|
|
|
||
Kurz úzce navazuje na své prerekvizity a vede studenty k hlubšímu přemýšlení o komplexním komunikačním rámci, zejména o zasazení řečové události do různých širších kontextových souvislostí. Tématické jádro tvoří klíčové aspekty pragmatické analýzy, včetně různých přístupů ke konverzaci a analýzy diskursu.
1. Úvod. Základní koncepty
2. Rysy a specifika mluveného diskursu
3. Přístupy ke konverzaci 1
4. Přístupy ke konverzaci 2
5. Presupozice (sémantické a) pragmatické
6. Řečové akty
7. Pragmatické principy 1
8. Pragmatické principy 2
9. Deixe
10. Shrnutí; Komplexní analýza ukázky
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
|
|
||
Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače se základy anglické pragmatiky a analýzy diskursu, ukázat jim, jaké principy a prostředky lidé využívají (zneužívají) k dosažení svých komunikačních cílů v různých společenských kontextech a naopak, jak různé faktory interakce spolupůsobí a ovlivňují vhodnou volbu principů a výrazových prostředků, vést je k odhalování různých implicitních významů a umožnit jim lépe pochopit praktický význam těchto témat pro jejich vlastní komunikaci i výuku. Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
|
|
||
samostudium literatury (10 hodin), práce se studijními materiály (7 hodin), seminární práce (10 hodin), příprava na zápočet (10 hodin), příprava na zkoušku a zkouška (20 hodin) Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
|
|
||
ZÁPOČET student získá za pravidelnou aktivní účast na semináři (lze se omluvit ze dvou seminářů) a za svou podíl na skupinové prezentaci a na její stručné písemné synopse (odevzdané ve výtisku na posledním semináři). MINITEST Dne 13/3 v době náhradní přednášky v 7:15 se posluchači mohou zapojit do motivačního minitestování. Minitest tvoří nepovinné úkoly teoretické či prakticko-analytické, zaměřené na dosud probrané jevy. Jejich celkový výsledek spoluvytváří obraz práce posluchačů během celého kurzu. Za vynikající výsledek minitestu (100%) získají studenti dva body, které se připočtou k celkovému výkonu u zkoušky. Za solidní výsledek (60-90%) získají jeden bod. SKUPINOVÁ PREZENTACE. Varianta A. Studenti porovnají dvě praktické učebnice angličtiny z hlediska didaktické transformace jednoho tématu ze sylabu a ke svým zjištěním podají relevantní argumenty. Varianta B. Studenti stručně shrnou, porovnají a kriticky zhodnotí dvě studie na podobné/stejné pragmatické téma. Synopsi seminární práce studenti odevzdají ve výtisku na posledním semináři. ZKOUŠKA. Zkoušku skládají pouze ti posluchači, kteří splnili požadavek na docházku, aktivní účast v semináři a kteří se podíleli na skupinové prezentaci a její písemné synopsi. Zkouška je písemná a ověřuje teoretické vědomosti a praticko-analytické dovednosti získané v kurzu Pragmatika a diskurs i v jeho prerekvizitě t.j.Textová lingvistika a stylistika. Skládá se ze dvou částí stejné váhy (každá koncipovaná na 30b max), které se konají týž den. Nicméně úspěšné zvládnutí teoretické části (alespoň 15b, tj. 50%) je podmínkou pro účast v části praktické (analytické). Tudíž neúspěch v teoretické části znamená, že posluchač neuspěl u celé zkoušky. K úspěšnému složení celé zkoušky je třeba získat alespoň 40b/60b. Každý posluchač má během zkouškového období nárok na tři termíny. Pokud se student na vypsané termíny rozhodne nezapsat, nezíská v daném období již žádné další termíny. Teoretická část zkoušky ověřuje teoretickou obeznámenost s termíny, koncepty a látkou probranou v kurzu a jeho prerekvizitě. Praktická (analytická) část zkoušky pak představuje komplexní, strukturovanou analýzu neznámé ukázky dle témat kurzu a jeho prerekvizity. Předmětem hodnocení je v obou složkách i jazyková a formulační úroveň. V případě hraničního výsledku skládá posluchač i ústní zkoušku teoretickou nebo praktickou podle slabší části své písemné zkoušky. ZPĚTNÁ VAZBA Zpětná vazba ke všem písemným výstupům v průběhu kurzu se podává z iniciativy posluchače (email) v konzultačních hodinách. Pozn. Posluchači mohou požádat o výklad témat v konzultačních hodinách během období výuky, nikoli ve zkouškovém období. Předpokladem je obeznámenost s příslušnou odbornou literaturou. Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (01.02.2025)
|
|
||
BIRNER, Betty. Introduction to Pragmatics. Malden, Oxford: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-1405175838. BROWN, Penelope, LEVINSON, Stephen C. Politeness. Some Universals of Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. ISBN 978-0521313551 LEECH, Geoffrey. Principles of Pragmatics. London: Longman, 1983. ISBN 0-582-55110-2. HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. 2.vydání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2233-0. MACHOVÁ, Svatava, ŠVEHLOVÁ, Milena. Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha: Univerzita Karlova, PEDF. 2001. ISBN 80-7290-061-7. PALTRIDGE, Brian. Discourse Analysis: An Introduction. 2nd ed. London: Blomsbury Academic, 2012. ISBN 978-1441167620 TSUI, Amy. English Conversation. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0194371433. WIDDOWSON, Henry G. Discourse analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211 WOOFITT, Robin. Conversation Analysis and Discourse Analysis. London: Sage. 2005. ISBN 0-7619-7426-1. YULE, George. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2002. 978-0194372077 Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
|
|
||
POŽADAVKY • pravidelná docházka (nejvýše dvě absence) • aktivní účast na semináři • pravidelná četba povinné literatury včetně textů v moodle a samostudium • podíl na skupinové prezentaci a její písemné synopsi (cca 2strany textu, odevzdaná ve výtisku na posledním semináři) Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (01.02.2025)
|
|
||
PRAGMATICS AND DISCOURSE SS 2025 – SYLLABUS Notation: RL – regular lecture (8:00-8:45) CL – compensation lecture (for the teaching practice) (7:15-8:00) RS – regular seminar 8:55-9:40 / 9:50-10:35 CS – compensation seminar (for the teaching practice) (7:15-8:00) (Note: underlined readings are mandatory)
1.27/2/25 (CL): Introduction to Pragmatics; Written and Spoken Discourse. Features of Orality and Literacy. READING: Yule/1; moodle PRAG 1.1; PRAG 1.2; PRAG 1.3; (RL +RS) Selected Approaches to Conversation I. READING moodle PRAG 2.1; PRAG 2.2; PRAG 2.3;
2.6/3/25 (CS): Course organization and requirements; Written and Spoken Discourse. Features of Orality and Literacy. (RL+RS): Selected Approaches to Conversation II.; Presuppositions; READING: Yule/ 4; Tsui; moodle PRAG 2.4; PRAG 3.1;
3.13/3/25 (CL): (Minitest); Deixis READING: PRAG. 7.1; PRAG.7.2; PRAG.7.3; (RL + RS): Speech Acts READING: moodle PRAG 4.1; PRAG 4.2;
17/3-17/4/25 (Teaching Practice: No lessons during this perions – CLs, CSs instead)
4. 24/4/25 (CL + RS): Cooperative Principle and Related Issues READING Yule/5; moodle PRAG. 5.1 (RL) (Mis)Communication and Manipulation READING: moodle: PRAG. 5.2; PRAG.5.3; PRAG 6.3;
1&8/5/25 Missed classes (Bank holidays) Self-study: Irony, Banter and Other Pragmatic Principles READING: moodle PRAG 6.2.;
5.15/5/25 (CS) Other Pragmatic Principles/ (Mis)Comunication and Manipulation READING: moodle PRAG 6.3; (RL+ RS): Approaches to Politeness. Politeness Principle READING: moodle PRAG 6.1; PRAG 6.2; PRAG 6.3
6.16/5/25 (CL + CS Online) 16-17:30 18-18:45: Group Project Presentations (+ Review) Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
|
|
||
Introduction to Pragmatics; Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše postavení pragmatiky a analýzy diskursu mezi lingvistickými disciplínami; definuje jejich základní termíny a pojmy a aplikuje je při analýze autentické ukázky diskursu. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty. Written and Spoken Discourse. Features of Orality and Literacy: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující samostatně vyhledá typické rysy mluvenosti a psanosti v ukázkách a svůj výběr odůvodní. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty. Selected Approaches to Conversation I, II. Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující charakterizuje vybrané přístupy ke konverzaci a navzájem je porovná z hlediska podobností a rozdílů. Studující samostatně analyzuje ukázky z hlediska vybraných přístupů ke konverzaci a při analýze autentických ukázek dokáže aplikovat teoretické pojmy a termíny. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty. Presuppositions; Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující charakterizuje, klasifikuje a porovná sémantické a pragmatické presupozice. Studující dokáže v autentické ukázce samostatně vyhledávat a kategorizovat dle vícero kritérií vhodné případy presupozic. Studující dokáže integruje pragmatické presupozice s přístupe Birminghamské školy. Studující dokáže interpretovat různé implicitní významy. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.
Deixis: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující samostatně vyhledá vhodné případy deixe v autentické ukázce, klasifikuje je z hlediska vícero parametrů a vysvětlí jejich kontextové uplatnění. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.
Speech Acts: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyhledá v autentické ukázce rozmanité případy řečových aktů, roztřídí je a popíše dle vícero parametrů. Studující interpretuje různé implicitní významy s ohledem na relevantní kontextové rysy. Studující porovná alternativní formulace komunikačního záměru z hlediska kontextové vhodnosti. Své závěry odůvodní. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.
Cooperative Principle and Related Issues: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje maximy kooperativního principu a charakterizuje je. Studující samostatně vyhledá v autentické ukázce případy dodržení i porušení kooperativních maxim a svá zjištění odůvodní. Studující vhodně interpretuje implikatury. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.
(Mis)Communication and Manipulation: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše kooperativní a manipulativní rysy diskursu. Dokáže samostatně charakterizovat neznámé ukázky z hlediska kooperativnosti nebo manipulativnosti. Studující klasifikuje samostatně vyhledané prostředky manipulativnosti a svá zjištění zdůvodní. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.
Approaches to Politeness. Politeness Principle: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje a charakterizuje maximy principu zdvořilosti. Studující dokáže samostatně v autentických ukázkách najít relevantní pasáže a odůvodnit svá zjištění. Studující porovná ukázky z hlediska pozitivní a negativní zdvořilosti, dokáže samostatně vyhledat vhodné pasáže a vysvětlit rozdíly. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.
Irony, Banter and Other Pragmatic Principles: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující samostatně v ukázkách vyhledá příklady uplatnění různých pragmatických principů, dokáže je klasifikovat a vhodně interpretovat. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.
Student Group Presentations: Studující samostatně vyberou a prostudují dvě odborné studie na jedno téma sylabu, porovnají je a kriticky je zhodnotí; nebo Studující samostatně vyberou dvě praktické učebnice angličtiny, porovnají je z hlediska didaktické transformace jednoho tématu ze sylabu, kriticky je zhodnotí a uvedou odborné argumenty; Následně studenti zformulují stručnou synopsi své prezentace v písemné podobě. Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
|