PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika - OPDQ1P109B
Anglický název: General Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Záměnnost : ODO114004
Je záměnnost pro: ODO114004
Anotace -
Předmět seznamuje studenty s povahou pedagogické vědy a vede je k osvojení současné pedagogické terminologie. Seznamuje studenty s problematikou výchovy ve filozofickém, historickém, biologickém, antropologickém, sociologickém, psychologickém a pedagogickém kontextu. Analyzuje pojem výchova a uvádí jej do vztahu s obsahově blízkými pojmy. Pozornost je věnována nejen základním pedagogickým kategoriím, pedagogické terminologii a jejím proměnám, ale také společenské determinaci výchovy, faktorům rozvoje lidského jedince, teorii učitelské profese, problematice mravního vývoje a mravní výchovy, otázkám autority vychovatele a vychovávaného, vztahu výchovy a sebevýchovy, výchově jako specifickému případu manipulace. Důraz je kladen na hodnotovou orientaci pedagogiky a její význam pro humanizaci výchovy. Integrujícím prvkem, který se snaží propojit výše uvedená témata, je pojem autority. Na autoritu je nahlíženo jako na antropologickou konstantu, která hraje klíčovou úlohu ve vývoji člověka, v jeho výchově a vzdělávání a jejíž podoba a pojetí „definuje“ modely výchovy a výchovné styly.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (09.09.2023)
Cíl předmětu -

Primárním cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se základní terminologií a strukturou pedagogiky. Studenti by měli vnímat obecnou pedagogiku jako nezastupitelnou vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium a praxi v oblasti výchovy a vzdělávání. Sekundárním cílem je rozkrývat složitosti výchovy v kontextu dnešní společnosti a poukázat na potřebu transdisciplinárního a systémového pohledu na fenomén výchovy. Terciárním cílem je hledat spolu se studenty možnosti, jak se mohou vychovatelé a vychovávaní úspěšně vyrovnávat s nároky, které na ně v oblasti výchovy klade současná škola a společnost.

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (09.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

Podmínkou úspěšného absolvování kurzu je aktivní účast v rámci výuky, vypracování zadaných úkolů, rozprava nad vypracovanými úkoly a prostudovanou literaturou, která se vztahuje k dané problematice.

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (09.09.2023)
Literatura

BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika: pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1992.

ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.

HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.

HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2001.

KELLER, J.; TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON, 008.

MÍČEK, L. Sebevýchova. Praha: SPN, 1988.

PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK v Praze, 1996.

PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Třetí přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2005.

SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha: Portál, 2002.

VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008.

VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha: ISV, 2005.

VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2011.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přepracované vydání. Praha: UK PedF, 2007.

WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha: Grada, 2008.

ZVÍROTSKÝ, M. Sebevýchova v interdisciplinární perspektivě. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022.

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (09.09.2023)
Požadavky ke zkoušce -

Obhájení vypracovaných úkolů a prostudovaná odborná literatura. Doktorand prostuduje jednu publikaci (kniha, skripta) věnovanou obecné pedagogice a jednu publikaci (kniha, skripta) týkající se problematiky autority ve výchově.  Zkouška proběhne formou rozpravy nad vypracovanými úkoly a prostudovanou odbornou literaturou.

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (09.09.2023)
Sylabus -

* filozofické, biologické, psychologické, sociologické a pedagogické aspekty výchovy,

* společenská determinace výchovy,

* mravní vývoj a mravní výchova,

* autorita ve výchově,

* výchova jako specifický případ manipulace,

* výchova a sebevýchova.

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (09.09.2023)
Výsledky učení -

Studující:

 

Charakterizuje závislost cílů výchovy na historickém a sociálním kontextu.

Objasní historický vývoj vztahu individuálního a kolektivního v souvislosti s cíli výchovy.

Vysvětlí rozdíl mezi naturalistickým a supranaturalistickým cílem výchovy.

Porovná kultivační a operativní linii názorů na společenskou úlohu výchovy a vzdělávání a obě linie uvede do souvislostí se základními druhy vzdělávání.

Vysvětlí vztah výchovy k rozhodujícím sférám života společnosti. Objasní pojetí školy jako nástroje sociální integrace.

Vymezí socializaci a uvede jednotlivé fáze jejího procesu.

Vysvětlí cíle socializace a úlohu osvojování sociálních rolí.

Vymezí a porovná pojmy výchova, vzdělávání a vzdělání.

Diskutuje potencionální vzory pro současné děti a mládež.

Definuje autoritu.

Porovná různé chápání a pojímání autority.

Diskutuje vnímání autority ve společnosti a ve školství.

Diskutuje rozdílné definice a kategorizace autority.

Popíše základní dimenze autority učitele (sociální, osobnostní, kognitivní a oborová).

Uvede východiska budování formální a neformální autority učitele.

Porovná a diskutuje hlediska různých vědních disciplín na autoritu.

Diskutuje možná dilemata autority učitele.

Uvede příklady dopadů zneužití autority učitelem.

Diskutuje okolnosti budování a uplatňování autority ve vzdělávání a výchově.

Vytvoří myšlenkovou mapu s pojmem autorita učitele v jejím jádru.

Prezentuje a diskutuje myšlenkovou mapu týkající se budování a uplatňování autority učitele.

Dokáže zkonstruovat myšlenkovou a pojmovou mapu zaměřenou na pedagogické jevy.

Dokáže analyzovat pojmovou mapu, vysvětlit její funkce, přednosti i rizika.

Dokáže identifikovat tzv. křížová spojení v rámci pojmové mapy.

Popíše základní modely výchovy a výchovné styly.

Diskutuje jejich přednosti a rizika.

Propojí základní modely výchovy a výchovné styly s pojmy kázeň a autorita ve výchově.

Vymezuje a strukturuje faktory podílející se na utváření osobnosti.

Načrtne schémata vztahu osobnosti s prostředím.

Vysvětlí pojem pedagogizace prostředí a uvede příklady podnětného a nepodnětného prostředí.

Diskutuje možnosti pedagogizace školního prostředí za účelem napomáhání dosahování cílů vzdělávání a výchovy.

Vysvětlí fenomén rizikového chování.

Diskutuje faktory stojící za rizikovým chováním.

Posuzuje rizika spojená s diagnostikováním specifických poruch chování.

Vysvětlí vzájemnou propojenost jednotlivých projevů rizikového chování.

Popíše druhy prevence rizikového chování.

Zdůvodní relativnost rizikového chování.

Vysvětlí vztahy mezi rizikovými a protektivními faktory.

Aplikuje relevantní teorie vysvětlující projevy daného typu rizikového chování.

Kriticky hodnotí metodické pokyny a doporučení MŠMT k prevenci rizikového chování žáků.

Diskutuje kázeňské přestupky a možné intervence a řešení takového chování. 

Definuje obecně pojem manipulace.

Diskutuje významy sousloví „manipulace ve výchově“.

Diskutuje podstatu manipulace v oblasti rodinné a školní výchovy.

Na konkrétních příkladech demonstruje různé formy manipulace v oblasti výchovy.

Vysvětlí manipulativní pojetí výchovy prizmatem různých pedagogických směrů a významných představitelů výchovy a vzdělávání.

Diskutuje výchovu jako specifický případ manipulace.

Diskutuje možná pozitiva a negativa manipulace ve výchově.

Vymezí fenomén sebevýchovy a zasadí jej do širšího kontextu výchovy a vzdělávání.

Objasní vztah sebevýchovy k příbuzným konceptům, zejména k sebeřízení a sebekoučování.

Objasní podstatu autoregulace a uvede příklady jejího možného třídění.

Popíše význam kontinuálního sebepoznávání pro úspěšnou sebevýchovu.

Diskutuje vhodná kritéria pro posuzování sebevýchovných cílů.

Posoudí možné limity sebevýchovy s ohledem na osobnostní a situační faktory v životě konkrétního jedince.

Posoudí vlastní možnosti a limity pro systematické sebevýchovné úsilí.

Navrhne možnosti nadějné propagace sebevýchovy pro konkrétní populaci žáků či studentů.

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (17.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK