PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Psycholingvistika - OPNA3A034A
Anglický název: Psycholinguistics
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 12 / 36 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Prerekvizity : OPNA3A011A
Je prerekvizitou pro: OPNA3A043A, OPNA3A042A
Anotace -
Kurz představuje jazyk jako jedinečný produkt kognitivních procesů lidské mysli, odlišný od jiných typů komunikace. Přináší poznatky o tom, jak lidé prostřednictvím jazyka organizují své myšlenky a kategorizují své zkušenosti, čímž je nepostradatelný i pro výukovou praxi. Tematické celky: 1. Úvod, historie a postavení psycholingvistiky, cíle výzkumu, klíčové koncepty v psycholingvistice 2. Lidská vs. zvířecí komunikace; neverbální komunikace; znaková řeč 3. Biologický základ jazyka. Povaha jazyka a jazykové kompetence 4. Osvojování si jazyka (mateřštiny) u dětí 5. Paměť; zpracování informací; mentální lexikon 6. Recepce a produkce; reprezentace významu 7. Produkce a recepce diskursu. Teorie schémat. Informativita 8. Řečové dovednosti (mluvení, poslech, čtení, psaní) 9. Mozek a jazyk; řečové vady a poruchy; ztráta jazyka; 10. Bilingvismus 11. Výzkum a experiment v psycholingvistice
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu Psycholinguistics je seznámit posluchače s klíčovými tématy psycholingvistiky a příbuzných disciplín, zvláště  se vztahem mezi mozkem, myslí a jazykem a objasnit jim zejména, jak se rodí mateřština a jak se lidé v různých kontextech navzájem dorozumívají a jaké faktory do toho vstupují

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (19.09.2024)
Deskriptory -

E-Kredity: 4

 

Samostudium literatury 10 hodin

Práce se studijními materiály 20 hodin

Plnění průběžných úkolů 30 hodin

Příprava na zkoušku 20 hodin

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

● Aktivní účast v semináři (povoleny dvě omluvené absence)

 

● Vypracování rešerše, která porovná dvě recentní odborné studie na zvolené psycholingvistické téma a její následná prezentace v semináři

 

● Provedení dílčího psycholingvistického výzkumu/experimentu a prezentace jeho výsledků na semináři

 

● Odevzdání výtisku rešerše (v rozsahu minimálně dvou stran) i provedeného psycholingvistického experimentu (v rozsahu minimálně dvou stran) na odpovídající věcné a formulační úrovni nejpozději v prvním týdnu zkouškového období

 

●Teoretický test ověřující orientaci studenta v základních konceptech disciplíny v podobě výběru z více možností (30 minut, alespoň 11 bodů z 15) a otevřených otázek (30 minut, alespoň 10 bodů z 15) (povoleny jsou maximálně tři pokusy). Součástí hodnocení je i celková jazyková a formulační úroveň.

Pozn. Posluchači mohou žádat výklad témat v konzultačních hodinách během odbobí výuky, nikoli ve zkouškovém období. Předpokladem je obeznámenost s příslušnou odbornou literaturou.

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Literatura -

AITCHISON, Jean. The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. 5th edition London & New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0415610186

FERNÁNDEZOVÁ, Eva M. a CAIRNSOVÁ-SMITHOVÁ, Helen. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum. 2014. ISBN 978-80-246-2435-8.

FIELD, John. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009

FIELD, John. Psycholinguistics: Key Concepts. London & New York: Routledge, 2004. ISBN 978-0415258913

GROSJEAN, F., & LI, P. The Psycholinguistics of Bilingualism. John Wiley & Sons,Chichester, 2012. ISBN  9781444332797.

NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H&H, 1992. ISBN 80-85467-75-5

OWENS, Robert E. JR. Language Development: An Introduction. 8th edition. London: Pearson, 2011. ISBN 978-0132582520

SCOVEL, Thomas. Psycholinguistics. Oxford, New York: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19 437213 8

WARREN, Paul. Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 5th printing, 2017. ISBN 978-0-521-130-56-1.

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
Sylabus -

SYLABUS 24

PŘEDNÁŠKY:

 1/ Úvod do psycholingvistiky; historie a postavení psycholingvistiky; teorie vzniku jazyka

2/ Komunikace: zvířecí a lidská

3/ Komunikace verbální a neverbální

4/ Znaková řeč; vlastnosti jazyka

5/ Osvojování si jazyka, principy, stádia; kritické období; stárnutí a jazyk, ztráta jazyka

6/ Porozumění řeči

7/ Produkce řeči

8/Jazykové dovednosti (mluvení, psaní, poslech a čtení)

9/ Bilingvismus a příbuzná témata

10/Jazyk a myšlení/mozek, centra řeči; poruchy a vady řeči;

11/Jazyk a kultura

12/ Opakování a prezentace studentských experimentů

SEMINÁŘE:

Aktivity v semináři budou zahrnovat diskuse, různá praktická cvičení, úkoly sloužící k ověření porozumění, studentské prezentace rešerší odborných studií a prezentace studentských psycholingvistických experimentů

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Výsledky učení -

1/ Introduction to psycholinguistics; history and position of psycholinguistics; theories of language origin: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše postavení psycholingvistiky mezi lingvistickými disciplínami a vysvětlí hlavní pojmy; Studující popíše hlavní teorie vzniku jazyka

2/ Animal and human communication: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující porovná komunikací zvířat a lidí a zjistí podobnosti a rozdíly mezi nimi

3/ Verbal and non-verbal communication: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše prostředky neverbální komunikace, porovná verbální a neverbální komunikaci a zjistí podobnosti a rozdíly mezi nimi;

4/ Sign language; properties of human language: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše znakovou řeč a porovná ji s verbální komunikací a uvede podobnosti a rozdíly; Studující popíše specifika znakové řeči; Studující vyjmenuje hlavní rysy jazyka a uvede vhodné příklady

5/ Language acquisition; critical period; language and aging; loss of language: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje a popíše jednotlivá klíčová stádia vývoje mateřštiny; porovná osvojování si mateřštiny a cizího jazyka a zjistí podobnosti a rozdíly mezi nimi

6/ Language comprehension: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše proces porozumění na různých rovinách a uvede vhodné příklady

7/ Language production: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše proces produkce, jeho hlavní fáze a porovná proces porozumění s procesem produkce; Studující toto téma vztáhne ke svému oboru, tj. porovná proces porozumění a produkce v mateřštině a v cizím jazyce

8/ Language skills (speaking, writing, reading, listening): Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje různé řečové dovednosti, popíše jejich specifika a porovná je navzájem; Studující toto téma vztáhne ke svému oboru, tj. porovná proces řečové dovednosti v mateřštině a v cizím jazyce

9/ Bilingualism and related topics: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující roztřídí bilingvismus a příbuzné jevy na různé typy podle vhodných kritérií; uvede vhodné příklady

10/ Language, mind and brain; language centres; language disorders: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše různá jazyková centra mozku; vyjmenuje a vysvětlí různé poruchy řeči, porovná je a uvede podobnosti a rozdíly

11/ Language and culture: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše různé druhy kultur a uvede vhodné příklady; Studující toto téma vztáhne ke svému oboru, tj. porovná kultury cílových zemí a kulturu/y své mateřštiny a zjistí podobností a rozdíly

12/ Revision and Student presentations of psycholinguistic experiments: Studující shrne a interpretuje sekundární literaturu; Studující provede psycholingvistický experiment, popíše jeho výsledky a uvede odborné argumenty;

Semináře: Studující se aktivně a relevantně podílí na diskusích a úkolech řešených v semináři; Studující porovná dvě psycholingvistické studie na obdobné téma, uvede podobnosti a rozdíly a předloží odborné argumenty; Studující shrne a interpretuje sekundární literaturu; Studující provede psycholingvistický experiment, popíše jeho výsledky a uvede odborné argumenty;

 

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK