|
|
|
||
Student si volí podle zaměření své disertační práce buď modul a) kvantitativní metody, nebo modul b) kvalitativní metody výzkumu. Předmět se skládá z přímé výuky, konzultací a samostudia.
Ad modul a)
Kvantitativní výzkum v oborových didaktikách má svá specifika. Zpravidla nelze na úrovni disertační práce dosahovat velkých a reprezentativních výběrů žáků pro zapojení do výzkumu. S tímto ohledem a se zřetelem ke specifickým výzkumným otázkám z didaktiky českého jazyka bude obsah předmětu do určité míry uzpůsobován výzkumným potřebám studentů.
Cílem předmětu je seznámit studenty s nároky na kvantitativní výzkum ve společenských vědách, nabídnout jim škálu využitelných výzkumných metod a podle zaměření disertační práce nabídnout varianty dopracování jejich výzkumného plánu do přijatelné a realistické podoby.
Témata:
• Formulace výzkumného problému, výzkumných otázek a hypotéz.
• Design výzkumu, experimentální a kvaziexperimentální výzkumné plány.
• Populace a výběrové soubory.
• Metody výzkumu: didaktické testy, dotazník, pozorování, rozhovory.
• Postupy statistického zpracování dat: popisná statistika, prezentace pomocí tabulek a grafů.
Požadavky ke zkoušce: Absolvování předmětu je podmíněno předložením uceleného projektu výzkumu a jeho obhajoba.
Ad modul b)
Studenti budou seznámeni se základními teoretickými a metodologickými východisky kvalitativního výzkumu. Kurz bude specificky zaměřen na strategii případové studie a v jejím rámci budou vysvětleny hlavní metody shromažďování dat – pozorování a rozhovory, včetně způsobů pořizování záznamů. V průběhu distanční části kurzu budou účastníci provádět vlastní sběr dat. Součástí kurzu bude zpracování dat a jejich analýza. Studenti budou seznámeni s postupy kódování textu v softwarovém prostředí pro kvalitativní analýzu (MAXQDA).
Témata:
• Výzkumné otázky
• Design případové studie, zakotvená teorie, etnografický výzkum
• Specifika analýzy kvalitativních dat
• Publikování výsledků kvalitativních studií
Požadavky ke zkoušce: Prezentace a obhajoba vlastního kvalitativního šetření. Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.02.2024)
|
|
||
Ad modul a) Základní literatura Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Pelikán, J. (1998). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
Doporučená literatura Šmejkalová, M., & Chvál, M. (2020). Řešení úloh z morfologie češtiny žáky 4.–9. ročníků základních škol. Studia Paedagogica, 25(1), 127-154. https://doi.org/10.5817/SP2020-1-6 Vondrová, N., Havlíčková, R., Hirschová, M., Chvál, M., Novotná, J., Páchová, A., Smetáčková, I., Šmejkalová, M., Tůmová, V. (2019). Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií. Praha: Karolinum. Chvál, M., & Šmejkalová, M. (2018). Řešení úloh z české syntaxe žáky 4.–9. ročníků základních škol. Studia paedagogica, 23(1), 105-134. DOI 10.5817/SP2018-1-6. Štěpáník, S., & Chvál, M. (2016). Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? Studia Paedagogica, 21(1), 35–56. http://dx.doi.org/10.5817/SP2016-1-3
Ad modul b)
Základní literatura HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ A KOL. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2008.
Doporučená literatura BASSEY, M. Case study Research in Educational Settings. Maidenhead: Open University Press, 2006. DENZIN, N. K., LINCOLN, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oak: Sage, 2005. FLICK, U. Managing Quality in Qualitative Research. Thousand Oak: Sage, 2007. HUBERMAN, A. M., MILES, M. B. Qualitative Data Analysis. An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks: Sage, 1994. MAXWELL, J. A. Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Thousand Oaks: Sage, 1996. MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 2001. SCHOSTAK, J. Interviewing and Representation in Qualitative Research. Maidenhead: Open University Press, 2006. STAKE, R. E. The Art of Case Study Research. Thousand Oak: Sage, 1995. STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. YIN, R. K. Case Study Research. Design and Methods. Thousand Oaks: Sage, 1994. Další literatura bude doplněna v závislosti na tématu projektu. Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.02.2024)
|
|
||
Modul A
Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.02.2024)
|