PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Náslechová praxe z anglického jazyka s reflexí - OPNA3A013A
Anglický název: Observation teaching practice with reflection
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Korekvizity : OPNA3A012A
Je prerekvizitou pro: OPNA3A026A, OPNA3A022A
Anotace -
Studenti budou seznámeni s principy pozorování výuky a její reflexe jako prostředku profesního rozvoje. Na základě těchto principů budou podrobeny pozorování a následné reflexi vybrané aspekty výuky anglického jazyka na základní i střední škole, a to v případě potřeby jak s využitím videozáznamů (částí) vyučovacích hodin v rámci seminářů, tak, a to především či výhradně, v terénu prostřednictvím návštěv základních a středních škol. Studenti si založí vlastní profesní portfolio.
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Cíl předmětu -
Obecným cílem předmětu je rozvoj schopnosti studentů reflektovat výuku anglického jako cizího jazyka, a to jak částečně svou, tak zejména výuku dalších aktérů, tj. provázejících učitelů, příp. i ostatních studentů. Tato oborově didaktická náslechová praxe vede studenty k hlubšímu porozumění procesům vyučování a učení se anglickému jazyku na různých stupních škol a umožňuje jim první výukové výstupy, samostatné, asistenční či tandemové.
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (29.09.2024)
Deskriptory -

Samostudium literatury: 4 hodin (semestr)

Práce se studijními materiály: 6 hodin (semestr)

Doba věnovaná pozorování výuky: min. 24 hodin  (semestr)

Výukové (micro)výstupy: 8 hodin (semestr)

Plnění průběžných úkolů (doba očekávaná na přípravu jednoho semináře a na přípravu a reflexe pozorování výuky) a tvorba portfolia/seminární práce: 16 hodin  (semestr)

 

Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (29.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Aktivní účast: v seminářích na fakultě a na náslechových návštěvách ve školách (studentky a studenti, kteří chtějí plnit praxi ve školách, v nichž působí, postupují dle instrukcí vyučující předmětu - kromě výjimečných a předem povolených individuálních postupů mohou ve své čkole plnit maximálně polovinu této praxe).

Průběžné plnění úkolů v zadaných termínech v plném rozsahu.

Předložení profesního portfolia.

Závěrečný pohovor.

Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (06.11.2024)
Literatura -

Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka (dostupný online)

Literatura dle zaměření vlastních principů výuky AJ

ULIČNÁ, K.; ŽĎÁREK, K. Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka na základních a středních školách: videopřípady, 1 díl. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-88176-09-1.

https://publi.cz/books/468/index.html?secured=false#cover

ULIČNÁ, K.; ŽĎÁREK, K. Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka na základních a středních školách: videopřípady, 2. díl. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-88176-09-1.

https://publi.cz/books/535/index.html?secured=false#cover

SCRIVENER, Jim. Learning teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan, 2011. ISBN 978-0-230-72984-1.

GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.

RICHARDS, Jack C a Charles LOCKHART. Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1994, ISBN 05-214-5803-X.

Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Sylabus -

Tematické celky:
1. Profesní rozvoj studentů učitelství i učitelů.
2. Reflexe.
3. Vztah teorie a praxe.
4. Pozorování výuky jako jedna z reflektivních technik.
5. Profesní portfolio.

Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
Vstupní požadavky -

Studující plní požadavky v plném rozsahu, při výkonu praxe prokazuje profesionální přístup. 

Studující reflektuje výuku dle různých kritérií, zejm, s ohledem na nápň práce učitelů cizích jazyků definovaným v Rámci profesních kvalitu učitele cizího jazyka.

Studující plánuje vlastná výukové výstupy, přičemž aplikuje teoretické oborově didaktické poznatky.

Studující zhodnotí vybrané školní vzdělávací programy v oblasti Jazyk a jazyková komunikace.

Studující formuluje základní principy výuky anglického jazyka s ohledem na vlastní pojetí "kvalitní" výuky.

Studující vytvoří pozorovací arch.

Studující vztahuje výše uvedené principy k vlastní zkušenosti.

Studující identifikuje inspirativní výukové momenty, prostor pro zlepšení a definuje vlastní kategorie k pozorování výuky, a to zejména v oblasti výuky anglického jazyka.

Studující si založí profesní portfolio, které plní relevantním obsahem.

Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (29.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK