PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvodní pedagogický kurz s praxí - OPMN0N104A
Anglický název: Introductory Educational Course with Practice
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 98 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Mgr. Barbora Nekardová
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Mgr. Kristýna Šejnohová
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKMN0N104A
Anotace -
Úvodní pedagogický kurz s praxí plní zásadní motivační funkci na počátku studia, je praktickým úvodem do života školy a edukační reality. Před začátkem praxí: Součástí předmětu je kurz v Moodle Bezpečnostní proškolení před praxemi, https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351, heslo: BezpecnaPraxeU. Kurz je nezbytné absolvovat před nástupem na praxi a obdržený certifikát vložit do Moodle k Úvodnímu pedagogickému kurzu.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Cíl předmětu

 

Předmět je prvním z řady praxí, které student během studia oboru absolvuje.  Cílem kurzu je motivovat studenty pro vstup do učitelské profese:

Výsledky učení dle Kompetenčního rámce absolventa učitelství:

      -         Studující zaznamenává procesy pedagogické komunikace, vysvětlí smysluplnost společně vytvořených pravidel komunikace ve třídě/škole.

 

      -          Studující rozlišuje pozorované jevy a interpretace.

      -         Studující rozlišuje pozorované jevy a jejich interpretace, doloží na pozorování vybraného žáka.

      -         Studující pozoruje strukturu výukové jednotky a struktury dne a dokáže ji komentovat z hlediska podpory motivace žáků k učení.

 

      -         Studující si uvědomuje vliv prostředí, prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek na učení žáků a žákyň.

      -         Studující vědomě pracuje na utváření svého profesního sebepojetí, tj. formuluje či upravuje svou učitelskou vizi – jakým učitelem chce či nechce být a proč.

      -         Studující pojmenovává svá očekávání, obavy a potřeby spojené s učitelskou rolí, aktivně s nimi pracuje a dokáže je sdílet s druhými.

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Deskriptory

Studenti se v průběhu semestru připravují na výuku po stránce teoretické (studium textů doporučení literatury) a po stránce praktické (příprava na úkoly realizované pod vedením fakultního  učitele v rámci týdenní praxe, zpracování úkolů zadaných vyučujícím kurzu, např. rozhovor s fakultní učitelkou, dětmi, příprava a zpracování pozorování z praxe, příprava mikrovýstupů s žáky atd.).
 
Vyčíslení studijní zátěže: 24 h přímé výuky, 8h příprava na výuku, 6h samostudium literatury, 5h práce se studijními materiály, 30h plnění průběžných úkolů, 8h seminární práce (esej), 5h příprava na zápočet. Celkem 86h.

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

1.       100% docházka

2.  Bezpečnostní proškolení vložit do moodle - do 11.10.

3.       Esej Já budoucí učitel

4.     Další dílčí úkoly dle pokynů konkrétního vedoucího praxe

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-262-0043-7.

G. D. FENSTERMACHER, G. D. J. F. SOLTIS J. F. Vyučovací styly učitelů.  Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-471-7.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů.  Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5.
PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.

Doporučená literatura:

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.

TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (14.09.2022)
Metody výuky

Náslechy a skupinová reflexe

Diskuze s vyučujícími a vedením školy

Mikrovyučování

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Sylabus -

V rámci Úvodního pedagogického kurzu se student seznámí s konkrétní školou jako organizací, získá základní představu o fungování školy, struktuře školního dne a vyučovací hodiny. Přemýšlí o pozorované realitě a porovnává ji s vlastní dosavadní zkušeností. Hledá funkční formu záznamu pozorování a formuluje otázky, které z pozorování vyplývají. Zvědomuje vlastní motivaci pro studium zvoleného oboru. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (resp. studentské portfolio) a porozumí jeho smyslu.

Organizačně je kurz realizován formou hospitací studentů pod vedením vyučujícího z pedagogické fakulty v základní škole. Studenti v menších skupinách hospitují ve třídách 1. stupně, diskutují s třídními učiteli a vedením školy.  Účastní se reflektivních seminářů. Plní dílčí úkoly stanovené vedoucím praxe. V případě zájmu je studentům v závěru praxe umožněno realizovat samostatné řízení vybrané aktivity popř. části vyučovací hodiny na základě předem konzultované přípravy.

Před začátkem praxí - Součástí předmětu je kurz v Moodle Bezpečnostní proškolení před praxemi,https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351 , heslo:BezpecnaPraxeU.   Kurz je nezbytné absolvovat před nástupem na praxi a obdržený certifikát vložit do Moodle k Úvodnímu pedagogickému kurzu https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16509

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (03.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK