|
|
|
||
Předmět je určen studentům se zájmem o praktický francouzský jazyk a kulturu na úrovni začátečník nebo mluvčí A1. Student si na základě učebnice pro úroveň A1-A2 dle SERRJ a doplňkových materiálů osvojí základní komunikační situace, ve kterých bude zdokonalovat své řečové dovednosti a jazykové prostředky. Stranou nezůstane ani oblast reálií a interkulturních vztahů v kontextu životní zkušenosti studenta. Evaluace kurzu směřuje k úrovni A1 či A2.1, kterou si student ověří testem s parametry mezinárodních zkoušek DELF. Tématy kurzu, která vycházejí z učebnice kurzu (viz literatura), jsou tyto běžné komunikační situace, např. Au café, Au téléphone, La vie quotidienne, Le tourisme, Les renseignements, Les relations humaines, Le patrimoine, Les lieux, La météo, La fac atd. Důraz je kladen na propojení těchto témat s oblastí školství či života mladých lidí ve frankofonních zemích.
Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Student si osvojí elementární gramatické a lexikální jevy francouzského jazyka a zvládne jejich začlenění do komunikace na úrovni A1 dle SERRJ (2018). Student prokáže porozumění základním hovorovým výrazům ze spisovné francouzštiny, jak v psané, tak v mluvené formě. Student získává své jazykové a komunikační dovednosti na úrovni A1 dle SERRJ (2018). Student tvořivě zpracovává a ovládá vybraná konverzační témata na úrovni A1 dle SERRJ (2018). Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Prezence a aktivita v hodinách (max. 3 omluvené absence) Písemný test z probraného učiva (viz přehled učiva na nástěnce v MS TEAMS). Minimálně 70 % správných odpovědí. Pravidelné písemné úkoly. Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Učebnice kurzu: Le nouveau taxi 1 (učebnice a pracovní seěit) M. Pravdová, Francouzština pro zaátečníky, Praha, Leda.
Doplňkové materiály: LOMBARDINI, A. (kol.) : Vocabulaire progressif du français - Niveau débutant complet. Paris : CLE International, 2018. GREGOIRE, M., KOSTUCKI A. : Grammaire progressive du français - Niveau débutant complet. Paris : CLE International, 2017. ESCOUFIER, D. (kol.) : Communication progressive du français - Niveau débutant complet. Paris : CLE International, 2017. MIQUEL, C. : Communication progressive du français - Niveau débutant. Paris : CLE International, 2018. NOUTCHIE-NJIKE, J. Civilisation progressive de la francophonie - Niveau débutant. Paris : CLE International, 2019. VELTCHEFF, C., HILTON, S. : DELF A1. Paris : Hachette FLE, 2006. AKYÜZ, A. (kol) : Les 500 Exercices de Grammaire A1. Paris : Hachette FLE, 2005. ABRY, D., CHALARON, M.-L. : Les 500 Exercices de phonétique A1/A2. Paris : Hachette FLE, 2009. Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Závěrečný písemný test z probraného učiva a gramatiky na úrovni A1.1. Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Během semestru bude probráno 4-6 výukových lekcí z učebnice kurzu podle vstupní úrovně studujících. Seminář 1 a 2 - úvodní lekce Seminář 3 a 4 - Unité 1 Seminář 5 a 6 - Unité 2 Seminář 7 a 8 - Unité 3 Seminář 9 a 10 - Unité 4 Seminář 11 a 12 - Unité 5, písemný test - minimálně 70 % správných odpovědí Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studijní opory k jednotlivým výstupům učení (Základní úroveň)
Rozumí známým slovům a zcela základním frázím týkajícím se jeho osoby, jeho rodiny, bezprostředního konkrétního okolí, pokud lidé hovoří pomalu a zřetelně. Rozumí známým jménům, slovům a velmi jednoduchým větám, například na vývěskách, plakátech nebo v katalozích. Umí se jednoduchým způsobem domluvit, je-li jeho partner ochoten zopakovat pomaleji svou výpověď nebo ji přeformulovat a pomoci mi formulovat, co se snaží říci. Umí klást jednoduché otázky a na podobné otázky odpovídat, pokud se týkají jeho základních potřeb nebo jde-li o věci, jež jsou mu důvěrně známé. Umí jednoduchými frázemi a větami popsat místo, kde žije, a lidi, které zná. Le sport au collège | Apprendre le français avec TV5MONDE Nous allons vivre à la française | Apprendre le français avec TV5MONDE Umí napsat stručný jednoduchý text na pohlednici, například pozdrav z dovolené. Umí vyplnit formuláře obsahující osobní údaje, například své jméno, národnost a adresu apod. Dokáže jednoduše popsat francouzský vzdělávací systém. Le système éducatif français ���������������� (youtube.com) Le système éducatif français (youtube.com) Dokáže foneticky správně vyslovit jména francouzských pedagogů a názvy francouzských vzdělávacích institucí. Les sigles de l’Éducation Nationale et plus ! - SGEN-CFDT Académie de Toulouse Dokáže představit Univerzitu Karlovu a Pedagogickou fakultu s oporou v prezentaci. Les 5 meilleures universités de Tchéquie | Radio Prague International Milena Králíčková sera la première femme à diriger l’Université Charles | Radio Prague International
Studijní opory k jednotlivým výstupům učení (Pokročilá úroveň)
Rozumí hlavním myšlenkám vysloveným spisovným jazykem o běžných tématech, se kterými se setkává v práci, ve škole, ve volném čase atd. Rozumí smyslu mnoha rozhlasových a televizních programů týkajících se současných událostí nebo témat souvisejících s oblastmi jeho osobního či pracovního zájmu, pokud jsou vysloveny poměrně pomalu a zřetelně. Rozumí textům, které obsahují slovní zásobu často užívanou v každodenním životě nebo které se vztahují k jeho práci/studiu. Rozumí popisům událostí, pocitů a přání v osobních dopisech. Umí si poradit s většinou situací, které mohou nastat při cestování či studiu v oblasti, kde se tímto jazykem mluví. Dokáže se bez přípravy zapojit do hovoru o tématech, která jsou mu známá, o něž se zajímá nebo která se týkají každodenního života (např. rodiny, koníčků, práce, cestování, studia a aktuálních událostí) Umí jednoduchým způsobem spojovat fráze, aby popsal události a své zážitky, sny, naděje a cíle. Umí stručně odůvodnit a vysvětlit své názory a plány. Umí vyprávět příběh nebo přiblížit obsah knihy či filmu a vylíčit své reakce. Umí napsat jednoduché souvislé texty na témata, která dobře zná nebo která ho osobně zajímají. Umí psát osobní dopisy popisující zážitky a dojmy. Dokáže porovnat francouzský a český (případně jiný) vzdělávací systém.Dokáže definovat specifické pojmy spojené s francouzským a frankofonním školstvím. Le système éducatif français (youtube.com) Les sigles de l’Éducation Nationale et plus ! - SGEN-CFDT Académie de Toulouse Dokáže napsat resumé přednášky pronesené francouzským pedagogem (videozáznam) 6 Conseils pour faire un Résumé en Français - Français avec Pierre (francaisavecpierre.com) hw dungeonroof1a h en 100 (youtube.com) hw dungeonroof1a h en 100 (youtube.com) Dokáže představit Univerzitu Karlovu a Pedagogickou fakultu, diskutuje o jeho studiu se studenty Erasmus z Francie či jiné frankofonní země. Bienvenue à l'Université de Nantes (youtube.com) Présentation de la Sorbonne (youtube.com) PRÉSENTATION CAMPUS PERPIGNAN (youtube.com) Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1. Týden: Komunikační situace: Studující pozdraví, zeptá se na jméno, odpoví, Gramatika: umí vyčasovat sloves být a jmenovat se, zná určitý a neurčitý člen v obou rodech, utvoří otázku s qui, Fonetika: rozlišuje intonaci otázky a odpovědi, Slovní zásoba: čísla 0-100, národnosti, zdvořilostní pozdravy 2. Týden: Komunikační situace: Studující umí popsat osobu, Gramatika: umí použít předložku u měst a zemí, zná podstatná a přídavná jména v obou rodech, Fonetika: rozlišuje intonaci otázky a odpovědi, Slovní zásoba: národnosti 3. Týden: Komunikační situace: Studující oslovit, zeptá se na věk, adresu, telefon, odpoví, Gramatika: umí vyčasovat sloves ALLER a AVOIR, přivlastňovací a tázací zájmena v jednotném čísle, Fonetika: přízvuk ve větě, Slovní zásoba: zdvořilostní pozdravy 4. Týden: Komunikační situace: Studující se zeptá na koníčky, Opakování: umí se představit, seznámit, zeptat se na někoho, najít si přítele na dopisování 5. Týden. Komunikační situace: Studující pojmenuje, popíše a řekne, kde jsou věci, Gramatika: umí předložky místa, zná vazbu il y a, utvoří otázku, Fonetika: množné číslo, Slovní zásoba: barvy 6. Týden: Komunikační situace: Studující popíše věci spojením přídavných a podstatných jmen, Gramatika: umí vyčasovat slovesa v ZÁPORU, zná shodu u jmen, Fonetika: rozlišuje LA LIAISON, Slovní zásoba: věci, nábytek a pokoje 7. Týden: Komunikační situace: Studující se zeptá na cenu, vyjádří, co se mu líbí a nelíbí Gramatika: zná tázací a ukazovací zájmena v obou rodech, Fonetika: vázání slov, Slovní zásoba: oblečení 8. Týden: Komunikační situace: Studující ukáže a popíše osoby, Opakování: umí porozumět kratšímu textu 9. Týden: Komunikační situace: Studující se vyzná v mapě, popíše byt, Gramatika: umí francouzské předložky místa, Fonetika: rozlišuje a umí napjaté samohlásky a nosovky, Slovní zásoba: město 10. Týden: Komunikační situace: Studující se ptá na cestu, odpoví, na dopravní prostředky, Gramatika: umí vyčasovat sloveso PRENDRE a zná ROZKAZ, Fonetika: umí vázat celou větu, Slovní zásoba: orientace ve městě 11. Týden: Komunikační situace: Studující najde místo na mapě, umí poradit, Gramatika: utvoří větu s ON, Fonetika: ví, kde nevázat, Slovní zásoba: cestování, Frankofonní země 12. Týden: Komunikační situace: Studující popisuje město Marseille a Paříž, Opakování: umí se porozumět turistickým informacím Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|