|
|
|
||
Přednáška je zaměřena na shrnutí a ucelení poznatků společenských věd, které jsou předpokladem pro didaktickou analýzu témat vzdělávací oblasti člověk a jeho svět. V seminářích se na vybraných společenskovědních tématech studenti seznamují s jednotlivými kroky didaktické analýzy, samostatně zpracovávají vybrané téma. Seznamují se s ukázkami různých metod práce se společenskovědními tématy a vyhodnocují jejich cíle.
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (05.10.2020)
|
|
||
Předmět Člověk a společnost pomáhá studentům učitelství reflektovat aktuální problémy společnosti, analyzovat je v kontextu disciplin společenských věd a na základě kritické práce s kurikulem vybírat témata vhodná pro výuku na 1. stupni. Pro práci s těmito tématy se studenti učí dílčím krokům didaktické transformace učiva a plánování výuky. Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||||||||||||||||
Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle Příprava na výuku
Plnění předmětu
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (22.10.2024)
|
|
||
Zápočet udělen za 80% účast na seminářích, zpracování průběžných úkolů a odevzdání seminární práce Seminární práce: návrh badatelské výuky k vybranému historickému tématu Podrobné informace k plnění předmětu a zadání úkolů dostupné na Moodle opoře Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
DVOŘÁKOVÁ,M.; DVOŘÁK,D.: Společenskovědní vzdělávání. In. V. Spilková a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. Fapšo, Marek. Myslet navzdory dějinám: kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. 133 stran. ISBN 978-80-246-5844-5. DVOŘÁKOVÁ M. Odkud se berou? Dětská pojetí oběhu peněz. Pedagogika, Vol 71 No 2 (2021). https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1850 DVOŘÁKOVÁ, M; STARÁ, J: Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus 2010. VEČERKOVÁ, E.; FROLCOVÁ, V.: Evropské Vánoce v tradicích lidové kultury. Praha: Vyšehrad, 2010. Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
1. Úvod do společenskovědního vzdělávání na primární škole 2. Cíle a problémy "vlastivědy" analýza různých pojetí společenskovědního vzdělávání v historii 3. Pojetí zadaného tématu – práce se staršími i současnými učebnicemi a požadavky RVP v oblasti Člověk a jeho svět 4. Porovnání pojetí společenskovědního učiva v různých vzdělávacích systémech, práce s kurikulem 5. Aktuální otázky společenských věd: rodina, gender 6. Aktuální otázky politiky 7. Politické učivo v primárním vzdělávání 8. Historické myšlení, časová osa, generace a vzpomínky, práce s životopisem 9. Historická gramotnost a badatelská výuka historických témat 10. Badatelská výuka a historických témat 11. Prezentace vlastního návrhu badatelské výuky 12. Prezentace vlastního návrhu badatelské výuky Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16869 Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (22.10.2024)
|
|
||
Studující: představí vývoj cílů společenskovědního vzdělávání na 1. stupni v průběhu 20. století a určí problémy, které koncepce společenskovědního vzdělávání řeší identifikují výzvy, které před společneskovědním vzděláváním stále stojí na příkladu zpracování témat v učebnicích ilustrují a kriticky hodnotí různé přístupy společenskovědního vzdělávání, jak z hlediska obsahů, tak z hlediska metod porovnává aktuální výzvy s příklady ze zahraničních kurikulárních dokumentů reflektuje aktuální problémy spojené s výukou tématu rodina, identifikuje pohled na problematiku z hlediska disciplin a paradigmat společenských věd, v návaznosti na to stanoví cíle a postupy dílčích výukových jendotek reflektuje aktuální problémy spojené s politickým životem společnosti, pomocí aktuálních politologických a sociologických přístupů tyto problémy představí v jejich komplexnosti identifikuje témata vhodná pro výuku na 1 stupni, provede kroky didaktické transformace tématu, kriticky zhodnotí výukové postupy v učebnicích a dalších didaktických materiálech představí kognitivní specifika žáků 1. stupně jako východisko pojetí práce s historickými tématy, zdůvodní význam a způsob práce žáků se vzpomínkami a časovou osou vysvětlí základní koncepty, které pomáhají rozvíjet historickou gramotnost, uvede význam a příklad práce v rámci těchot konceptů vybere téma historického učiva, přiřadí je k jednomu z konceptů historické gramotnosti a zdůvodní jejich přínos pro žáky 1. stupně k vybranému historickému tématu najde relevantní zdroje a navrhne postup práce podle zásad badatelské výuky představí a obhájí vlastní návrh badatelské výuky a kriticky hodnotí návrhy dalších studujících.
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.09.2024)
|