Kurz představuje jazyk jako jedinečný produkt kognitivních procesů lidské mysli, odlišný od jiných typů komunikace. Přináší poznatky o tom, jak lidé prostřednictvím jazyka organizují své myšlenky a kategorizují své zkušenosti, čímž je nepostradatelný i pro výukovou praxi.
Tematické celky:
1. Úvod, historie a postavení psycholingvistiky, cíle výzkumu, klíčové koncepty v psycholingvistice
2. Lidská vs. zvířecí komunikace; neverbální komunikace; znaková řeč
3. Biologický základ jazyka. Povaha jazyka a jazykové kompetence
4. Osvojování si jazyka (mateřštiny) u dětí
5. Paměť; zpracování informací; mentální lexikon
6. Recepce a produkce; reprezentace významu
7. Produkce a recepce diskursu. Teorie schémat. Informativita
8. Řečové dovednosti (mluvení, poslech, čtení, psaní)
9. Mozek a jazyk; řečové vady a poruchy; ztráta jazyka;
10. Bilingvismus
11. Výzkum a experiment v psycholingvistice
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
This course introduces language as a unique product of cognitive processes of human mind, differing from any other type of communication. It shows how language is used to organize human thought and to categorize experience, which is why it is indispensable even for teaching.
Topics:
1. Introduction; history and position of psycholinguistics, research objectives, key concepts; theories of language origin;
2. Animal and human communication; non-verbal communication; sign language
3. Biological foundations of language. Properties of human language and language competence.
4. First language acquisition
5. Memory; information processing; mental lexicon
6. Comprehension and Production; Meaning representation
7. Production and reception of discourse;Theory of schemata; Informativity
8. Language skills (speaking, writing, reading, listening)
9. Brain and language;language disorders; language loss;
10. Bilingualism
11. Psycholinguistic research and experiment
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu Psycholinguistics je seznámit posluchače s klíčovými tématy psycholingvistiky a příbuzných disciplín, zvláště se vztahem mezi mozkem, myslí a jazykem a objasnit jim zejména, jak se rodí mateřština a jak se lidé v různých kontextech navzájem dorozumívají a jaké faktory do toho vstupují
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (19.09.2024)
The objective of Psycholinguistics is to familiarise students with some of the central topics of Psycholinguistics and related disciplines, particularly with the relationship between the brain, the mind and the language, and to explain especially how the native language is acquired, and how people in different contexts communicate with one another and which factors are at play
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (19.09.2024)
Deskriptory -
E-Kredity: 4
Samostudium literatury 10 hodin
Práce se studijními materiály 20 hodin
Plnění průběžných úkolů 30 hodin
Příprava na zkoušku 20 hodin
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
E-credits: 4
Self-study of literature 10 hours
Working with study materials 20 hours
Assignments 30 hours
Preparation for the final exam 20 hours
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
● Aktivní účast v semináři (povoleny dvě omluvené absence)
● Vypracování rešerše, která porovná dvě recentní odborné studie na zvolené psycholingvistické téma a její následná prezentace v semináři
● Provedení dílčího psycholingvistického výzkumu/experimentu a prezentace jeho výsledků na semináři
● Odevzdání výtisku rešerše (v rozsahu minimálně dvou stran) i provedeného psycholingvistického experimentu (v rozsahu minimálně dvou stran) na odpovídající věcné a formulační úrovni nejpozději v prvním týdnu zkouškového období
●Teoretický test ověřující orientaci studenta v základních konceptech disciplíny v podobě výběru z více možností (30 minut, alespoň 11 bodů z 15) a otevřených otázek (30 minut, alespoň 10 bodů z 15) (povoleny jsou maximálně tři pokusy). Součástí hodnocení je i celková jazyková a formulační úroveň.
Pozn. Posluchači mohou žádat výklad témat v konzultačních hodinách během odbobí výuky, nikoli ve zkouškovém období. Předpokladem je obeznámenost s příslušnou odbornou literaturou.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
● Active participation in seminars (max. two missed classes)
● A review of two recent studies dealing with a similar and relevant psycholinguistic topic taking the form of in-class presentation
● Carrying out a small-scale psycholinguistic research/ experiment, and presenting the findings in seminars
● Submitting hard copy versions of both, the review of psycholinguistic studies (at least two pages) and the small-scale psycholinguistic experiment (at least two pages), meeting all the formal and content standards, by the end of the first week of the exam period
● Theoretical test verifying the candidate´s familiarity with essential concepts in Psycholinguistics taking the form of a Multiple-choice test (30 minutes, min. requirement for a pass: 11/15pts) and Open tasks (30 minutes, min. requirement for a pass: 10/15pts). The candidate has three attempts to pass the test. The candidate´s proficiency and formulation skills are included in the assessment criteria.
Note: Students can ask for explanation of topics in office hours during the teaching period (not during the exam period). Familiarity with relevant secondary sources is taked for granted.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Literatura -
AITCHISON, Jean. The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. 5th edition London & New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0415610186
FERNÁNDEZOVÁ, Eva M. a CAIRNSOVÁ-SMITHOVÁ, Helen. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum. 2014. ISBN 978-80-246-2435-8.
FIELD, John. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009
FIELD, John. Psycholinguistics: Key Concepts. London & New York: Routledge, 2004. ISBN 978-0415258913
GROSJEAN, F., & LI, P. The Psycholinguistics of Bilingualism. John Wiley & Sons,Chichester, 2012. ISBN 9781444332797.
NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H&H, 1992. ISBN 80-85467-75-5
OWENS, Robert E. JR. Language Development: An Introduction. 8th edition. London: Pearson, 2011. ISBN 978-0132582520
SCOVEL, Thomas. Psycholinguistics. Oxford, New York: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19 437213 8
WARREN, Paul. Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 5th printing, 2017. ISBN 978-0-521-130-56-1.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
AITCHISON, Jean. The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. 5th edition London & New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0415610186
FERNÁNDEZOVÁ, Eva M. a CAIRNSOVÁ-SMITHOVÁ, Helen. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum. 2014. ISBN 978-80-246-2435-8.
FIELD, John. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009
FIELD, John. Psycholinguistics: Key Concepts. London & New York: Routledge, 2004. ISBN 978-0415258913
GROSJEAN, F., & LI, P.The Psycholinguistics of Bilingualism. John Wiley & Sons,Chichester, 2012. ISBN 9781444332797.
NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H&H, 1992. ISBN 80-85467-75-5
OWENS, Robert E. JR. Language Development: An Introduction. 8th edition. London: Pearson, 2011. ISBN 978-0132582520
SCOVEL, Thomas. Psycholinguistics. Oxford, New York: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19 437213 8
WARREN, Paul. Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 5th printing, 2017. ISBN 978-0-521-130-56-1.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2023)
Sylabus -
SYLABUS 24
PŘEDNÁŠKY:
1/ Úvod do psycholingvistiky; historie a postavení psycholingvistiky; teorie vzniku jazyka
2/ Komunikace: zvířecí a lidská
3/ Komunikace verbální a neverbální
4/ Znaková řeč; vlastnosti jazyka
5/ Osvojování si jazyka, principy, stádia; kritické období; stárnutí a jazyk, ztráta jazyka
6/ Porozumění řeči
7/ Produkce řeči
8/Jazykové dovednosti (mluvení, psaní, poslech a čtení)
9/ Bilingvismus a příbuzná témata
10/Jazyk a myšlení/mozek, centra řeči; poruchy a vady řeči;
11/Jazyk a kultura
12/ Opakování a prezentace studentských experimentů
SEMINÁŘE:
Aktivity v semináři budou zahrnovat diskuse, různá praktická cvičení, úkoly sloužící k ověření porozumění, studentské prezentace rešerší odborných studií a prezentace studentských psycholingvistických experimentů
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
SYLLABUS 24
LECTURES
1/ Introduction to psycholinguistics; history and position of psycholinguistics; theories of language origin;
2/ Animal and human communication;
3/ Verbal and non-verbal communication;
4/ Sign language; properties of human language
5/ Language acquisition; critical period; language and aging; loss of language
6/ Language comprehension
7/ Language production
8/ Language skills (speaking, writing, reading,listening)
9/ Bilingualism and related topics
10/ Language, mind and brain; language centres; language disorders;
11/ Language and culture
12/ Revision and student presentations of psycholinguistic experiments
2/1/24 (Lecture replaced by Student presentations of small-scale psycholinguistic experiments)
SEMINARS:
Seminar activities will include discussions, various practical exercises, comprehension tasks, student presentations of their reviews of psycholinguistic studies and student presentations of their small-scale psycholinguistic experiments
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (06.09.2024)
Výsledky učení -
1/ Introduction to psycholinguistics; history and position of psycholinguistics; theories of language origin: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše postavení psycholingvistiky mezi lingvistickými disciplínami a vysvětlí hlavní pojmy; Studující popíše hlavní teorie vzniku jazyka
2/ Animal and human communication: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující porovná komunikací zvířat a lidí a zjistí podobnosti a rozdíly mezi nimi
3/ Verbal and non-verbal communication: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše prostředky neverbální komunikace, porovná verbální a neverbální komunikaci a zjistí podobnosti a rozdíly mezi nimi;
4/ Sign language; properties of human language: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše znakovou řeč a porovná ji s verbální komunikací a uvede podobnosti a rozdíly; Studující popíše specifika znakové řeči; Studující vyjmenuje hlavní rysy jazyka a uvede vhodné příklady
5/ Language acquisition; critical period; language and aging; loss of language: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje a popíše jednotlivá klíčová stádia vývoje mateřštiny; porovná osvojování si mateřštiny a cizího jazyka a zjistí podobnosti a rozdíly mezi nimi
6/ Language comprehension: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše proces porozumění na různých rovinách a uvede vhodné příklady
7/ Language production: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše proces produkce, jeho hlavní fáze a porovná proces porozumění s procesem produkce; Studující toto téma vztáhne ke svému oboru, tj. porovná proces porozumění a produkce v mateřštině a v cizím jazyce
8/ Language skills (speaking, writing, reading, listening): Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje různé řečové dovednosti, popíše jejich specifika a porovná je navzájem; Studující toto téma vztáhne ke svému oboru, tj. porovná proces řečové dovednosti v mateřštině a v cizím jazyce
9/ Bilingualism and related topics: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující roztřídí bilingvismus a příbuzné jevy na různé typy podle vhodných kritérií; uvede vhodné příklady
10/ Language, mind and brain; language centres; language disorders: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše různá jazyková centra mozku; vyjmenuje a vysvětlí různé poruchy řeči, porovná je a uvede podobnosti a rozdíly
11/ Language and culture: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše různé druhy kultur a uvede vhodné příklady; Studující toto téma vztáhne ke svému oboru, tj. porovná kultury cílových zemí a kulturu/y své mateřštiny a zjistí podobností a rozdíly
12/ Revision and Student presentations of psycholinguistic experiments: Studující shrne a interpretuje sekundární literaturu; Studující provede psycholingvistický experiment, popíše jeho výsledky a uvede odborné argumenty;
Semináře: Studující se aktivně a relevantně podílí na diskusích a úkolech řešených v semináři; Studující porovná dvě psycholingvistické studie na obdobné téma, uvede podobnosti a rozdíly a předloží odborné argumenty; Studující shrne a interpretuje sekundární literaturu; Studující provede psycholingvistický experiment, popíše jeho výsledky a uvede odborné argumenty;
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)
1/ Introduction to psycholinguistics; history and position of psycholinguistics; theories of language origin; Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can describe the position of psycholinguistics among linguistic disciplines and can explain key concepts; students can describe prominent theories of language origin
2/ Animal and human communication; Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can compare animal and human communication and can give the similarities and differences between them
3/ Verbal and non-verbal communication; Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can describe the means of verbal and non-verbal communication, can compare verbal and non-verbal communication and give the similarities and differences between them
4/ Sign language; properties of human language: Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can describe the sign language; they can compare sign language and verbal communication and give the similarities and differences between them; students can characterise unique features of the sign language; students can enlist the main features of a human language and provide suitable examples
5/ Language acquisition; critical period; language and aging; loss of language: Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can list the individual stages of L1 acquisition and compare L1 and L2 acquisition and can give the similarities and differences between them
6/ Language comprehension: Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can describe the comprehension process at various levels and produce suitable examples
7/ Language production: Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can describe the process of comprehension, its main phases and can compare the process of comprehension and the process of production; Students can relate this topic to their study programme and can compare the process of production and comprehension in L1 and L2
8/ Language skills (speaking, writing, reading, listening): Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can produce various language skills, describe their particular features and can compare the individual skills with one another
9/ Bilingualism and related topics: Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can classify bilingualism and related topics using relevant criteria; they can produce suitable examples
10/ Language, mind and brain; language centres; language disorders: Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can describe diverse language centres in the brain; they can enlist and explain various langauge impairments and disorders and can give the similarities and differences between them
11/ Language and culture: Students can summarise and interpret recommended secondary sources; students can describe diverse types of cultures and can provide convenient examples; students can relate this topic to their study programme, i.e., can compare and contrast the cultures of the target countries with the culture/s of their native language and can give the similarities and differences between them
12/ Revision and student presentations of psycholinguistic experiments: Students can perform a psycholinguistic experiment, they can describe its results and can produce suitable arguments; students can actively and relevantly engage in discussions
Seminars: Students can engage actively and relevantly in seminar tasks and discussions; students can compare two psycholinguistic studies dealing with a similar topic,they can summarise and interpret the sources; they can identify similarities and differences between them and they can produce relevant arguments; Students can perform a psycholinguistic experiment, they can describe its results and can produce suitable arguments;
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)