|
|
|
||
|
Předmět seznamuje studenty s dějinami kritické teorie a Frankfurtské školy, jejími hlavními principy, představiteli a stěžejními díly. Uvádí do metod zkoumání moderní společnosti a do forem myšlení, jež kritická teorie rozvinula jako překročení limitů „tradiční teorie”. Student si osvojí základní koncepce kritické teorie, jež vznikly v prvním období jejího vývoje (Adorno, Horkheimer, Marcuse, Fromm, Benjamin), v druhém období (Habermas) a ve třetím období (Honneth). Kritická teorie bude chápána jako myšlenkový zdroj pedagogiky, která se kriticky zaměřuje na sociální, politické a ideologické předpoklady daných edukačních systémů.
Obsah:
● Vznik kritické teorie a její specifický typ interdisciplinárních metod. První generace kritické teorie, její východiska, přístupy, koncepce a cíle. Adornova a Horkheimerova dialektická kritika osvícenství a evropské civilizace. Koncepce negativní dialektiky a její vztah k současnému myšlení. Marcuseho a Frommovo vypracování sociální psychoanalýzy („Eros a civilizace“; „Člověk a psychoanalýza“).
● Druhá generace kritické teorie. Habermas a teorie normativity. Spor o univerzalismus mezi Habermasem a postmoderními filosofy. Třetí generace kritické teorie. Axel Honneth a teorie uznání jako zdroj řešení konfliktního charakteru současné společnosti. Kritika Habermasovy a Honnethovy verze kritické teorie.
● Kritická teorie jako zdroj emancipačních pedagogických koncepcí. Adornovo chápání pedagogiky jako „výchovy po Osvětimi“. Edukace a instrumentální racionalita. Dialogické principy pedagogiky naděje (Paolo Freire) jako střední cesta mezi autoritářskou výchovou a „nevýchovou“.
Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (30.10.2020)
|
|
||
|
Ústní zkouška na základě doporučené literatury. Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (23.10.2020)
|
|
||
|
ADORNO, Theodor W. et al. Aesthetic and Politics. London and New York: Verso, 1980. ADORNO, Theodor W. a HORKHEIMER, M. Dialektika osvícenství. Přel. Michael Hauser a Milan Váňa. Praha: OIKOYMENH, 2009. ADORNO, Theodor W. Negative Dialectics. London and New York: Verso, 1973. BENJAMIN, Walter. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979. FREIRE, Paolo. Pegagogy of the Oppressed. New York: Continuum, 1970. FREIRE, Paolo. Education for Critical Consciousness. New York: Seabury Press, 1973. FROMM, Erich. Obraz člověka u Marxe. Brno, L. Marek 2004. HABERMAS, Jürgen. The Philosophical Discourse of Modernity. Cambridge: MIT Press, 1996. HAUSER, Michael. Adorno: moderna a negativita. Praha: Filosofia, 2005. HAUSER, Michael. Prolegomena k filosofii současnosti. Praha: Filosofia, 2007. HORKHEIMER, Max. Critique of Instrumental Reason. London and New York: Verso, 2012 HORKHEIMER, Max a MARCUSE, Herbert. „Filosofie a kritická teorie.“ Filosofický časopis, roč. 51, č.4, 2003, s. 617-638. HORKHEIMER, Max. „Tradiční a kritická teorie.“ Aluze,č. 1, 2001, s. 74-106. HONNETH, Axel (Hrsg.): Schlüsseltexte der Kritischen Theorie. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2006. JAY, Martin. The Dialectical Imagination. Berkeley, London: University of California Press 1996. KELLNER, Douglas. Critical Theory, Marxism and Modernity. Oxford: Polity Press, 1989. LUKÁCS, Georg. History and Class Consciousness. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1971. MARX, Karl. The Economic and Philosophic Manuscript of 1844. New York: Prometheus Books, 1988. McARTHUR, Jan. Rethinking Knowledge Within Higher Education. Adorno and Social Justice. London: Bloomsbury Academic, 2012. WIGGERSHAUS, Rolf. The Frankfurt School. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1995. Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (30.10.2020)
|
|
||
|
Seminář, samostatná práce Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (23.10.2020)
|
|
||
|
Student obhájí teze, které vyvodí z doporučené literatury. Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (23.10.2020)
|