PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Člověk a společnost s didaktikou I - OPMN0O161A
Anglický název: Human Being and Society with teaching methodology
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: 85 / 88 (85)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Vyučující: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
Záměnnost : OKMN0O161A
Je prerekvizitou pro: OPMN0O167A
Je záměnnost pro: OKMN0O161A
Anotace -
Přednáška je zaměřena na shrnutí a ucelení poznatků společenských věd, které jsou předpokladem pro didaktickou analýzu témat vzdělávací oblasti člověk a jeho svět. V seminářích se na vybraných společenskovědních tématech studenti seznamují s jednotlivými kroky didaktické analýzy, samostatně zpracovávají vybrané téma. Seznamují se s ukázkami různých metod práce se společenskovědními tématy a vyhodnocují jejich cíle.
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (05.10.2020)
Cíl předmětu

Předmět Člověk a společnost pomáhá studentům učitelství reflektovat aktuální problémy společnosti, analyzovat je v kontextu disciplin společenských věd a na základě kritické práce s kurikulem vybírat témata vhodná pro výuku na 1. stupni. Pro práci s těmito tématy se studenti učí dílčím krokům didaktické transformace učiva a plánování výuky.   

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.09.2024)
Deskriptory

Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

Samostudium literatury (za semestr)

10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

20 hodin

               

Plnění předmětu           

 Příprava na test z historie             

10 hodin

 Seminární práce        

20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

0 hodin



Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (22.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet udělen za 80% účast na seminářích, zpracování průběžných úkolů a odevzdání seminární práce

Seminární práce:  návrh badatelské výuky k vybranému historickému tématu

Podrobné informace k plnění předmětu a zadání úkolů dostupné na Moodle opoře

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

DVOŘÁKOVÁ,M.; DVOŘÁK,D.: Společenskovědní vzdělávání. In. V. Spilková a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005.

Fapšo, Marek. Myslet navzdory dějinám: kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. 133 stran. ISBN 978-80-246-5844-5.

DVOŘÁKOVÁ M. Odkud se berou? Dětská pojetí oběhu peněz. Pedagogika, Vol 71 No 2 (2021). https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1850

DVOŘÁKOVÁ, M; STARÁ, J: Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus 2010.

VEČERKOVÁ, E.; FROLCOVÁ, V.: Evropské Vánoce v tradicích lidové kultury. Praha: Vyšehrad, 2010.

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
Sylabus

1. Úvod do společenskovědního vzdělávání na primární škole

2. Cíle a problémy "vlastivědy" analýza různých pojetí společenskovědního vzdělávání v historii 

3. Pojetí zadaného tématu – práce se staršími i současnými  učebnicemi a požadavky RVP v oblasti Člověk a jeho svět

4. Porovnání pojetí společenskovědního učiva v různých vzdělávacích systémech, práce s kurikulem

5. Aktuální otázky společenských věd: rodina, gender

6. Aktuální otázky politiky

7. Politické učivo v primárním vzdělávání

8. Historické myšlení, časová osa, generace a vzpomínky, práce s životopisem

9. Historická gramotnost a badatelská výuka historických témat

10.  Badatelská výuka a historických témat

11. Prezentace vlastního návrhu badatelské výuky

12. Prezentace vlastního návrhu badatelské výuky

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
Studijní opory

Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16869

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (22.10.2024)
Výsledky učení

Studující:

představí vývoj cílů společenskovědního vzdělávání na 1. stupni v průběhu 20. století a určí problémy, které koncepce společenskovědního vzdělávání řeší 

identifikují výzvy, které před společneskovědním vzděláváním stále stojí

na příkladu zpracování témat v učebnicích ilustrují a kriticky hodnotí různé přístupy společenskovědního vzdělávání, jak z hlediska obsahů, tak z hlediska metod

porovnává aktuální výzvy s příklady ze zahraničních kurikulárních dokumentů 

reflektuje aktuální problémy spojené s výukou tématu rodina, identifikuje pohled na problematiku z hlediska disciplin a paradigmat společenských věd, v návaznosti na to stanoví cíle a postupy dílčích výukových jendotek 

reflektuje aktuální problémy spojené s politickým životem společnosti, pomocí aktuálních politologických a sociologických přístupů tyto problémy představí v jejich komplexnosti 

identifikuje témata vhodná pro výuku na 1 stupni, provede kroky didaktické transformace tématu, kriticky zhodnotí výukové postupy v učebnicích a dalších didaktických materiálech

představí kognitivní specifika žáků 1. stupně jako východisko pojetí práce s historickými tématy, zdůvodní význam a způsob práce žáků se vzpomínkami a časovou osou

vysvětlí základní koncepty, které pomáhají rozvíjet historickou gramotnost, uvede význam a příklad práce v rámci těchot konceptů 

vybere téma historického učiva, přiřadí je k jednomu z konceptů historické gramotnosti a zdůvodní jejich přínos pro žáky 1. stupně

k vybranému historickému tématu najde relevantní zdroje a navrhne postup práce podle zásad badatelské výuky

představí a obhájí vlastní návrh badatelské výuky a kriticky hodnotí návrhy dalších studujících. 

     

   

 

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK