irská lit. v angličtině
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
The course will focus on a range of Anglophone literatures, recently referred to as postcolonial literatures (New Zealand, Indian, Nigerian, South African, Anglophone Caribbean, and Australian literatures). Both the lectures and seminars familiarise the students with key literary texts of these literatures as well as theoretical assumptions of postcolonial criticism informed by postmodern and poststructuralist strategies. The major focus of the seminars will be an interpretation of primary sources selected from a wide geographical spectrum of contemporary Anglophone literatures from the point of view of postcolonial thought as well as TEFL.
Themes:
1. Postcolonial theory and the role of English
2.Anglophone Caribbean Literature
3 Indian Literature in English
4. Nigerian Literature in English
5. South African Literature in English
6. Australian Literature
7. New Zealand Literature in English
8. Canadian lit. in English
9. Irish Lit. in English
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu
Porozumění kontextům:
Studující získají znalosti o vzniku, vývoji a ústředních aspektech postkoloniální literatury a budou schopni*y ji vnímat v jejích společenských, historických, jazykových a filosofických kontextech.
· Analýza literárních děl:
Studující se naučí provádět detailní analýzu vybraných literárních děl z různých regionů a kultur, včetně Karibiku, Indie, Nigérie, Jižní Afriky, Austrálie, Nového Zélandu, Kanady a Irska.
· Aktivní účast a diskuse:
Kurz se zaměří na aktivní účast studujících v diskusích, což podpoří rozvoj kritického myšlení a schopnost formulovat a argumentovat vlastní názory na literární texty a jejich kontext.
· Porovnání literárních tradic:
Studující budou schopni*y porovnat a kontrastovat prvky různých postkoloniálních literatur, identifikovat společné rysy a specifika jednotlivých regionů.
· Interdisciplinární přístup:
Studující se naučí chápat, jak postkoloniální literatura a její obsah souvisí s jinými disciplínami, jako jsou sociologie, historie, kulturní studie a teorie literatury a rovněž didaktika literatury.
· Vytvoření vlastních výukových aktivit:
Studující budou mít příležitost vypracovat vlastní výukové materiály zaměřené na konkrétní aspekty postkoloniální literatury a prezentovat je v rámci kurzu.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
Deskriptory
Samostudium: 5 h
Čtení: 40 h
Seminární práce: 9 h
Zápočet: 10 h
Zkouška: 20 h
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
1. Pravidelná a aktivní účast na seminářích (max. 2 absence celkově za semestr)
2.Seminární práce: Odevzdání eseje (požadavky viz. níže): nenaplnění požadavků na eseje: pozdní odevzdání či nedostatečná úroveň studentovi znemožní plnit další požadavek na splnění předmětu, tedy zkoušky)
3.Úspěšné složení ústní zkoušky (max. 3 pokusy, do výsledné známky je započítána i jazyková a formulační úroveň projevu při zkoušce)
Požadavky na esej v ČJ: Studenti si vyberou minimálně jeden z „povinně-volitelných“ románů a v rámci své seminární práce (argumentativní eseje), která je podmínkou k získání zápočtu, jej nahlédnou z hlediska poznatků získaných v kurzu Postkoloniální literatury. Tedy např. s převahou nebo ve všech možných kombinacích perspektiv postkoloniální teorie/ historicky-sociálního/ osobního/ didaktického. Je možné si rovněž vybrat jiný román od postkoloniálního autora/ky píšící/ho anglicky, než je uvedeno na seznamu. Ten je ale nutné dopředu (do 17.12. 2024) konzultovat s vyučující. Datum odevzdání eseje je 15.1. 2025 odevzdáním vytištěné eseje ve formátu .doc, .docx do Moodlu. Esej může být studujícímu vrácena k přepracování – ten/ta ji má nárok přepracovat a maximálně jednou znova odevzdat.
Formální požadavky: Argumentativní esej by měla čítat min. 1,000 a max. 1,200 slov (včetně citací) a odpovídat citačnímu stylu MLA (https://owl.purdue.edu/owl/research_and_citation/mla_style/mla_formatting_and_style_guide/mla_works_cited_electronic_sources.html).
Plagiáty nebudou tolerovány a případné odhalení povede k neudělení zápočtu.
Požadavky ke zkoušce:
1. Podmínkou nutnou k připuštění ke zkoušce je zápočet (odevzdání a uznání eseje (seminární práce). Esej je možné celkově odevzdat maximálně dvakrát (po jednom vrácení eseje k přepracování).
2. Úspěšné splnění ústní zkoušky - celkově mají studenti k dispozici tři pokusy. Ústní zkouška se skládá ze tří částí: 1) literárně historické (student si losuje jedno z níže uvedených témat, 10-15 minut) a 2) interpretační, jež je založena na analýze literárního textu z perspektivy postkoloniální teorie/TEFL/ literární historie (student si losuje jeden z textů probíraných v seminářích – seznam viz níže, texty jsou k dispozici v Moodlu kurzu, 5-10 minut). Feedback k eseji: (5 minut).
3. Součástí celkového hodnocení je i jazyková a formulační úroveň.
Literárně historická témata:
1. Postkoloniální literatura – vznik, vývoj, společenský, historický, jazykový a filosofický kontext.
2. Karibská literatura v angličtině.
3. Indická literatura v angličtině.
4. Jihoafrická literatura v angličtině.
5. Nigerijská literatura v angličtině.
6. Australská literatura v angličtině.
7. Novozélandská literatura v angličtině.
8. Kanadská lit. v angličtině.
9. Irská lit. v angličtině
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
1. Preparation for and participation in weekly seminars (max. 2 absences)
2. Submission of an argumentative essay (requirements – see below): You can re-submit your essay once (after the teacher has corrected it).
3. Successful completion of an oral exam, max. 3 sittings
Exam description:
• 1st question (literary-historical): major themes, representatives and distinctive features of a selected literature, see the list below (app. 10-15 minutes)
• 2nd question (interpretation/analysis): the student chooses a poem, a short story or a novel (from the list of the works related to the topic of the question) from the point of view of a postcolonial studies/literary history/TEFL. The complete list of the works is available in SIS and Moodle. (app. 5-10 minutes)
• Essay feedback: (app. 5 minutes)
• Language skills are part of the overall assessment.
EXAM TOPICS:
1. Postcolonial theory and the role of English
2. Anglophone Caribbean Literature
3. Indian Literature in English
4. South African Literature in English
5. Nigerian Literature in English
6. Australian Literature
7. New Zealand Literature in English
8. Irish lit. in English
9. Canadian Lit. in English
Essay requirements:
The students will choose one of the following novels, read it and write an argumentative essay based on its analysis based on the content of this course.
Oyinkan Braithwaite: My Sister, the Serial Killer (2018) – Nigerian Literature in English
Jean Rhys: Wide Sargasso Sea (1966) – Caribbean Literature in English
Arundhati Roy: The God of Small Things (1997) – Indian Literature in English
Witi Ihimaera: The Whale Rider (1987) – New Zealand Literature in English
Richard Flanagan: The Narrow Road to the Deep North (2015) – Australian Literature in English
Kopano Matlwa: Period Pain (2017) – South African Literature in English
Michael Ondaatje: The English Patient (1992)
Claire Keegan: Small Things Like These (2021)
• It is possible to choose a different novel from a postcolonial English-writing author. In this case, it is necessary to discuss/consult your choice with the teacher by 15 December 2022.
• It is possible to approach it from the perspective of postcolonial theory/socio-historical/personal/didactic angle and all possible combinations of the afore mentioned points of view.
• The essay needs to be min. 1000 and max. 1500 words long (including the citations) and adhere to MLA—style of writing (https://owl.purdue.edu/owl/research_and_citation/mla_style/mla_formatting_and_style_guide/mla_works_cited_electronic_sources.html) and clearly indicate its sources.
• ZERO PLAGIARISM POLICY
• The deadline for essay submission is 15th January 2025. It should be uploaded in .doc, .docx in Moodle. The student may re-submit the essay once.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
+ regular screenings of film adaptations and selected works of given cinematographies
PRIMARY LITERATURE - OBLIGATORY:
INDIAN LITERATURE IN ENGLISH:
• Anita Desai: “Studies in the Park” (1978)
• Chitra Banerjee Divakaruni: “Clothes” (1990)
• Vikram Seth: “Voices” (1990)
ANGLOPHONE CARIBBEAN LITERATURE:
• Jean Rhys: Wide Sargasso Sea (1966) - extract
• Charlotte Brontë: Jane Eyre (1847) - extract
• Derek Walcott: “Love After Love” (1976)
SOUTHAFRICAN LITERATURE IN ENGLISH
• Trevor Noah: “Trevor Noah on Growing Up in South Africa Under Apartheid” (2016)
• Nadine Gordimer: “The Ultimate Safari” (1989)
NIGERIAN LITERATURE IN ENGLISH
• Chimamanda Ngozi Adichie: “The Danger of a Single Story” (2009) – TED Talk
• Chinua Achebe: Things Fall Apart (1958)
• Chinua Achebe: “An Image of Africa: Racism in Conrad's Heart of Darkness” (1975)
AUSTRALIAN LITERATURE IN ENGLISH
• Banjo Paterson: “The Man from Snowy River” (1895)
• Henry Lawson: “The Drover's Wife” (1896)
• Russell Drysdale: “The Drover’s Wife” (1945) - painting
• Murray Bail: “The Drover’s Wife” (1984)
NEW ZEALAND LITERATURE IN ENGLISH
• Roma Potiki: “Stolen Dreams” (1972)
• Witi Ihimaera: “The Whale” (1998)
PRIMARY LITERATURE – ELECTIVE
(students choose one of these novels for the essay - all the works are available in e-versions in Moodle)
Oyinkan Braithwaite: My Sister, the Serial Killer (2018) – Nigerian Literature in English
Jean Rhys: Wide Sargasso Sea (1966) – Caribbean Literature in English
Arundhati Roy: The God of Small Things (1997) – Indian Literature in English
Witi Ihimaera: The Whale Rider (1987) – New Zealand Literature in English
Richard Flanagan: The Narrow Road to the Deep North (2015) – Australian Literature in English
Kopano Matlwa: Period Pain (2017) – South African Literature in English
Michael Ondaatje: The English Patient (1992)
Claire Keegan: Small Things Like These (2021)
SECONDARY LITERATURE:
ASHCROFT, Bill. ed. The Empire Writes Back: Theory and Practice on Post- Colonial Literature (New Accents). London: Routledge, 1994, 2002. ISBN-13: 978-0415280204
BALDWIN, Dean, Patrick J. QUINN. An Anthology of Colonial and Postcolonial Short Fiction. Houghton Mifflin Company, 2007. ISBN-13: 978-0618318810.
BHABHA, Homi K. The Location of Culture. London: Routledge, 1994, 1997. ISBN-13: 978-0415336390.
CHOUDHURY, Bibhash. Reading Postcolonial Theory: Key Texts in Context. London: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-48861-8.
MCLEOD, John. Beginning Postcolonialism. Manchester University Press, 2000. ISBN-13: 978-0719078583.
MULLANEY, Julie. Postcolonial Literatures in Context. Continuum, 2010. ISBN-13: 978-1847063373.
PROCHÁZKA, Martin. Slovník spisovatelů. 2., opr. a dopl. vyd. Praha: Libri, 2003. ISBN 80-7277-131-0.
SAID, Edward. Orientalism: Western Conceptions of the Orient. London: Penguin, 1978, 1995. ISBN-13: 978-0394740676.
YOUNG, Robert J. Postcolonialism: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2003. Very short introductions. ISBN 978-0-19-280182-1.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
+ regular screenings of film adaptations and selected works of given cinematographies
PRIMARY LITERATURE - OBLIGATORY:
INDIAN LITERATURE IN ENGLISH:
• Anita Desai: “Studies in the Park” (1978)
• Chitra Banerjee Divakaruni: “Clothes” (1990)
• Vikram Seth: “Voices” (1990)
ANGLOPHONE CARIBBEAN LITERATURE:
• Jean Rhys: Wide Sargasso Sea (1966) - extract
• Charlotte Brontë: Jane Eyre (1847) - extract
• Derek Walcott: “Love After Love” (1976)
SOUTHAFRICAN LITERATURE IN ENGLISH
• Trevor Noah: “Trevor Noah on Growing Up in South Africa Under Apartheid” (2016)
• Nadine Gordimer: “The Ultimate Safari” (1989)
NIGERIAN LITERATURE IN ENGLISH
• Chimamanda Ngozi Adichie: “The Danger of a Single Story” (2009) – TED Talk
• Chinua Achebe: Things Fall Apart (1958)
• Chinua Achebe: “An Image of Africa: Racism in Conrad's Heart of Darkness” (1975)
AUSTRALIAN LITERATURE IN ENGLISH
• Banjo Paterson: “The Man from Snowy River” (1895)
• Henry Lawson: “The Drover's Wife” (1896)
• Russell Drysdale: “The Drover’s Wife” (1945) - painting
• Murray Bail: “The Drover’s Wife” (1984)
NEW ZEALAND LITERATURE IN ENGLISH
• Roma Potiki: “Stolen Dreams” (1972)
• Witi Ihimaera: “The Whale” (1998)
PRIMARY LITERATURE – ELECTIVE
(students choose one of these novels for the essay - all the works are available in e-versions in Moodle)
Oyinkan Braithwaite: My Sister, the Serial Killer (2018) – Nigerian Literature in English
Jean Rhys: Wide Sargasso Sea (1966) – Caribbean Literature in English
Arundhati Roy: The God of Small Things (1997) – Indian Literature in English
Witi Ihimaera: The Whale Rider (1987) – New Zealand Literature in English
Richard Flanagan: The Narrow Road to the Deep North (2015) – Australian Literature in English
Kopano Matlwa: Period Pain (2017) – South African Literature in English
Michael Ondaatje: The English Patient (1992)
Claire Keegan: Small Things Like These (2021)
SECONDARY LITERATURE:
ASHCROFT, Bill. ed. The Empire Writes Back: Theory and Practice on Post- Colonial Literature (New Accents). London: Routledge, 1994, 2002. ISBN-13: 978-0415280204
BALDWIN, Dean, Patrick J. QUINN. An Anthology of Colonial and Postcolonial Short Fiction. Houghton Mifflin Company, 2007. ISBN-13: 978-0618318810.
BHABHA, Homi K. The Location of Culture. London: Routledge, 1994, 1997. ISBN-13: 978-0415336390.
CHOUDHURY, Bibhash. Reading Postcolonial Theory: Key Texts in Context. London: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-48861-8.
MCLEOD, John. Beginning Postcolonialism. Manchester University Press, 2000. ISBN-13: 978-0719078583.
MULLANEY, Julie. Postcolonial Literatures in Context. Continuum, 2010. ISBN-13: 978-1847063373.
PROCHÁZKA, Martin. Slovník spisovatelů. 2., opr. a dopl. vyd. Praha: Libri, 2003. ISBN 80-7277-131-0.
SAID, Edward. Orientalism: Western Conceptions of the Orient. London: Penguin, 1978, 1995. ISBN-13: 978-0394740676.
YOUNG, Robert J. Postcolonialism: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2003. Very short introductions. ISBN 978-0-19-280182-1.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -
1. Podmínkou nutnou k připuštění ke zkoušce je zápočet (odevzdání a uznání eseje (seminární práce). Esej je možné celkově odevzdat maximálně dvakrát (po jednom vrácení eseje k přepracování).
2. Úspěšné splnění ústní zkoušky - celkově mají studenti k dispozici tři pokusy. Ústní zkouška se skládá ze tří částí: 1) literárně historické (student si losuje jedno z níže uvedených témat, 10-15 minut) a 2) interpretační, jež je založena na analýze literárního textu z perspektivy postkoloniální teorie/TEFL/ literární historie (student si losuje jeden z textů probíraných v seminářích – seznam viz níže, texty jsou k dispozici v Moodlu kurzu, 5-10 minut). Feedback k eseji: (5 minut).
3. Součástí celkového hodnocení je i jazyková a formulační úroveň.
Literárně historická témata:
1. Postkoloniální literatura – vznik, vývoj, společenský, historický, jazykový a filosofický kontext.
2. Karibská literatura v angličtině.
3. Indická literatura v angličtině.
4. Jihoafrická literatura v angličtině.
5. Nigerijská literatura v angličtině.
6. Australská literatura v angličtině.
7. Novozélandská literatura v angličtině.
8. Kanadská lit. v angličtině
9. Irská lit. v angličtině.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
1. Preparation for and participation in weekly seminars (max. 2 absences)
2. Submission of an argumentative essay (requirements – see below): You can re-submit your essay once (after the teacher has corrected it).
3. Successful completion of an oral exam, max. 3 sittings
Exam description:
• 1st question (literary-historical): major themes, representatives and distinctive features of a selected literature, see the list below (app. 10-15 minutes)
• 2nd question (interpretation/analysis): the student chooses a poem, a short story or a novel (from the list of the works related to the topic of the question) from the point of view of a postcolonial studies/literary history/TEFL. The complete list of the works is available in SIS and Moodle. (app. 5-10 minutes)
• Essay feedback: (app. 5 minutes)
• Language skills are part of the overall assessment.
EXAM TOPICS:
1. Postcolonial theory and the role of English
2. Anglophone Caribbean Literature
3. Indian Literature in English
4. South African Literature in English
5. Nigerian Literature in English
6. Australian Literature
7. New Zealand Literature in English
Essay requirements:
The students will choose one of the following novels, read it and write an argumentative essay based on its analysis based on the content of this course.
Oyinkan Braithwaite: My Sister, the Serial Killer (2018) – Nigerian Literature in English
Jean Rhys: Wide Sargasso Sea (1966) – Caribbean Literature in English
Arundhati Roy: The God of Small Things (1997) – Indian Literature in English
Witi Ihimaera: The Whale Rider (1987) – New Zealand Literature in English
Richard Flanagan: The Narrow Road to the Deep North (2015) – Australian Literature in English
Kopano Matlwa: Period Pain (2017) – South African Literature in English
Michael Ondaatje: The English Patient (1992)
Claire Keegan: Small Things Like These (2021)
• It is possible to choose a different novel from a postcolonial English-writing author. In this case, it is necessary to discuss/consult your choice with the teacher by 17th December 2024.
• It is possible to approach it from the perspective of postcolonial theory/socio-historical/personal/didactic angle and all possible combinations of the afore mentioned points of view.
• The essay needs to be min. 1000 and max. 1500 words long (including the citations) and adhere to MLA—style of writing (https://owl.purdue.edu/owl/research_and_citation/mla_style/mla_formatting_and_style_guide/mla_works_cited_electronic_sources.html) and clearly indicate its sources.
• ZERO PLAGIARISM POLICY
• The deadline for essay submission is 15th January 2024. It should be printed out. The student may re-submit the essay once.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus -
1. Postkoloniální literatura – vznik, vývoj, společenský, historický, jazykový a filosofický kontext.
2. Karibská literatura v angličtině.
3. Indická literatura v angličtině.
4. Nigerijská literatura v angličtině.
5. Jihoafrická literatura v angličtině.
6. Australská literatura v angličtině.
7. Novozélandská literatura v angličtině.
8. Irská literatura v angličtině.
9. Kanadská literatura v angličtině.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
1. Postcolonial theory and the role of English
2. Anglophone Caribbean Literature
3. Indian Literature in English
4. Nigerian Literature in English
5.South African Literature in English
6. Australian Literature
7. New Zealand Literature in English
8. Irish Literature in English.
9. Canadian Literature in English.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Výsledky učení
Výsledky učení:
Porozumění klíčovým problémům:
Studující budou schopni*y identifikovat a diskutovat o hlavních otázkách týkajících se širokého spektra postkoloniálních literatur, včetně jejich historických, sociálních a kulturních aspektů.
Analýza témat:
Studující prokáží schopnost rozpoznat a analyzovat dominantní a specifické tematické prvky v jednotlivých postkoloniálních literaturách, jako jsou identita, kolonialismus, imperialismus, či kulturní dominance.
Kontextualizace textů:
Studující budou schopni*y vztáhnout vybrané literární texty k jejich kulturním a společenským kontextům, čímž prohloubí své porozumění významu a funkcím těchto děl v rámci daných společností.
Interkulturní kompetence:
Studující získají znalosti o pojmu interkulturní komunikativní kompetence a budou schopni*y posoudit, jak tento koncept ovlivňuje interpretaci postkoloniálních textů a jejich využití ve vzdělávacím prostředí.
Aplikace teoretických konceptů:
Studující se naučí aplikovat teoretické koncepty a rámce spojené s postkoloniální literaturou na konkrétní literární díla, což prohloubí jejich analytické dovednosti.
Příprava na pedagogickou praxi:
Studující budou schopni rozvíjet a implementovat výukové strategie, které integrují postkoloniální texty do vzdělávacího procesu, s důrazem na podporu kritického myšlení a interkulturního dialogu.
Tyto výsledky učení by měly reflektovat cíle kurzu a poskytnout studujícím jasný rámec pro jejich akademický a profesní rozvoj v oblasti postkoloniální literatury.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)