|
|
||
Úvodní pedagogický kurz s praxí plní zásadní motivační funkci na počátku studia, je praktickým úvodem do života školy a edukační reality.
Před začátkem praxí:
Součástí předmětu je kurz v Moodle Bezpečnostní proškolení před praxemi, https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351, heslo: BezpecnaPraxeU. Kurz je nezbytné absolvovat před nástupem na praxi a obdržený certifikát vložit do Moodle k Úvodnímu pedagogickému kurzu.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Předmět je prvním z řady praxí, které student během studia oboru absolvuje. Cílem kurzu je motivovat studenty pro vstup do učitelské profese: Výsledky učení dle Kompetenčního rámce absolventa učitelství: - Studující zaznamenává procesy pedagogické komunikace, vysvětlí smysluplnost společně vytvořených pravidel komunikace ve třídě/škole.
- Studující rozlišuje pozorované jevy a interpretace. - Studující rozlišuje pozorované jevy a jejich interpretace, doloží na pozorování vybraného žáka. - Studující pozoruje strukturu výukové jednotky a struktury dne a dokáže ji komentovat z hlediska podpory motivace žáků k učení.
- Studující si uvědomuje vliv prostředí, prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek na učení žáků a žákyň. - Studující vědomě pracuje na utváření svého profesního sebepojetí, tj. formuluje či upravuje svou učitelskou vizi – jakým učitelem chce či nechce být a proč. - Studující pojmenovává svá očekávání, obavy a potřeby spojené s učitelskou rolí, aktivně s nimi pracuje a dokáže je sdílet s druhými. Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Studenti se v průběhu semestru připravují na výuku po stránce teoretické (studium textů doporučení literatury) a po stránce praktické (příprava na úkoly realizované pod vedením fakultního učitele v rámci týdenní praxe, zpracování úkolů zadaných vyučujícím kurzu, např. rozhovor s fakultní učitelkou, dětmi, příprava a zpracování pozorování z praxe, příprava mikrovýstupů s žáky atd.). Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
1. 100% docházka 2. Bezpečnostní proškolení vložit do moodle - do 11.10. 3. Esej Já budoucí učitel 4. Další dílčí úkoly dle pokynů konkrétního vedoucího praxe Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-262-0043-7. G. D. FENSTERMACHER, G. D. J. F. SOLTIS J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-471-7. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5. Doporučená literatura: KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0. PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9. TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3. TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/ Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (14.09.2022)
|
|
||
Náslechy a skupinová reflexe Diskuze s vyučujícími a vedením školy Mikrovyučování Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
V rámci Úvodního pedagogického kurzu se student seznámí s konkrétní školou jako organizací, získá základní představu o fungování školy, struktuře školního dne a vyučovací hodiny. Přemýšlí o pozorované realitě a porovnává ji s vlastní dosavadní zkušeností. Hledá funkční formu záznamu pozorování a formuluje otázky, které z pozorování vyplývají. Zvědomuje vlastní motivaci pro studium zvoleného oboru. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (resp. studentské portfolio) a porozumí jeho smyslu. Organizačně je kurz realizován formou hospitací studentů pod vedením vyučujícího z pedagogické fakulty v základní škole. Studenti v menších skupinách hospitují ve třídách 1. stupně, diskutují s třídními učiteli a vedením školy. Účastní se reflektivních seminářů. Plní dílčí úkoly stanovené vedoucím praxe. V případě zájmu je studentům v závěru praxe umožněno realizovat samostatné řízení vybrané aktivity popř. části vyučovací hodiny na základě předem konzultované přípravy. Před začátkem praxí - Součástí předmětu je kurz v Moodle Bezpečnostní proškolení před praxemi,https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351 , heslo:BezpecnaPraxeU. Kurz je nezbytné absolvovat před nástupem na praxi a obdržený certifikát vložit do Moodle k Úvodnímu pedagogickému kurzu https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16509 Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (03.10.2024)
|