|
|
|
||
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v práci s žáky primární školy v mimoškolní oblasti. Studenti se seznamují s charakterem zájmů a potřeb žáků prvního stupně v době mimo vyučování, což jim umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství. Může se jednat o práci s žáky ve volnočasových zařízeních různého zaměření a charakteru a také pravidelné a dlouhodobé doučování. Student učitelství získává možnost pracovat systematicky s žáky v oblasti vedení či asistování zájmových kroužků, skautských oddílů, sportovních klubů, lektorování zájmových útvarů a také práce se třídou na škole v přírodě, včetně její aktivní přípravy apod. Konkrétně to znamená, že studenti učitelství dostanou systematickou možnost pracovat pravidelně s jednotlivým žákem či se skupinou žáků ve vybrané oblasti volnočasové zájmové aktivity. Studentům umožňuje tato praxe získat zkušenosti s organizováním, zajištěním a vedením zájmových, výchovně rekreačních aktivit a prohloubit tak praktické zkušenosti v oblasti vedení žáků prvního stupně.
Předpokládáme, že tato pedagogická praxe umožní studentům rozvoj následujících oblastí kompetencí:
aplikace získaných teoretických vědomostí z oblasti pedagogicko-psychologické přípravy, kompetence v oblasti komunikace, organizační dovednosti v oblasti pedagogiky volného času, porozumění osobnosti současného žáka, rozvoj dovednosti reflexe a sebereflexe.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je, aby studující vhodně používali základní didaktickou terminologii k popisu práce s žáky primární školy v mimoškolní oblasti, včetně volnočasových aktivit a doučování. Studující vysvětlí způsoby a podmínky realizace různých mimoškolních aktivit, jako jsou zájmové kroužky, skautské oddíly, sportovní kluby a další volnočasové programy, a jak tyto aktivity přispívají k rozvoji kompetencí žáků. Uvedou odborné důvody pro využívání těchto aktivit v pedagogické praxi, včetně rozvoje jejich organizačních a komunikačních dovedností, porozumění osobnosti žáka a schopnosti reflexe a sebereflexe v rámci práce s dětmi. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
1. Student pravidelně 2 hodiny týdně po celý semestr pracuje s žáky prvního stupně v oblasti volného času. Zařízení/školu, v rámci kterého/které vykonává tuto praxi, kontaktuje sám student. 2. Student se účastní úvodního informačního semináře a závěrečného reflektivního semináře na fakultě. 3. Student plní úkoly reflektivního charakteru v elektronickém kurzu v Moodlu. 4. Na závěr praxe si student vyžádá potvrzení o provedené praxi s hodnocením. 5. Student prezentuje ve studijní skupině v rámci závěrečného setkání své zkušenosti s prací v mimoškolních aktivitách žáků a sebehodnocení svých znalostí a dovedností, které tato práce vyžaduje. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6. HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta. 2010. ISBN 978-80-7290-471-6. HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0030-7.
Doporučená literatura: HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3. KNOTOVÁ, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9. SMÉKAL, V., VÁŽANSKÝ, M. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-901737-9-9. VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0428-2. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
praxe reflexe prezentace Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Splnění praxe a její následná reflexe. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Studující objasní principy práce s žáky v mimoškolní oblasti a pojmenují silné a slabé stránky různých mimoškolních aktivit, jako jsou zájmové kroužky, sportovní kluby a doučování. Uvedou, jak poznatky o zájmech a potřebách žáků ovlivňují efektivní plánování a organizaci mimoškolních činností. Rozliší a porovnají různé formy mimoškolní činnosti, přičemž uvedou příklady vhodných aktivit pro různé typy dětí a jejich potřeby. Charakterizují zásady efektivního vedení a asistování v zájmových skupinách a aplikují tyto zásady na konkrétní situace. Uvedou příklady efektivní komunikace s žáky, vysvětlí důležitost vytvoření podpůrného a bezpečného prostředí, a navrhnou způsoby práce s chybami. Formulují zpětnou vazbu popisným jazykem a uvedou tři techniky pro její efektivní poskytování žákům i kolegům. Objasní, jak diverzita žákovské populace ovlivňuje plánování a realizaci mimoškolních aktivit a navrhnou metody pro zapojení všech žáků. Navrhnou strategie pro efektivní vedení mimoškolních aktivit a zvýšení participace a aktivity žáků. Uvedou příklady metakognitivních strategií pro rozvoj jejich vlastních dovedností a schopností v práci s dětmi. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|