|
|
|
||
Cílem předmětu je umožnit studentům aplikovat vlastní oborově didaktické znalosti v praxi a rozvíjet schopnost získané zkušenosti analyzovat a reflektovat. Praxe zahrnuje: (i) náslechy jak ve výuce mentorů s cílem seznámit se s žáky, které budou studenti následně vyučovat, tak vzájemné náslechy studentů v průběhu praxe za účelem společného sdílení; (ii) vlastní výuku studentů a její reflexi, která sestává především z výuky samostatné, ale částečně i tandemové, se spolužákem či/a mentorem. Souvislá oborová praxe s reflexí tudíž sestává ze tří vzájemně propojených částí: přípravné, realizační a reflektivní. Studenti se rovněž seznámí s kurikulárními dokumenty, zejména s ŠVP dané školy, a nahlédnou do kultury/klimatu dané instituce. Součástí praxe je rovněž pořízení videozáznamu jedné výukové jednotky a její hloubková reflexe.
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Časová dotace ve škole: Sdružené (dvouoborové) studium - 2 týdny v každém studijním programu. Optimální stav je konat praxi v obou oborech na jedné fakultní škole a rozložit ji do 4 týdnů. Po dobu souvislé praxe nemá student v rozvrhu jinou povinnou výuku. Pokud v době souvislé praxe navštěvuje jinou výuku, nesmí to omezovat plnění studijních povinností souvislé praxe. Rozložení studijní zátěže (4 ECTS -100 hodin): - 12 hodin přímé výuky žáků samostatně nebo ve dvojici, předem připravené podle pokynů provázejícího učitele a zpravidla realizované za přítomnosti provázejícího učitele ve třídě. - 8 – 12 hodin strávených ve výuce pozorováním nebo asistencí provázejícímu učiteli. - 12 hodin konzultací příprav a reflexemi odučených hodin s provázejícím učitelem (prezenčně nebo online). - 52 - 56 hodin samostatné přípravy vlastní výuky a zpracování úkolů do profesního portfolia. + semináře na fakultě Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Průběžné plnění zadaných úkolů na seminární setkání v přípravné i reflektivní fázi, aktivní účast. Realizace praxe v plném rozsahu (viz deskriptory založené na Směrnici k praxi), pozorování výuky nebo asistence provázejícímu učiteli, samostatná výuka, tandemová výuka - min. 2 hodiny (možno nahradit samostatnou výuku výukou tandemovou - v menším rozsahu). Odevzdání kompletního portfolia dle zadání (tj. obsahujícícmo všechny zadané úkoly) v daném termínu. Obsah portfolia:
Závěrečný reflektivní rozhovor. Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Základní literatura: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-37-3. Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka. Praha: NÚV, 2019 RICHARDS, Jack C a Charles LOCKHART. Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1994, ISBN 05-214-5803-X. Společný evropský referenční rámec. Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4. ŠVP dané školy (vybrané části) Rozšiřující literatura: BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6. GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5. SCRIVENER, Jim. Learning teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan, 2011. ISBN 978-0-230-72984-1. A další – dle tematického zaměření vlastní reflexe výuky/praxe Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Praxe sestává ze tří základních částí: přípravné – realizační – reflektivní. · Organizace praxe, požadavky kladené na studenty před, v průběhu i po praxi samotné, seznámení s oficiálními dokumenty. · Příprava na praxi:
· Realizace praxe:
Reflexe praxe:
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|