Kurz uvádí posluchače do oblasti psycholingvistiky anglického jazyka a seznamuje je s jejími klíčovými koncepty, tématy a výzkumnými metodami. Věnuje se teoretickým poznatkům psycholingvistiky i jejich praktickému využití a naznačuje též vhodnou didaktickou aplikaci. Kurz se zabývá celým spektrem témat, včetně vztahu mezi jazykem, myšlením a mozkem, dále probírá poruchy a ztrátu řeči, komunikaci zvířat a lidí, komunikaci verbální a neverbální, produkci a recepci jazyka, osvojování si mateřštiny, bilingvismus, řečové dovednosti, aj. Po úvodním teoretickém bloku se kurz opírá zejména o aktivní podíl studentů formou různých prezentací, dílčích výzkumů a seminárních diskusí. Kurz si klade za cíl seznámit posluchače s zásadními poznatky oboru, prohloubit jejich vhled do povahy jazyka a komunikace, naznačit možnou didaktickou aplikaci poznatků, zvýšit jejich povědomí o klíčových faktorech, které ovlivňují komunikaci a kultivovat jejich schopnost přemýšlet a diskutovat o hlavních otázkách disciplíny.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2021)
This course introduces students to English psycholinguistics, familiarizing them with its crucial concepts, topics and research methods. It deals with theoretical issues and their practical application, suggesting also their relevance for foreign language teaching. The course addresses a wide range of topics, including the relationship between the language, brain and mind, language disorders and language loss, language production and comprehension, first language acquisition and bilingualism, animal and human communication, verbal and non-verbal communication, language skills and more. Following the introductory theoretical sessions, the course is established particularly on student´s active involvement, taking the form of student presentations, research projects and seminar debates. It is designed to familiarize the students with the most substantial findings in the field, to enhance their understanding of the unique nature of languge and communication, to suggest the impact for foreigh language teaching, to raise the students´awareness of crucial factors affecting communication and to cultivate their ability to reflect on and discuss some of the central issues in the discipline.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2021)
Deskriptory -
Bude upřesněno.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2021)
To be specified.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (07.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
● Aktivní účast v semináři (povoleny dvě omluvené absence)
● Vypracování rešerše, která porovná dvě recentní odborné studie na zvolené téma a její následná prezentace
●Provedení dílčího psycholingvistického výzkumu/experimentu a prezentace výsledků na semináři
●Teoretický test ověřující orientaci studenta v základních konceptech disciplíny v podobě výběru z více možností (30 minut, alespoň 11 bodů z 15)
(povoleny jsou maximálně tři pokusy)
(Poznámka: Pokud by v případě pandemie bylo třeba testování provádět online, formát testu (výběr z možností) bude nahrazen testem otevřeným)
Součástí kritérií hodnocení bude i jazyková a formulační úroveň.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (09.09.2021)
● Active participation in seminars (max. two missed classes)
● A review established on comparing two recent studies on a selected psycholinguistic topic, to be followed by in-class presentation
● Carrying out a psycholinguistic research/ experiment, and presenting the findings in seminars
● Multiple choice test verifying the student´s familiarity with key concepts in the field (30 minutes, at least 11pts out of 15)
(the candidate has up to three attempts to pass the test)
(Note: In case the pandemic situation moves testing online, the multiple-choice format of tests will be replaced by open tests.)
The candidate´s proficiency and formulation skills are included in assessment criteria.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (09.09.2021)
Literatura -
Základní literatura:
John Field (2006) Psycholinguistics. A Resource Book for Students. Abingdon: Routledge.
Thomas Scovel (1998) Psycholinguistics. Oxford and New York: Oxford University Press.
Paul Warren (2013) Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Doporučená literatura:
Aitchison, J. (1992) Introducing Language and Mind. London nd New Yord: Penguin.
Aitchison, J. (2004) The Articulate Mammal. An Introduction to Psycholinguistics. 4th ed. London: Routledge.
Altmann, G.T.M. (2005) Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triada.
Arabski, J., Wojtaszek, A. (eds.) (2010) Second Language Acquisition. Neurolinguistic and Psycholinguistic Perspectives on SLA. Bristol, Buffalo: Multilingual Matters.
Croft. W. and Cruse, A.D. (2004) Cognitive Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Crystal, D. (1998) The Cambridge Encyclopedia of the English Langage. Cambridge: Cambridge University Press.
Crystal, D. (2007) How Language Works. 2nd edition. London: Penguin.
Deacon, T.W. (1997) The Symbolic Species. The Co-evolution of Language and the Brain. London and New York: W.W Norton & Co.
Everet, C. (2013) Linguistic Relativity. Evidence across Languages and Cognitive Domains. Applications of Cognitive Linguistics. (ACL) Berlin and Boston: W. de Gruyter.
Fernandéz, E.M. (2011) Fundamentals of Psycholinguistics. Chichester, Malden: Wiley-Blackwell.
Fernandézová, E.M., Cairnsová, H.S.(2014) Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum.
Gaskell, G. (ed.) (2007) The Oxford Handbook of Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press.
Geaney, D. (1996) Discourse Analysis and Related Topics for Teachers of English as a Second Language. Praha: Karolinum.
Grosjean, F., Li, P. (2013) The Psycholinguistics of Bilingualism. Chicester: Wiley-Blackwell.
