PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Dějiny pedagogiky I - OPMN0N102A
Anglický název: History of Education I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, Z [HT]
Počet míst: 100 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
Vyučující: Mgr. Kristýna Šejnohová
doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
Je prerekvizitou pro: OPMN0N113A
Je záměnnost pro: OKMN0N102A
Anotace -
Kurz je zaměřen k pochopení základních vývojových tendencí, které ovlivňovaly vývoj pedagogického myšlení. Je věnován starší historii výchovy do konce 19. století se zvláštním důrazem na domácí tradici, zvláště J. A. Komenského. Kurz má rovněž umožnit posluchačům hlubší identifikaci se studovaným oborem.
Poslední úprava: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (28.09.2021)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je porozumět vývojovým tendencím, které jdou charakteristické pro pedagogické myšlení do konce 19. století. Zvláštní důraz je kladen na domácí tradici, zvláště J. A. Komenského.

Cílem kurzu je umožnit studentům hlubší identifikaci se studovaným oborem.

Poslední úprava: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (18.09.2024)
Deskriptory

Stuijní zátěž: 50 pracovních hodin (2 kredity) - kontaktní výuka: 1/0, 12 hodin - příprava na test: 10 hodin - domácí studium, příprava na setkání, studium literatury a pramenů: 28 hodin

 

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Písemný test v rozsahu tematiky ZS. Úspěšnost pro získání zápočtu je 70 %.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Literatura

Povinná literatura:

KOMENSKÝ, Jan Amos. Velká didaktika. In Vybrané spisy Jana Amose Komenského, sv. I. Praha: SPN, 1958, s. 41–282.

KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.

UHLÍŘOVÁ, Jana. Role hry v Komenského pedagogické koncepci. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-107-9.

VÁŇOVÁ, Růžena a kol. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 80-86039-29-3.

Doporučená literatura:

VOMÁČKA, Jiří. Proměny školního vzdělávání v našich dějinách. Ústí nad Labem: UJEP, 1993.

CACH, Josef a kol. Výchova a vzdělání v českých dějinách, díl. II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 1991.

ČAPKOVÁ, Dagmar. Myslitelsko vychovatelský odkaz Jana Amose Komenského. Praha: Academia, 1987.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (29.09.2019)
Metody výuky

Metody: přednášková forma, diskuse nad zadanými problémy, studium pramenů a literatury.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (25.03.2024)
Sylabus
  • Úvod (pojmy a metodologie dějin pedagogiky), přehled vývoje cílů výchovy, strukturace a jejich promítnutí do proměny obsahu výchovy a vzdělání.
  • Středověké univerzity jako centra vzdělanosti (UK). Vliv náboženských rozporů v Čechách, česká reformace a její vliv na základy lidového vzdělání.
  • J. A. Komenský I – myslitel novodobé pedagogiky (pojetí člověka, dítěte a dětství, školy, učitelství, pojetí obecné školy).
  • J. A. Komenský II – náprava lidské společnosti sub speciae educationis (přirozenost v lidském vývoji, ve výchově a vzdělávání, didaktické zásady, nenásilí, irenismus).
  • Naturalismus 18. st. – Osvobození dítěte J. J. Rousseaua (následovníci – J. J. Pestalozzi).
  • J. F. Herbart – pedagogika ovlivněná filozofií a psychologií, obrat k formalismu – herbartismus.
Poslední úprava: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (18.09.2024)
Studijní opory

Studijní opory jsou k dispozici v Moodle na linku: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5740.

Klíč k zápisu do kurzu obdrží studenti na prvním setkání.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Výsledky učení
  • Student zná pojmy a metodologii dějin pedagogiky. Popíše přehled vývoje cílů výchovy a jejich promítnutí do proměny obsahu výchovy a vzdělání.
  • Student charakterizuje znaky středověké univerzity jako centra vzdělanosti (UK). Student identifikuje znaky české reformace ve vztahuz ke vzdělávání.
  • Student definuje charakteristiku J. A. Komenskéhi díla ve vztahu k pojetí člověka, dítěte a dětství, školy, učitelství a pojetí obecné školy.
  • Student interpretuje J. A. Komenského nápravu lidské společnosti s a její odraz ve výchově, vzdělávání, v didaktických zásadách aj.
  • Student uvede argumenty k osvobození dítětěte podle J. J. Rousseaua (včetně následovníků).
  • Student rozliší mezi pedagogikou J. F. Herbarta a herbartismem a uvede příklady.
Poslední úprava: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK