|
|
|
||
Prezenční výuka (přednášky i semináře) bude věnována vybraným celosvětovým trendům (např. globálnímu rozvojovému vzdělávání a vzdělávání pro udržitelný rozvoj, výchově k občanství) a naléhavým tématům. Studenti se seznámí s aktuálními vzdělávacími koncepty, výukovými strategiemi a metodami (např. nenásilná komunikace, filosofie pro děti) a aktuálními globálními tématy (např. migrace, bezpečí a konflikty, odpovědná spotřeba, práce s emocemi žáků na 1. stupni ZŠ). Studenti ve spolupráci s programem Jeden svět na školách (organizace Člověk v tísni) shlédnou dokumentární filmy na aktuální témata a získají metodickou podporu pro práci s nimi (portál jsns.cz). Studenti v rámci domácí přípravy na semináře i v samotných seminářích vyhledávají a pracují s aktuálními zdroji dat, diskutují o výzvách, na které musí vzdělávání reagovat, vymýšlejí strategie a postupy, jak na tyto změny reagovat ve škole a školní třídě. Obsah předmětu se bude inovovat podle aktuálních společenských změn.
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi o aktuálních vzdělávacích konceptech (globální rozvojové vzdělávání, vzdělávání ke globálnímu občanství aj.), vybavit kompetencemi k začlenění inovativních výukových strategií a metod vhodných pro výuku aktuálních globálních témat do výuky žáků na 1. stupni ZŠ a zajištění prostoru pro bezpečný a otevřený dialog nad aktuálními příležitostmi i výzvami, kterými čelí nejen globální společenství, ale i vzdělávací systémy v českém i globálním kontextu. Studující dokáže vysvětlit a v dialogu použít základní oborové koncepty (např. globální občanství), orientuje se v základních strategických dokumentech (např. Agenda 2030, Strategie GRV 2018-2030) a práci klíčových aktérů (např. neziskové organizace, experti, zkušení učitelé). Studující v předmětu diskutují o různých formách globálního občanství a o tom, jak se mohou promítnout do myšlení a jednání lidí; studující budují dovednosti plánovat výuku globálních témat, implementovat inovativní výukové strategie a metody efektivní pro výuku globálních témat (např. filozofie pro děti, práce s dokumentárním filmem, badateslky orientovanou výuku); studující dokážou kriticky posoudit zdroje pro výuku globálních témat; studující v dialogu projevují respekt k různým perspektivách i těm, které jsou v rozporu s jejich vlastními, aktivně pracují s vlastními prekoncepcemi, miskoncepcemi a předsudky; studující mají dostatečný prostor pro dialog nad aktuálními příležitostmi i výzvami ve vzdělávání v českém i globálním kontextu. Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám.
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
1) Aktivní účast na seminářích a příprava na ně (povolena jedna absence). 2) Výběr a zpracování dvou úkolů v Moodle zaměřených na klíčová témata přednášek a seminářů. Odevzdání v Moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po ukončení výukové části semestru. Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
Literatura: Adamková, B., a kol. Odvaha nerůst. Metody neformálního vzdělávání pro sociálně-ekologickou transformaci. Pavel Pražák – Nakladetelství Magda, 2022. Andreotti, V. 2006. Soft versus Critical Global Citizenship Education, In Policy and Practice: A Development Education Review, edited by S. McCloskey, 3(2006): 40−51. London: Palgrave Macmillan. Bilská et al. Filozofie pro děti – Praktická příručka s lekcemi do hodin. Praha: Člověk v tísni o.p.s. (Varianty), 2022. Kashtan, Miki. Svět nenásilí: Obnovování tkaniny lidského společenství. Alferia, 2022. Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020. Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace - řeč života. Praha: Portál, 2022. Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace ve škole. Praha: Portál, 2023. Sucháček, P. Empatie učitele – co, proč a hlavně jak. Sociální pedagogika [online]. Zlín: Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, 2022, 10 (1), 88-93. Stará, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016. Voštová, Z. & Nesvadbová, N. Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu. Futuropolis: škola emancipace, 2022. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/ Vyčichlová, V., a kol. Dokumentární film ve výuce. VŠ skripta. Člověk v tísni o.p.s. (Jeden svět na školách), 2015. https://www.jsns.cz/nove/pdf/dokumentarni_film_ve_vyuce_web_final.pdf Další zdroje: Holík, P. & P. Sucháček. Nenásilný podcast. https://www.nenasilnypodcast.cz/ Šedivá, D. Hlavně nenásilně! – karetní hra a inspirace do škol. https://nenasilnakomunikace.org/hlavne-nenasilne-karetni-hra-a-inspirace-do-skol/ Voštová, Z. Environmentální žal jako posel frustrace i naděje. Tedx Talks. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/ Portál jsns.cz: https://www.jsns.cz/ Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2023)
|
|
||
Přímá výuka - dílčí prezentace vyučující, výuka klade důraz na kolaborativní, diskuzní a badatelské výukové metody a techniky. Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
Hlavní témata přednášek a seminářů: 1. Globální vzdělávání jako cesta ke společenské transformaci; 2. Diskuzní metody a techniky při práci s globálními tématy – filosofie pro děti, práce s pobídkami v diskuzi aj.; 3. Nebezpečí jediného příběhu ve vzdělávání žáků 1. stupně; 4. Metodika práce s dokumentárním filmem ve výuce (interaktivní práce s filmem ve spolupráci s programem Jeden svět na školách); 5. Práce s emocemi žáků při výuce kontroverzních témat; 6. Nenásilná komunikace jako cesta k lepší spolupráci a rozvoji. Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
|
||
Výsledky učení v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
|