|
|
|
||
Předmět je zaměřen na praxi studentů, jejímž obsahem je individuální nebo skupinová podpora dětí s překážkami v učení (dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, dětí s OMJ, dětí s poruchami učení, se zdravotním postižením nebo znevýhodněním a další), která bude realizována formou nehonorovaného doučování. Studenti budou pravidelně pracovat s žákem či žáky, hledat individualizované strategie pedagogické práce a pomáhat mu/jim překonávat překážky v učení. Studenti budou svoji práci reflektovat s pedagogickým pracovníkem určeným školou.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Porozumění praktickým aspektům podpory dětí s překážkami v učení. Studenti budou schopni analyzovat specifické potřeby dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, dětí s OMJ, dětí s poruchami učení, se zdravotním postižením nebo jiným znevýhodněním. Vytváření individualizovaných strategií pedagogické práce. Studenti se naučí identifikovat individuální potřeby žáků a vyvíjet strategie pro efektivní pedagogickou podporu. Realizace doučování. Studenti budou schopni samostatně a efektivně realizovat doučování pro děti s různými vzdělávacími potřebami. Pravidelná praxe s žáky. Studenti získají praktické zkušenosti a dovednosti v pravidelné práci s žáky, kde budou uplatňovat teoretické poznatky v praxi. Reflexe pedagogické práce. Studenti se naučí aktivně reflektovat svou práci a spolupracovat s pedagogickým pracovníkem ve škole na zdokonalování svých pedagogických dovedností. Překonávání překážek v učení. Studenti budou schopni navrhovat a aplikovat strategie, které pomáhají dětem překonávat překážky v učení. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž: 4 kredity, 0/2 Přímá výuka: 20 hodin Asistence žákům a příprava na ni: 50 Samostudium, konzultace: 46 hodin Přímá reflexe: 4 hodiny Před prvním prezenčním setkáním si student najde dítě s potřebou doučování v registračním systému. Podrobný návod, jak se zaregistrovat, kontaktovat školu a domluvit si doučování naleznete na https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/chci-doucovat/registrace-a-zakladni-informace/. Student může doučovat i dítě v okolí svého bydliště, především ze sociálně znevýhodněného prostředí, o kterém ví, že by tuto podporu potřebovalo. V takovém případě požádá jeho učitele nebo zástupce školy, aby školu zaregistroval do systému na https://zapojmevsechny.cz/doucovani/. Podle návodu se následně také přihlásíte do systému a v nabídce škol si vyberete školu „svého“ žáka. Pokud byste měli problém s registrací do systému, obraťte se na: praxe@pedf.cuni.cz Podpora může probíhat osobně či distančně, dle potřeb dítěte. Během semestru student poskytuje BEZPLATNĚ doučování v rozsahu MINIMÁLNĚ 20 vyučovacích hodin, nejlépe pravidelně. Prezenční setkání probíhají v době rozvržení výuky. Moodle podpora je zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10398 [6] Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
1. Účast na úvodním setkání se studenty: úvod do problematiky, naplánování praxe (2 hodiny). 2. Práce s dětmi s překážkami v učení formou pravidelného individuálního nebo skupinového doučování (min 20 hodin). Student si zařizuje praxi sám, zaregistruje se v systému podle návodu na https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/chci-doucovat/info-studenti-1-st-zs/. Student může doučovat i dítě v okolí svého bydliště, především ze sociálně znevýhodněného prostředí, o kterém ví, že by tuto podporu potřebovalo. V takovém případě požádá jeho učitele, aby školu zaregistroval do systému na https://zapojmevsechny.cz/doucovani/. 3. Pokud byste měli problém s registrací školy/zařízení, obraťte se na: praxe@pedf.cuni.cz 4. Doporučujeme si praxi domluvit do zahájení výuky. Doučování probíhá bezplatně. 5. Doklad o absolvování praxe student vkládá do Moodle na formuláři vygenerovaném registračním systémem 6. Účast na závěrečném setkání – sdílení a reflexe zkušeností (4 hodiny) Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Katalog podpůrných opatření Pokorná V. – Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení - Rozvoj vnímání a poznávání, Portál 2007 Brož Miroslav, Knitlová Petra, Toušek Ladislav: Kdo drží černého Petra? Sociální vyloučení v Plzni, Liberci a Ústí nad Labem, Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Společná prezentace a reflexe proběhlých doučování. Plnění průběžných úkolů. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Úvodní setkání se studenty: úvod do problematiky, naplánování praxe Individuální nebo skupinová praxe s dětmi s překážkami v učení formou doučování ve třídě (min. 20 hodin). Samostudium: příprava úkolů při žáky a jejich hodnocení, studium podpůrné odborné literatury. Závěrečné reflektivní setkání (prezentace a reflexe). Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Studenti vysvětlí principy edukace založené na důkazech a jejich přínos pro různé skupiny žáků. Využijí poznatky o pozornosti a paměti při efektivní organizaci výuky. Rozliší vhodné formy výuky podle potřeb žáků. Aplikují zásady účinného vysvětlování, respektující komunikaci a práci s chybou. Poskytují efektivní zpětnou vazbu žákům. Zapojují do výuky všechny žáky. Zvládnou vést respektující a efektivní výukový dialog, zvýšují participaci žáků a využívají metakognitivní strategie pro překonání překážek v učení. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|