PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Aktuální otázky pedagogiky v mezinárodním kontextu - OPMN0N172A
Anglický název: Current issues of education in the international
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: 90 / 72 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Anotace -
Prezenční výuka (přednášky i semináře) bude věnována vybraným celosvětovým trendům (např. globálnímu rozvojovému vzdělávání a vzdělávání pro udržitelný rozvoj, výchově k občanství) a naléhavým tématům. Studenti se seznámí s aktuálními vzdělávacími koncepty, výukovými strategiemi a metodami (např. nenásilná komunikace, filosofie pro děti) a aktuálními globálními tématy (např. migrace, bezpečí a konflikty, odpovědná spotřeba, práce s emocemi žáků na 1. stupni ZŠ). Studenti ve spolupráci s programem Jeden svět na školách (organizace Člověk v tísni) shlédnou dokumentární filmy na aktuální témata a získají metodickou podporu pro práci s nimi (portál jsns.cz). Studenti v rámci domácí přípravy na semináře i v samotných seminářích vyhledávají a pracují s aktuálními zdroji dat, diskutují o výzvách, na které musí vzdělávání reagovat, vymýšlejí strategie a postupy, jak na tyto změny reagovat ve škole a školní třídě. Obsah předmětu se bude inovovat podle aktuálních společenských změn.
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi o aktuálních vzdělávacích konceptech (globální rozvojové vzdělávání, vzdělávání ke globálnímu občanství aj.), vybavit kompetencemi k začlenění inovativních výukových strategií a metod vhodných pro výuku aktuálních globálních témat do výuky žáků na 1. stupni ZŠ a zajištění prostoru pro bezpečný a otevřený dialog nad aktuálními příležitostmi i výzvami, kterými čelí nejen globální společenství, ale i vzdělávací systémy v českém i globálním kontextu.

Studující dokáže vysvětlit a v dialogu použít základní oborové koncepty (např. globální občanství), orientuje se v základních strategických dokumentech (např. Agenda 2030, Strategie GRV 2018-2030) a práci klíčových aktérů (např. neziskové organizace, experti, zkušení učitelé). Studující v předmětu diskutují o různých formách globálního občanství a o tom, jak se mohou promítnout do myšlení a jednání lidí; studující budují dovednosti plánovat výuku globálních témat, implementovat inovativní výukové strategie a metody efektivní pro výuku globálních témat (např. filozofie pro děti, práce s dokumentárním filmem, badateslky orientovanou výuku); studující dokážou kriticky posoudit zdroje pro výuku globálních témat; studující v dialogu projevují respekt k různým perspektivách i těm, které jsou v rozporu s jejich vlastními, aktivně pracují s vlastními prekoncepcemi, miskoncepcemi a předsudky; studující mají dostatečný prostor pro dialog nad aktuálními příležitostmi i výzvami ve vzdělávání v českém i globálním kontextu.

Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám.

  • Přímá výuka: 34 hodin
  • Samostudium:  26 hodin
  • Úkoly v Moodle: 20 hodin
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

1) Aktivní účast na seminářích a příprava na ně (povolena jedna absence). 

2) Výběr a zpracování dvou úkolů v Moodle zaměřených na klíčová témata přednášek a seminářů. Odevzdání v Moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po ukončení výukové části semestru.

Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Literatura

Literatura:

Adamková, B., a kol. Odvaha nerůst. Metody neformálního vzdělávání pro sociálně-ekologickou transformaci. Pavel Pražák – Nakladetelství Magda, 2022.

Andreotti, V. 2006. Soft versus Critical Global Citizenship Education, In Policy and Practice: A Development Education Review, edited by S. McCloskey, 3(2006): 40−51. London: Palgrave Macmillan.

Bilská et al. Filozofie pro děti – Praktická příručka s lekcemi do hodin. Praha: Člověk v tísni o.p.s. (Varianty), 2022.

Kashtan, Miki. Svět nenásilí: Obnovování tkaniny lidského společenství. Alferia, 2022.

Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020.

Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace - řeč života. Praha: Portál, 2022.

Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace ve škole. Praha: Portál, 2023.

Sucháček, P. Empatie učitele – co, proč a hlavně jak. Sociální pedagogika [online]. Zlín: Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, 2022, 10 (1), 88-93.

Stará, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016.

Voštová, Z. & Nesvadbová, N. Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu. Futuropolis: škola emancipace, 2022. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/

Vyčichlová, V., a kol. Dokumentární film ve výuce. VŠ skripta. Člověk v tísni o.p.s. (Jeden svět na školách), 2015. https://www.jsns.cz/nove/pdf/dokumentarni_film_ve_vyuce_web_final.pdf

Další zdroje:

Holík, P. & P. Sucháček. Nenásilný podcast. https://www.nenasilnypodcast.cz/

Šedivá, D. Hlavně nenásilně! – karetní hra a inspirace do škol. https://nenasilnakomunikace.org/hlavne-nenasilne-karetni-hra-a-inspirace-do-skol/

Voštová, Z. Environmentální žal jako posel frustrace i naděje. Tedx Talks. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/

Portál jsns.cz: https://www.jsns.cz/

Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2023)
Metody výuky

Přímá výuka - dílčí prezentace vyučující, výuka klade důraz na kolaborativní, diskuzní a badatelské výukové metody a techniky.

Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Sylabus -

Hlavní témata přednášek a seminářů:

1. Globální vzdělávání jako cesta ke společenské transformaci;

2. Diskuzní metody a techniky při práci s globálními tématy – filosofie pro děti, práce s pobídkami v diskuzi aj.;

3. Nebezpečí jediného příběhu ve vzdělávání žáků 1. stupně;

4. Metodika práce s dokumentárním filmem ve výuce (interaktivní práce s filmem ve spolupráci s programem Jeden svět na školách);

5. Práce s emocemi žáků při výuce kontroverzních témat;

6. Nenásilná komunikace jako cesta k lepší spolupráci a rozvoji.

Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Studijní opory

Modle předmětu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16485

Součástí Moodle jsou studijní materiály i zadání úkolů.

Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Výsledky učení

Výsledky učení v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):

  • Student/ka plánuje výuku globálních témat tak, aby vedla k aktivnímu zapojení žáků a žákyň prostřednictvím vhodných výukových postupů (strategií, metod a digitálních technologií) s ohledem na kurikulum (především průřezová témata), potřeby žáků, jejich individuální zkušenosti a aktuální dění.
  • Student/ka reflektuje své kompetence pro výuku aktuálních globálních témat s oporou relevantní kompetenční rámec, dokáže pojmenovat své silné stránky a pokrok v dané oblasti.
  • Student/ka kriticky zhodnotí zdroje informací, pro plánování výuky využívá spolehlivých a rozmanitých zdrojů.
  • Student/ka umí rozpoznat a vědomě pracuje s vlastními miskoncepcemi, předsudky a stereotypy a rozvíjí se v oblasti globální kompetence.
  • Student/ka dokáže pojmenovat to, co jej s ostatními lidmi (ze studijní skupiny i z opačného konce světa) spojuje, k odlišnostem projevuje respekt (k lidem různého pohlaví čí genderu, barvy pleti, národnosti či etnické příslušnosti, náboženství, sexuální orientace, socioekonomického statusu či původu) a projevuje zájem vést k respektu i své budoucí žáky a žákyně.
  • Student/ka dokáže pojmenovat vlastní emoce a potřeby a to, jaký dopad má jeho /její chování na ostatní.
  • Student/ka se orientuje v práci klíčových aktérů v dané oblasti (expertů, neziskových organizací, zkušených učitelů) a projevuje zájem o spolupráci s nimi ve své budoucí praxi.
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK