PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pragmatika - OPNA4A021A
Anglický název: Pragmatics and Discourse
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 42 / 126 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Prerekvizity : OPNA4A011A
Je neslučitelnost pro: OKNZ1A047B, OPNZ1A047B
Je prerekvizitou pro: OPNA4A035B, OPNA4A041A, OPNA4A042A
Anotace -
Kurz úzce navazuje na své prerekvizity a vede studenty k hlubšímu přemýšlení o komplexním komunikačním rámci, zejména o zasazení řečové události do různých širších kontextových souvislostí. Tématické jádro tvoří klíčové aspekty pragmatické analýzy, včetně různých přístupů ke konverzaci a analýzy diskursu. 1. Úvod. Základní koncepty 2. Rysy a specifika mluveného diskursu 3. Přístupy ke konverzaci 1 4. Přístupy ke konverzaci 2 5. Presupozice (sémantické a) pragmatické 6. Řečové akty 7. Pragmatické principy 1 8. Pragmatické principy 2 9. Deixe 10. Shrnutí; Komplexní analýza ukázky
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
Cíl předmětu -

Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače se základy anglické pragmatiky a analýzy diskursu, ukázat jim, jaké principy a prostředky lidé využívají (zneužívají) k dosažení svých komunikačních cílů v různých společenských kontextech a naopak, jak různé faktory interakce spolupůsobí a ovlivňují vhodnou volbu principů a výrazových prostředků, vést je k odhalování různých implicitních významů a umožnit jim lépe pochopit praktický význam těchto témat pro jejich vlastní komunikaci i výuku.

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
Deskriptory -

samostudium literatury (10 hodin),

práce se studijními materiály (7 hodin),

seminární práce (10 hodin),

příprava na zápočet (10 hodin),

příprava na zkoušku a zkouška (20 hodin)

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu -

ZÁPOČET student získá za pravidelnou aktivní účast na semináři (lze se omluvit ze dvou seminářů) a za svou podíl na skupinové prezentaci a na její stručné písemné synopse (odevzdané ve výtisku na posledním semináři).

MINITEST Dne 13/3 v době náhradní přednášky v 7:15 se posluchači mohou zapojit do motivačního minitestování. Minitest tvoří nepovinné úkoly teoretické či prakticko-analytické, zaměřené na dosud probrané jevy. Jejich celkový výsledek spoluvytváří obraz práce posluchačů během celého kurzu. Za vynikající výsledek minitestu (100%) získají studenti dva body, které se připočtou k celkovému výkonu u zkoušky. Za solidní výsledek (60-90%) získají jeden bod.

SKUPINOVÁ PREZENTACE. Varianta A. Studenti porovnají dvě praktické učebnice angličtiny z hlediska didaktické transformace jednoho tématu ze sylabu a ke svým zjištěním podají relevantní argumenty. Varianta B. Studenti stručně shrnou, porovnají a kriticky zhodnotí dvě studie na podobné/stejné pragmatické téma. Synopsi seminární práce studenti odevzdají ve výtisku na posledním semináři.

ZKOUŠKA. Zkoušku skládají pouze ti posluchači, kteří splnili požadavek na docházku, aktivní účast v semináři a kteří se podíleli na skupinové prezentaci a její písemné synopsi.

Zkouška je písemná a ověřuje teoretické vědomosti a praticko-analytické dovednosti získané v kurzu Pragmatika a diskurs i v jeho prerekvizitě t.j.Textová lingvistika a stylistika. Skládá se ze dvou částí stejné váhy (každá koncipovaná na 30b max), které se konají týž den. Nicméně úspěšné zvládnutí teoretické části (alespoň 15b, tj. 50%) je podmínkou pro účast v části praktické (analytické). Tudíž neúspěch v teoretické části znamená, že posluchač neuspěl u celé zkoušky. K úspěšnému složení celé zkoušky je třeba získat alespoň 40b/60b. Každý posluchač má během zkouškového období nárok na tři termíny.  Pokud se student na vypsané termíny rozhodne nezapsat, nezíská v daném období již žádné další termíny.

Teoretická část zkoušky ověřuje teoretickou obeznámenost s termíny, koncepty a látkou probranou v kurzu a jeho prerekvizitě. Praktická (analytická) část zkoušky pak představuje komplexní, strukturovanou analýzu neznámé ukázky dle témat kurzu a jeho prerekvizity. Předmětem hodnocení je v obou složkách i jazyková a formulační úroveň.

V případě hraničního výsledku skládá posluchač i ústní zkoušku teoretickou nebo praktickou podle slabší části své písemné zkoušky.

ZPĚTNÁ VAZBA Zpětná vazba ke všem písemným výstupům v průběhu kurzu se podává z iniciativy posluchače (email) v konzultačních hodinách.

Pozn. Posluchači mohou požádat o výklad témat v konzultačních hodinách během období výuky, nikoli ve zkouškovém období. Předpokladem je obeznámenost s příslušnou odbornou literaturou. 

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (01.02.2025)
Literatura -

BIRNER, Betty. Introduction to Pragmatics. Malden, Oxford: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-1405175838.

BROWN, Penelope, LEVINSON, Stephen C. Politeness. Some Universals of Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. ISBN 978-0521313551

LEECH, Geoffrey. Principles of Pragmatics. London: Longman, 1983. ISBN 0-582-55110-2.

HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. 2.vydání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2233-0.

MACHOVÁ, Svatava, ŠVEHLOVÁ, Milena. Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha: Univerzita Karlova, PEDF. 2001. ISBN 80-7290-061-7.

PALTRIDGE, Brian. Discourse Analysis: An Introduction. 2nd ed. London: Blomsbury Academic, 2012. ISBN 978-1441167620

TSUI, Amy. English Conversation. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0194371433.

WIDDOWSON, Henry G. Discourse analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211

WOOFITT, Robin. Conversation Analysis and Discourse Analysis. London: Sage. 2005. ISBN 0-7619-7426-1.

YULE, George. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2002. 978-0194372077

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
Požadavky ke zkoušce -

POŽADAVKY

pravidelná docházka (nejvýše dvě absence)

aktivní účast na semináři

pravidelná četba povinné literatury včetně textů v moodle a samostudium

podíl na skupinové prezentaci a její písemné synopsi (cca 2strany textu, odevzdaná ve výtisku na posledním semináři)

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (01.02.2025)
Sylabus - angličtina

PRAGMATICS AND DISCOURSE SS 2025 – SYLLABUS

Notation:

RL – regular lecture (8:00-8:45)

CL – compensation lecture (for the teaching practice) (7:15-8:00)

RS – regular seminar 8:55-9:40 / 9:50-10:35

CS – compensation seminar (for the teaching practice) (7:15-8:00)

(Note: underlined readings are mandatory)

 

1.27/2/25 (CL): Introduction to Pragmatics; Written and Spoken Discourse. Features of Orality and Literacy.  

READING: Yule/1; moodle PRAG 1.1; PRAG 1.2; PRAG 1.3;

(RL +RS) Selected Approaches to Conversation I.

READING moodle PRAG 2.1; PRAG 2.2; PRAG 2.3;  

 

2.6/3/25 (CS): Course organization and requirements; Written and Spoken Discourse. Features of Orality and Literacy.

(RL+RS): Selected Approaches to Conversation II.; Presuppositions;

READING: Yule/ 4; Tsui; moodle PRAG 2.4; PRAG 3.1;

 

3.13/3/25 (CL): (Minitest); Deixis

READING: PRAG. 7.1; PRAG.7.2; PRAG.7.3;

(RL + RS): Speech Acts

READING: moodle PRAG 4.1; PRAG 4.2;

 

17/3-17/4/25 (Teaching Practice: No lessons during this perions – CLs, CSs instead)

 

4. 24/4/25 (CL + RS): Cooperative Principle and Related Issues

READING Yule/5; moodle PRAG. 5.1

(RL) (Mis)Communication and Manipulation

READING: moodle: PRAG. 5.2; PRAG.5.3; PRAG 6.3;

 

1&8/5/25 Missed classes (Bank holidays) Self-study: Irony, Banter and Other Pragmatic Principles

READING: moodle PRAG 6.2.;

 

5.15/5/25 (CS) Other Pragmatic Principles/ (Mis)Comunication and Manipulation  

READING: moodle PRAG 6.3;

(RL+ RS): Approaches to Politeness. Politeness Principle 

READING: moodle PRAG 6.1; PRAG 6.2; PRAG 6.3

 

6.16/5/25 (CL + CS Online) 16-17:30 18-18:45: Group Project Presentations (+ Review)

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
Výsledky učení -

Introduction to Pragmatics; Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše postavení pragmatiky a analýzy diskursu mezi lingvistickými disciplínami; definuje jejich základní termíny a pojmy a aplikuje je při analýze autentické ukázky diskursu. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.

Written and Spoken Discourse. Features of Orality and Literacy:  Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující samostatně vyhledá typické rysy mluvenosti a psanosti v ukázkách a svůj výběr odůvodní. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.

Selected Approaches to Conversation I, II. Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu;  Studující charakterizuje vybrané přístupy ke konverzaci a navzájem je porovná z hlediska podobností a rozdílů. Studující samostatně analyzuje ukázky z hlediska vybraných přístupů ke konverzaci a při analýze autentických ukázek dokáže aplikovat teoretické pojmy a termíny. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.

Presuppositions; Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující charakterizuje, klasifikuje a porovná sémantické a pragmatické presupozice. Studující dokáže v autentické ukázce samostatně vyhledávat a kategorizovat dle vícero kritérií vhodné případy presupozic. Studující dokáže integruje pragmatické presupozice s přístupe Birminghamské školy. Studující dokáže interpretovat různé implicitní významy. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.

 

Deixis: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující samostatně vyhledá vhodné případy deixe v autentické ukázce, klasifikuje je z hlediska vícero parametrů a vysvětlí jejich kontextové uplatnění. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.

 

Speech Acts: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyhledá v autentické ukázce rozmanité případy řečových aktů, roztřídí je a popíše dle vícero parametrů. Studující interpretuje různé implicitní významy s ohledem na relevantní kontextové rysy. Studující porovná alternativní formulace komunikačního záměru z hlediska kontextové vhodnosti. Své závěry odůvodní. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.

 

Cooperative Principle and Related Issues: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje maximy kooperativního principu a charakterizuje je. Studující samostatně vyhledá v autentické ukázce případy dodržení i porušení kooperativních maxim a svá zjištění odůvodní. Studující vhodně interpretuje implikatury. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.

 

(Mis)Communication and Manipulation: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu;

Studující popíše kooperativní a manipulativní rysy diskursu. Dokáže samostatně charakterizovat neznámé ukázky z hlediska kooperativnosti nebo manipulativnosti. Studující klasifikuje samostatně vyhledané prostředky manipulativnosti a svá zjištění zdůvodní. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.

 

Approaches to Politeness. Politeness Principle: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje a charakterizuje maximy principu zdvořilosti. Studující dokáže samostatně v autentických ukázkách najít relevantní pasáže a odůvodnit svá zjištění. Studující porovná ukázky z hlediska pozitivní a negativní zdvořilosti, dokáže samostatně vyhledat vhodné pasáže a vysvětlit rozdíly. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.

 

Irony, Banter and Other Pragmatic Principles: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující samostatně v ukázkách vyhledá příklady uplatnění různých pragmatických principů, dokáže je klasifikovat a vhodně interpretovat. Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty.

 

Student Group Presentations: Studující samostatně vyberou a prostudují dvě odborné studie na jedno téma sylabu, porovnají je a kriticky je zhodnotí; nebo Studující samostatně vyberou dvě praktické učebnice angličtiny, porovnají je z hlediska didaktické transformace jednoho tématu ze sylabu, kriticky je zhodnotí a uvedou odborné argumenty; Následně studenti zformulují stručnou synopsi své prezentace v písemné podobě.

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK