Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu učitelství, tj. znalost soustavy základních didaktických poznatků a dovednost orientace v problematice obsahu i procesu vyučování a učení se žáků. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence, plánování atd. se v rámci tohoto předmětu studenti seznámí s principy výuky jazykových prostředků, a to jak v teoretické, tak v praktické rovině. Ukázky videonahrávek z praxe a jejich reflexe podporují u studentů rozvoj schopnosti vidět konkrétní aspekty výuky, problémové situace, ale i klást otázky a kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Mikrovýstupy studentů, včetně jejich hodnocení a sebehodnocení, podporují rozvoj schopnosti stanovovat cíle, plánovat, realizovat a hodnotit vlastní výuku i výuku kolegů. Pro potřeby pozorování výuky se studenti zapojují do tvorby pozorovacích archů zaměřených na analýzy výuky jednotlivých jazykových prostředků. Studenti si vytvářejí soubory efektivních aktivit, umějí integrovat jednotlivé jazykové prostředky a plánovat vyučovací hodiny. V seminářích jsou studenti vedeni k tomu, aby si uvědomili své vlastní prekoncepty a v případě potřeby je na základě nových teoretických poznatků restrukturalizovali.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
he aim of the subject is to further develop and extend the knowledge basis of the teaching profession = the system of the basic didactic categories as well as the skill of orientation in the content and process of teaching and learning. Based on the knowledge of the area of setting aims, communicative competency, planning ... within the scope of this subject the students will get acquainted with the principles of teaching language systems on both theoretical as well as practical levels. Watching recordings of real lessons followed by reflection support in the students the development of the ability to see specific aspects of the English lesson, problem situations and suggest sulutions to them as well as ask questions, critically analyze and evaluate their own as well as someone else´s performance. Microteaching, inculuding its assessment and self-assesssment, support the development of the ability to set aims, make plans, realize and assess and evaluate their own and their colleagues´ teaching. For the needs of lesson observation the students use observation feedback forms which focus on the analysis of teaching individual language systems. Students develop the portfolio of effective acrivities, are able to integrate individual language systems and plan lessons. In seminars the students are suported to realize their own preconcepts and - in case of necessity -to restructuralize them, based o the theoretical knowledge.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
Deskriptory -
Seminář i přednáška budou probíhat v čase daném rozvrhem přes meet.google.com.
Studenti obdrží link na svoji mailovou adresu.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (27.09.2020)
Both the seminar as well as the lecture take place as timetabled through meet.google.com
The students will receive the lint to their e-mail addresses.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (27.09.2020)
Podmínky zakončení předmětu -
Předmět je zakončen zkouškou. Podmínkami připuštění ke zkoušce je minimálně 80% docházka do předmětu, aktivní účast v hodinách (včetně splnění požadovaných domácích úkolů a vytvoření portfolia aktivit) . Samotná zkouška má část teoretickou = teoretické pojednání o dané vyučované oblasti, a pak praktickou, která bude vedena formou pohovoru nad vypracovanými domácími úkoly a nad vybranými díly ze seznamu doporučené literatrury.
Jedem pokus je řádný, pak následují dva opravné.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
The course is finished with an exam. To be able to teke the exam a student must have at least 80% attendance, must actively participate in the seminars (including submitting all the homework and developing the portfolio of activities). The exam itself has got a theoretical part (theoretically based discussion about the subject of teaching in this semester) and a practical part which consits in the discussion of their homework and selected books from the recommended reading list.
In the exam, every student may have up to 3 attempts to successfully pass it.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
Literatura -
Povinná literatura:
vybrané kapitoly z:
HARMER,J. The Practice of English Language Teachig. Harlow: Longman, Pearson Education, 2001. ISBN 0-582-40385-5.
KELLY, Gerald. How to teach pronunciation. Harlow: Longman, 2000. ISBN 05-824-2975-7.
SCRIVENER,J. Learning Teaching. Macmillan: 2005. ISBN 978-1-4050-1399-4.
THORNBURY, Scott. How to teach grammar. Harlow: Longman, 2001. ISBN 978-058-2339-323.
THORNBURY, Scott. How to teach vocabulary. Harlow: Pearson Education Limited, 2007. ISBN 978-058-2429-666.
ULIČNÁ, Klára; ŽĎÁREK, Karel. Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka: videopřípady. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze. (V tisku): Publikace a DVD s videozáznamy hodin.
Doporučená literatura:
CELCE-MURCIA, Marianne, Donna BRINTON a Janet M GOODWIN. Teaching pronunciation: a course book and reference guide. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2010. ISBN 05-217-2976-9.
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.
HARMER, Jeremy. How to teach English: new edition. Harlow: Longman, 2007, ISBN 978-140-5853-095.
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
GRANT, Linda J a Donna BRINTON. Pronunciation myths: applying second language research to classroom teaching. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2014. ISBN 04-720-3516-9.
LANE, Linda. Tips for teaching pronunciation: a practical approach. White Plains, NY: Pearson Longman, 2010. ISBN 978-013-8136-
UR, Penny. A Course in English Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-1-107-68467-6.
UNDERHILL, Adrian. Sound foundations: Learning and teaching pronunciation. Oxford: Macmillan, 2005. ISBN 1-4050-6408-0.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
Required study materials:
selected chapters from
HARMER,J. The Practice of English Language Teachig. Harlow: Longman, Pearson Education, 2001. ISBN 0-582-40385-5.
KELLY, Gerald. How to teach pronunciation. Harlow: Longman, 2000. ISBN 05-824-2975-7.
SCRIVENER,J. Learning Teaching. Macmillan: 2005. ISBN 978-1-4050-1399-4.
THORNBURY, Scott. How to teach grammar. Harlow: Longman, 2001. ISBN 978-058-2339-323.
THORNBURY, Scott. How to teach vocabulary. Harlow: Pearson Education Limited, 2007. ISBN 978-058-2429-666.
ULIČNÁ, Klára; ŽĎÁREK, Karel. Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka: videopřípady. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze. (V tisku): Publikace a DVD s videozáznamy hodin.
Recommended literature:
CELCE-MURCIA, Marianne, Donna BRINTON a Janet M GOODWIN. Teaching pronunciation: a course book and reference guide. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2010. ISBN 05-217-2976-9.
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.
HARMER, Jeremy. How to teach English: new edition. Harlow: Longman, 2007, ISBN 978-140-5853-095.
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
GRANT, Linda J a Donna BRINTON. Pronunciation myths: applying second language research to classroom teaching. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2014. ISBN 04-720-3516-9.
LANE, Linda. Tips for teaching pronunciation: a practical approach. White Plains, NY: Pearson Longman, 2010. ISBN 978-013-8136-
UR, Penny. A Course in English Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-1-107-68467-6.
UNDERHILL, Adrian. Sound foundations: Learning and teaching pronunciation. Oxford: Macmillan, 2005. ISBN 1-4050-6408-0.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
Sylabus -
komunikační kompetence
plánování hodiny
výuka slovní zásoby
výuka gramatiky
výuka výslovnosti
evaluace/autoevaluace výuky
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
communicative competency
lesson planning
teaching grammar
teaching lexis
teaching pronunciation
evaluation/self-evaluation of teaching
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)