Tento volitelný předmět plní zčásti remediální, zčásti konsolidační i prohlubující funkci. Má též ovšem potenciál motivační. Je zaměřen na primárně languové disciplíny. Propojuje teorii s praktickou analýzou, a v náležitých aspektech využívá též konfrontačního pohledu. Posluchači se na výuce klíčově, aktivně podílejí, a to prostřednictvím prezentací na vybraná zadaná témata, dále jejich vzájemnou oponenturou, tvorbou výukových aktivit a analýzou konkrétních autentických ukázek z hlediska příslušných okruhů. Dle potřeby se ve výuce kombinují prvky přednášky, semináře i workshopu.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2021)
This module serves partly remedial, and partly consolidating, functions. It is also designed to deepen the student’s knowledge and may have a motivating force. It focusses on the primarily langue disciplines. The seminar strives to interrelate the theory with practical analysis, and wherever suitable, it adopts the contrastive approach. The students take a crucial, active part in seminar activities, viz. gby giving presentations on the selected given topics, by peer-reviewing of the presentations, by designing teaching activities and by analysing specific authentic text samples in view of the particular linguistic areas. The lessons may occasionally combine features of lectures, seminars and workshops.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
a) Aktivní účast na seminářích (max. jedna absence za semestr je povolena)
b) Jedna až dvě prezentace na určené téma (v závislosti na počtu zapsaných studentů) ovšem předem konzultovaná s vyučující a odevzdaná v písemné podobě
c) Jedna až dvě oponentury prezentace na předem určené téma (v závislosti na počtu zapsaných studentů)
d) Záverečný test skládající se ze dvou částí stejné váhy: z testu ověřujícího relevantní teoretické vědomosti (max. 30b) a z testu ověřujícího relevantní praktické analytické schopnosti (max. 30b). Minimální požadavek na složení zápočtového testu činí 40b celkem. Student může test skládat celkem třikrát. Součástí kritérií hodnocení je i formulační a jazyková úroveň.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (09.09.2021)
a) Active participation in seminars (one missed seminar per semester is allowed)
b) One or two presentations on a selected given topic (depending on the number of course participants); prior to the presentation in seminar, however, the paper has to be turned in in writing and approved
c) Peer-reviewing of a collegue’s presentation on a selected given topic one or twice per sepester (depending on the number of course participants)
d) Passing the final test (composed of two parts equal in value, one verifying the relevant theoretical knowledge (max. 30 pts) and one verifying relevant practical analytical skills (max. 30pts); for a successful pass of the test, there is a minimum requirement of 40 pts. The students may sit the test three times. The candidate´s proficiency and formulation skills are included in assessment criteria.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (09.09.2021)
Literatura -
Crystal, D. (1995): The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters), Cambridge, CUP
Dušková, L. et al. (2012): Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny, Praha, Academia
Greenbaum, S., Quirk, R. (1990): A Student´s Grammar of the English Language, London, Longman
Huddleston, R., Pullum, G.K. (2014): A Student´s Introduction to English Grammar, 14th ed., Cambridge: Cambridge University Press
Peprník, J. (2001): English Lexicology, Olomouc, UP
Roach, P.(1983): English Phonetics and Phonology, Cambridge, CUP
Yule, G. (1996): The Study of Language, Cambridge, CUP
K jednotlivým tématům bude doporučována též rozšiřující literatura, určená na prohloubení znalostí i ke zvýšení kvality prezentací.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2021)
Crystal, D. (1995): The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters), Cambridge, CUP
Dušková, L. et al. (2012): Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny, Praha, Academia
Greenbaum, S., Quirk, R. (1990): A Student´s Grammar of the English Language, London, Longman
Huddleston, R., Pullum, G.K. (2014): A Student´s Introduction to English Grammar, 14th ed., Cambridge: Cambridge University Press
Peprník, J. (2001): English Lexicology, Olomouc, UP
Roach, P.(1983): English Phonetics and Phonology, Cambridge, CUP
Yule, G. (1996): The Study of Language, Cambridge, CUP
For individual topics additional sources will be recommended, intended to deepen the students´ knowledge and to enhance the standards of the presentations
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2021)
Sylabus -
1. Úvod - angličtina v historickém pohledu (14/10)
2. Fonologie (21/10)
3. Morfologie (2/12)
4. Lexikologie a lexikální sémantika (9/12)
5. Syntax jednoduché věty (16/12)
6. Syntax souvětí (6/1)
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (09.09.2021)
1. Introduction - The (hi)story of English (14/10)
2. Phonology (21/10)
3. Morphology (2/12)
4. Lexicology and lexical semantics (9/12)
5. Syntax - simple sentence (16/12)
6. Syntax - complex and compound sentences (6/1)
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (09.09.2021)