Kess, J. J. (1992) Psycholinguistics, Psychology, Linguistics, and the Study of Natural Language. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Nebeská, I. (1992) Úvod do psycholingvistiky. Praha: H& H
Norbert, F. (2012) Bilingual Competence and Bilingual Proficiency in Child Development. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Pinker, S. (2007) The Language Instinct. How the Mind Creates Language. New York: HarperCollins Publishers Inc.
Pípalová, R. (2000) Intersentential Connectives – A Textual Analysis. Acta Universitatis Carolinae – Philologica 5. Prague Studies in English XXII, 91-115.
Pípalová, R. (2002) On Cohesion and Coherence in a Selected Fairy-Tale Sample. In. A. Grmelová, M. Farrell, Prague Conference on Linguistics and Literary Studies. Praha: UK, PEDF, 61-76.
Robinson, P. and Ellis, N.C. (2008) Handbook of Cognitive Linguistics and Secod Language Acquisition. Abingdon, Oxon and New York: Routledge
Schwarzová, M. (2009) Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha: Dauphin.
Traxler, M.J. and Gernsbacher, M.A. (eds.) (2006) Handbook of Psycholinguistics. 2nd edition. Amsterdam, Oxford, Burlington and San Diego: Elsevier
Yule, G. (2014) The Study of Language. 5th edition. Cambridge: Cambridge University Press.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (09.09.2021)
Essential sources:
John Field (2006) Psycholinguistics. A Resource Book for Students. Abingdon: Routledge.
Thomas Scovel (1998) Psycholinguistics. Oxford and New York: Oxford University Press.
Paul Warren (2013) Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Recommended sources:
Aitchison, J. (1992) Introducing Language and Mind. London nd New Yord: Penguin.
Aitchison, J. (2004) The Articulate Mammal. An Introduction to Psycholinguistics. 4th ed. London: Routledge.
Altmann, G.T.M. (2005) Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triada.
Arabski, J., Wojtaszek, A. (eds.) (2010) Second Language Acquisition. Neurolinguistic and Psycholinguistic Perspectives on SLA. Bristol, Buffalo: Multilingual Matters.
Croft, W. and Cruse, A.D. (2004) Cognitive Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Crystal, D. (1998) The Cambridge Encyclopedia of the English Langage. Cambridge: Cabridge University Press.
Crystal, D. (2007) How Language Works. 2nd edition. London: Penguin.
Deacon, T.W. (1997) The Symbolic Species. The Co-evolution of Language and the Brain. London and New York: W.W Norton & Co.
Everet, C. (2013) Linguistic Relativity. Evidence across Languages and Cognitive Domains. Applications of Cognitive Linguistics. (ACL) Berlin and Boston: W. de Gruyter.
Fernandéz, E.M. (2011) Fundamentals of Psycholinguistics. Chichester, Malden: Wiley-Blackwell.
Fernandézová, E.M., Cairnsová, H.S.(2014) Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum.
Gaskell, G. (ed.) (2007) The Oxford Handbook of Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press.
Geaney, D. (1996) Discourse Analysis and Related Topics for Teachers of English as a Second Language. Praha: Karolinum.
Grosjean, F., Li, P. (2013) The Psycholinguistics of Bilingualism. Chicester: Wiley-Blackwell.
Kess, J. J. (1992) Psycholinguistics, Psychology, Linguistics, and the Study of Natural Language. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Nebeská, I. (1992) Úvod do psycholingvistiky. Praha: H& H
Norbert, F. (2012) Bilingual Competence and Bilingual Proficiency in Child Development. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Pinker, S. (2007) The Language Instinct. How the Mind Creates Language. New York: HarperCollins Publishers Inc.
Pípalová, R. (2000) Intersentential Connectives – A Textual Analysis. Acta Universitatis Carolinae – Philologica 5. Prague Studies in English XXII, 91-115.
Pípalová, R. (2002) On Cohesion and Coherence in a Selected Fairy-Tale Sample. In. A. Grmelová, M. Farrell, Prague Conference on Linguistics and Literary Studies. Praha: UK, PEDF, 61-76.
Robinson, P. and Ellis, N.C. (2008) Handbook of Cognitive Linguistics and Secod Language Acquisition. Abingdon, Oxon and New York: Routledge
Schwarzová, M. (2009) Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha: Dauphin.
Traxler, M.J. and Gernsbacher, M.A. (eds.) (2006) Handbook of Psycholinguistics. 2nd edition. Amsterdam, Oxford, Burlington and San Diego: Elsevier
Yule, G. (2014) The Study of Language. 5th edition. Cambridge: Cambridge University Press.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (09.09.2021)
Sylabus -
●Teoretický blok: témata
Úvod do psycholingvistiky; historie a postavení psycholingvistiky; teorie vzniku jazyka
Komunikace: zvířecí a lidská; neverbální a verbální; znaková řeč; vlastnosti řeči (12/10)
Osvojování si jazyka, stádia; kritické období; stárnutí a jazyk, ztráta jazyka (19/10)
Produkce a recepce jazyka (26/10)
Jazykové dovednosti (mluvení, psaní, poslech a čtení); bilingvimus (30/11)
Jazyk a myšlení/mozek, centra řeči; poruchy a vady řeči; pamět; mentální lexikon;