PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá oborová praxe na ZŠ s reflexí - OPNA4A023A
Anglický název: Continuous Subject Specific Teaching Practice at Lower Secondary School with Reflection
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 80 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Korekvizity : OPNA4A022A
Prerekvizity : OPNA4A012A
Je neslučitelnost pro: OKNZ1A047B
Anotace -
Cílem předmětu je umožnit studentům aplikovat vlastní oborově didaktické znalosti v praxi a rozvíjet schopnost získané zkušenosti analyzovat a reflektovat. Praxe zahrnuje: (i) náslechy jak ve výuce mentorů s cílem seznámit se s žáky, které budou studenti následně vyučovat, tak vzájemné náslechy studentů v průběhu praxe za účelem společného sdílení; (ii) vlastní výuku studentů a její reflexi, která sestává především z výuky samostatné, ale částečně i tandemové, se spolužákem či/a mentorem. Souvislá oborová praxe s reflexí tudíž sestává ze tří vzájemně propojených částí: přípravné, realizační a reflektivní. Studenti se rovněž seznámí s kurikulárními dokumenty, zejména s ŠVP dané školy, a nahlédnou do kultury/klimatu dané instituce. Součástí praxe je rovněž pořízení videozáznamu jedné výukové jednotky a její hloubková reflexe.
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
Deskriptory -

Časová dotace ve škole:

Sdružené (dvouoborové) studium - 2 týdny v každém studijním programu. Optimální stav je konat praxi v obou oborech na jedné fakultní škole a rozložit ji do 4 týdnů. Po dobu souvislé praxe nemá student v rozvrhu jinou povinnou výuku. Pokud v době souvislé praxe navštěvuje jinou výuku, nesmí to omezovat plnění studijních povinností souvislé praxe.

Rozložení studijní zátěže (4 ECTS -100 hodin):

- 12 hodin přímé výuky žáků samostatně nebo ve dvojici, předem připravené podle pokynů provázejícího učitele a zpravidla realizované za přítomnosti provázejícího učitele ve třídě.

- 8 – 12 hodin strávených ve výuce pozorováním nebo asistencí provázejícímu učiteli.

- 12 hodin konzultací příprav a reflexemi odučených hodin s provázejícím učitelem (prezenčně nebo online).

- 52 - 56 hodin samostatné přípravy vlastní výuky a zpracování úkolů do profesního portfolia.

+ semináře na fakultě

Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu -

Průběžné plnění zadaných úkolů na seminární setkání v přípravné i reflektivní fázi, aktivní účast.

Realizace praxe v plném rozsahu (viz deskriptory založené na Směrnici k praxi), pozorování výuky nebo asistence provázejícímu učiteli, samostatná výuka, tandemová výuka - min. 2 hodiny (možno nahradit samostatnou výuku výukou tandemovou - v menším rozsahu).

Odevzdání kompletního portfolia dle zadání (tj. obsahujícícmo všechny zadané úkoly) v daném termínu.

     Obsah portfolia:

  • ·        Stručná charakteristika školy a tříd
  • ·        Zhodnocení relevantních částí ŠVP
  • ·        Reformulované charakteristiky kvalitní výuky AJ – Jaké charakteristiky dobrého učitele AJ chci na praxi naplňovat?
  • ·        Výstupy pozorování dle zadání (strukturované: seznamovaní se s vyučovanými třídami a žáky, mnou poskytnuté 2 – 4 pozorovací archy, příp. vlsatní kritéria pozorování + nestrukturované, ) + reflexe pozorování
  • ·        Přípravy na výuku (všechny, včetně cílů, jejich reflexe a anticipated problems), z toho 1 detailní příprava na výuku, která je zaznamenána na videozáznam
  • ·        Videozáznam výuky (odkaz na youtube, flashisk,…)
  • ·        Reflexe hodiny zaznamenané na videozáznamu (AAA, theory-based) včetně obecné identifikace vlastních silných stránek a prostoru pro zlepšení
  • ·        Vlastní výukové materiály + další volitelné materiály dle vlastního výběru
  • ·        Denní záznam
  • ·        Sebehodnocení a hodnocení mentorem (dle Rámce profesních kvalit…)
  • ·        …

Závěrečný reflektivní rozhovor.

Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Literatura -

Základní literatura:

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-37-3.

Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka. Praha: NÚV, 2019

RICHARDS, Jack C a Charles LOCKHART. Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1994, ISBN 05-214-5803-X.

Společný evropský referenční rámec. Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ŠVP dané školy (vybrané části)

Rozšiřující literatura:

BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.

GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.

SCRIVENER, Jim. Learning teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan, 2011. ISBN 978-0-230-72984-1.

A další – dle tematického zaměření vlastní reflexe výuky/praxe

Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
Sylabus -

Praxe sestává ze tří základních částí: přípravné – realizační – reflektivní.

·       Organizace praxe, požadavky kladené na studenty před, v průběhu i po praxi samotné, seznámení s oficiálními dokumenty.

·       Příprava na praxi:

  • Revize charakteristik dobré výuky AJ z náslechové praxe: Jaké charakteristiky dobrého učitele AJ chci na praxi naplňovat?
  • Příprava pozorovacího archu na seznámení se s třídami, v nichž budou vyučovat + příprava otázek pro učitele.
  • Volba studentských mikroskupin (dvojice).
  • Výběr škol a oslovování mentorů.
  • Seznámení se s relevantními částmi ŠVP školy, sdílení v semináři.
  • Opakování relevantních témat: zejm.  specifické aspekty výuky anglického jazyka na základní škole; kurikulární dokumenty platné pro základní stupeň vzdělávání, tj. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a Školní vzdělávací programy daných škol; plánování výuky (cíle, struktura hodiny atp.)

·       Realizace praxe:

  • Úvodní náslechy ve třídách a skupinách, v nichž budou studenti vyučovat. Dotazování učitelů na připravené i z náslechů vzešlé aktuální otázky.
  • Průběžné vzájemné náslechy studentů v mikroskupině, společné diskuse a sdílení.
  • Tandemová výuka, s mentorem a/či spolužákem, včetně reflexe.
  • Samostatná výuka, četně reflexe s mentorem (včetně pořízení videonahrávky min. jedné výukové hodiny).
  • Postupná kompletace portfolia.
  • ...

        Reflexe praxe:

  • Reflexe praxe, včetně identifikace vlastních silných stránek i prostoru pro další rozvoj
  • Sebehodnocení - charakteristiky dobré výuky
  • Sebehodnocení a navazujícíc hodnocení mentorem (dle Rámce profesních kvalit)
  • Písemná reflexe videozáznamu vlastní výuky
  • Kompletace portfolia
  • Vzájemné sdílení
  • Závěrečné reflektivní rozhovory
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK