PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe II s reflexí - OPMN0N177A
Anglický název: Continuous Educational Practice II with Reflection
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 80 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tereza Haklová
PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
PaedDr. Iveta Stehlíková Bassyová
Mgr. Kristýna Šejnohová
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Mgr. Alžběta Vodrážková
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Blanka Zemanová
Prerekvizity : OPMN0N175A
Anotace -
Předmět směřuje svým zaměřením na rozvoj učitelských kompetencí v celém rozsahu a získávání zkušeností s výukou v kontextu fungování třídy a školy. Ověřuje úroveň učitelské způsobilosti v závěru studia.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Cíl předmětu

Cílem praxe je dále rozvíjet systematickou reflexi učitelské činnosti prostřednictvím analýzy a hodnocení průběhu i výsledků vlastní pedagogické práce, a to s využitím kritérií a oblastí definovaných v Souboru profesních kvalit studenta na pedagogické praxi a Kompetenčním rámci absolventa učitelství.

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Deskriptory

6 ECTS odpovídají150 hodinám práce studenta

  1. 24 hodin aktivní výuky studentů v tandemu a samostatně
  2. 18 hodin hospitací a asistování ve výuce, na mimoškolních akcích žáků a při komunikaci s rodiči a dalšími učiteli
  3. 18 hodin konzultací a reflexí s provázejícím učitelem.
  4. 12 hodin reflektivního semináře s vyučujícím UK PedF.
  5.  78 hodin tvorba příprav na výuku, vedení pedagogického deníku, vypracování a reflexe profesní výzvy, vypracování komplexního sebehodnocení, zpracování dalších úkolů dle pokynů vyučujícího a studium odborné literatury.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (07.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu
      • 100% docházka a aktivita studenta/studentky na praxi.
      • předložený pedagogický deník (zpracovaná očekávání od souvislé praxe II, formulace profesní výzvy, záznam situace ze třídy a její reflexe, údaje o třídě, žácích, náslechy, přípravy a reflexe, výukové materiály). Student/ka předkládá k zápočtu 2 dopracované  záznamy náslechů( zpětná vazba pro druhou studentku nebo třídní učitelku) a 4 vlastní hloubkové  přípravy s reflexemi, týdenní plán pro týden souvislé výuky včetně jeho hloubkové přípravy s odkazy na RVP ZV a ŠVP, zmapovat a doložit spolupráci rodiny a školy třídního učitele/ky.
      • písemně zpracované sebehodnocení v rámci dokumentu Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi.
      • příznivé písemné hodnocení studenta/studentky fakultním a vysokoškolským učitelem.
      • esej - Já začínající učitel/ka (2- 3 strany)
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Literatura

Povinná literatura:

KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.

SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol.  Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů.  Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/

FENSTENMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

HORSKÁ, V.Koučování ve školní praxi, Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8.

 

Doporučená literatura:

SLAVÍK, J.; WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. II. díl. Praha: UK –Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.

JANÍK, T.; SLAVÍK, J. Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 2009, 59, č. 2, s. 116 –135. ISSN 3330-3815.

SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010, 60, č. 3-4, s. 223 –241. ISSN 3330-3815.

SLAVÍK, J; DYTRTOVÁ, K.; HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza tvořivých úloh (se zaměřením na výtvarnou výchovu a příbuzné umělecké obory). In SVATOŠ, T.; DOLEŽALOVÁ, J. ed. Pedagogický výzkum jako podpora současné školy. Hradec Králové: GAUDEAMUS, Univerzita Hradec Králové, 2008, s. 761 –778. ISBN 978-80-7041-287-9.

SLAVÍK, J.; JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, 55, č. 4, s. 336-354, ISSN 3330-3815.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

KOSOVÁ, B., TOMENGOVÁ, A. a kol.  Profesijná praktická príprava budúcich učitelov. Banská Bystrica: Elianum, 2015.

PÍŠOVÁ, M. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-744-X.

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Metody výuky

mentoring

skupinová reflexe

individuální reflexe

přímá a tandemová výuka

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (07.02.2025)
Sylabus -

Organizace a průběhu praxe:

Studenti se účastní praxe ve dvojicích pod vedením fakultních učitelů a oborových didaktiků, kteří praxi obsahově řídí.

V rámci souvislé praxe studenti průběžně společně s provázející učitelkou  a učitelem VŠ reflektují odučené hodiny a plánují další výuku. Reflexe je také věnována situacím, které studenti zažívají během souvislé pedagogické praxe II. V centru pozornosti jsou zejména strategie řešení kázně a řízení třídy, práce s pravidly atd.  Konzultovány jsou též případové studie žáků se specifickými poruchami učení a chování, žáků nadaných a žáků ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí.

Význam praxe v rámci SP:

Praxe má klíčový význam pro ověření učitelské způsobilosti, utváření schopnosti reflexe vlastní učitelské činnosti.  Napomáhá získat sebevědomí, sebedůvěru, sebejistotu, ale i schopnost kriticky posuzovat výkon vlastní i ostatních.

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Výsledky učení

Student/ka:

  • Aktivně spolupracuje s kolegy a kolegyněmi při plánování a realizaci výuky, sdílí osvědčené postupy a společně hledá inovativní řešení pro zlepšení vzdělávacího procesu.
  • Podílí se na týmových reflexích a evaluacích výuky, přispívá k identifikaci silných stránek a oblastí pro zlepšení.
  • Využívá mentoringu ze strany provázejících učitelů a učitelek, aktivně reflektuje svou výuku a zlepšuje své pedagogické dovednosti.
  • Kriticky zhodnocuje dostupné pedagogické a didaktické zdroje, adaptuje je pro potřeby své výuky a reflektuje jejich účinnost.
  • Uvědomuje si význam profesního rozvoje, aktivně vyhledává nové vzdělávací příležitosti a přispívá ke zlepšování pedagogické kultury školy.
  • Reflektuje svou výuku na základě důkazů o učení žáků a žákyň a na základě této reflexe utváří své sebepojetí v roli učitele či učitelky, čímž řídí svůj další profesní rozvoj.
  • Odpovědně pracuje s informacemi a digitálními nástroji, vede žáky a žákyně k demokratickým hodnotám a jedná v souladu s profesní etikou.
  • Pečuje o své duševní zdraví a psychohygienu, aby byl/a schopný/á dlouhodobě a efektivně vykonávat svou pedagogickou roli.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (07.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK