PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Asistentská praxe s reflexí - OPBZ1S004B
Anglický název: Assistant practice
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 40 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Vyučující: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Prerekvizity : OPBZ1P001A
Je záměnnost pro: OKBZ1S004B
Anotace -
Cílem předmětu je seznámení se školním prostředím a obsahem práce učitele. Nedílnou součástí tohoto cíle je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky v prostředí základní a střední školy. Smyslem asistentské praxe je vytvořit prostor pro mentorský typ spolupráce mezi zkušenými a budoucími učiteli. Významným cílem je i rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta. Studenti získají možnost poznávat různé typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě – např. žáky se spec. vývojovými poruchami učení, s ADHD, žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, žáky nadané, žáky-cizince apod.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Cíl předmětu

Studující se seznamují se školním prostředím, obsahem práce učitele a asistenta pedagoga v hererogenních třídách v rámci společného vzdělávání. Předmět systematicky podporuje a rozvojí kompetencí studujících v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky v prostředí základní a střední školy. Zaměřuje se na rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studujících.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·         seminář 12 hodin

·         praxe 24 hodin

Příprava:

·         zpracování úkolů a práce se studijními materiály 14 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Student pracuje s el. podporou studia v moodle.

Pro zápočet předkládá portfolio zpracovaných úkolů v rámci asistentské praxe.

Podmínkou zakončení předmětu je doložená asistentská činnost na základní nebo střední škole, všechny požadované úkoly odevzdané v moodle, osobní účast spojená s prezentací výstupu praxe v reflektivním semináři.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Literatura

FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-4672-1.

HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-3070-7.

KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7.

KARGEROVÁ, J., STARA, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: druhý stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N. & KARGEROVÁ, J. et al. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida spol. 2015.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Sylabus

Studenti získají možnost poznávat různé typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě – např. žáky se spec. vývojovými poruchami učení, s ADHD, žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, žáky nadané, žáky-cizince apod. Student se účastní úvodního informačního semináře a závěrečného reflektivního semináře na fakultě.

V průběhu semestru koná ve škole 24 hodin asistentskou praxi, podle pokynů učitele vede záznamy formou portfolia. Po celý semestr využívá elektronickou podporu studie v Moodle, kam odevzdává zadané úkoly.

Průběh a výsledky svých aktivit v rámci asistentské práce prezentuje ve studijní skupině v reflektivním semináři. Pro zápočet předkládá portfolio zpracovaných úkolů v rámci asistentské praxe.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (07.01.2024)
Studijní opory

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE.


Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Výsledky učení

Studující

identifikuje různé typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě

objasní systém společného vzdělávání, podporu žáků se SVP, roli asistenta pedagoga

plní praktické úkoly s využitím metodických podkladů

zaznamená výsledky pozorování ve třídách do záznamových archů a reflektují svá zjištění

charakterizuje úlohu asistenta pedagoga ve společném vzdělávání na podkladě vlastních zkušeností

shromáždí všechny vypracované podklady do podoby portfolia

prezentuje výstupy praxe s využitím portfolia zpracovaných úkolů

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK