Cílem předmětu je seznámení se školním prostředím a obsahem práce učitele. Nedílnou součástí tohoto cíle je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky v prostředí základní a střední školy. Smyslem asistentské praxe je vytvořit prostor pro mentorský typ spolupráce mezi zkušenými a budoucími učiteli. Významným cílem je i rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta. Studenti dostanou systematickou možnost pracovat jako asistent pedagoga či asistent žáka. Získají tak možnost poznávat různé typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě – např. žáky se spec. vývojovými poruchami učení, s ADHD, žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, žáky nadané, žáky-cizince apod. Zároveň se studenti mohou podílet na práci asistenta pedagoga např. při organizaci přípravy žáků na přijímací zkoušky, různých soutěží, podílet se na práci se skupinou žáků apod.
Poslední úprava: Maršálková Lucie, Mgr. (14.08.2022)
The goal of the course is to acquaint student teachers with school environment and the teacher's work. An important part is a systematic support and development of students' competences in the area of individualised, differentiated and inclusive teaching at the primary or secondary school. The goal of the assistance practice is to create a space for mentor-like cooperation between student teachers and experienced practising teachers. The aim is also to develop reflective and self-reflective skills of students. The students will be given an opportunity to work as assistants of a teacher or a pupil. The will have an opportunity to get to know various types of pupils with special educational needs in a heterogeneous class, such as pupils with learning needs, ADD, pupils from deprived social environments, talented pupils, pupils-foreigners, etc. They will be able to do the teacher's work when, e.g., preparing pupils for entrance examinations, organising competitions, etc.
Poslední úprava: STEHLIKO (29.08.2019)
Deskriptory -
Seminář bude probíhat v čase daném rozvrhem.
Poslední úprava: Maršálková Lucie, Mgr. (14.08.2022)
The seminar takes places as timetabled.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)
Literatura -
Oborově specifická literatura podle zadání garanta z katedry.
Poslední úprava: Svobodová Irena, PaedDr. (30.10.2019)
Subject-specific literature according to the assignment of the guarantor from the department.
Poslední úprava: Svobodová Irena, PaedDr. (30.10.2019)
Sylabus -
Student se účastní úvodního informačního semináře a závěrečného reflektivního semináře na fakultě
Student pravidelně pracuje po celý semestr podle pokynů učitele na škole
Podle pokynů oborového didaktika student prezentuje ve studijní skupině na fakultě průběh a výsledky svých aktivit v rámci asistentské práce a zároveň předkládá hodnocení učitele, který pedagogickou praxi studenta koordinuje, vede a hodnotí. Toto hodnocení může být zasláno učitelem přímo oborovému didaktikovi.
Poslední úprava: Svobodová Irena, PaedDr. (30.10.2019)
The student participates in the introductory information seminar and the final reflective seminar at the faculty Students work regularly throughout the semester according to the teacher's instructions at school According to the discipline didactics the student presents in the study group at the faculty the course and results of his / her activities in the assistant work and at the same time submits the evaluation of the teacher who coordinates, guides and evaluates the student's teaching practice.This evaluation can be sent by the teacher directly to the professional didactic.
Poslední úprava: Svobodová Irena, PaedDr. (30.10.2019)
Podmínky zakončení předmětu -
Student vykoná praxi v rozsahu jednoho semestru:
18 - 22 hodin hospitační a asistentské činnosti (u studentů kombinovaného studia mohou být počty hodin upraveny ve prospěch nepřímé práce)
2 hodiny úvodního semináře
2 – 4 hodiny závěrečného reflektivního semináře
14 - 16 hodin v souvislosti s přípravou aktivit a jejich reflexí s učitelem
20 -22 hodin samostatné práce a plnění úkolův elektronické studijní opoře
Podmínky pro udělení zápočtu:
absolvování asistentské praxe v plném rozsahu činností
kladné hodnocení fakultním učitelem
odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
Podklady pro zápočet:
Před pedagogickými praxemi musí všichni studenti projít kurzem v Moodle, který seznamuje studenty se základními pravidly, požadavky a právy studenta v průběhu konání pedagogických praxí. Hlavní částí elektronického kurzu je proškolení studenta v oblasti bezpečnostní gramotnosti, základní legislativy ve školství, oblasti běžných rizika ve škole (úrazy),dopravní bezpečnosti ve školní praxi a mimořádných situací (požáry, ozbrojený útočník ve škole). Kurz je realizován formou samostudia, po úspěšném absolvování testu si studenti vytisknou osvědčení, které předloží podle požadavků garanta příslušné paralelky. (Odkaz na kurz je na https://pages.pedf.cuni.cz/spp/proskoleni-pred-praxemi/). Pokud se student účastní více typů praxí, stačí kurz absolvovat jen jednou.
Oborově zaměřené úkoly, jež student plní v průběhu asistentské praxe
Splnění zadání v elektronickém prostředí Moodle
Docházkový list
Pozn.
Cíle předmětů dané výše předpokládají úzkou spolupráci zkušeného učitele a studenta učitelství. To platí i v případě, kdy má student učitelství již zkušenost s výukou. Podstatou předmětu je sdílení zkušeností a sebe-rozvoj na základě reflektivních úkolů. Proto nebude plnění předmětu uznáváno jen na základě dokladu o vlastní učitelské praxi.
Umístění na asistentskou praxi má na starosti příslušný didaktik z katedry, která má otevřený rozvrhový lístek; tedy garant paralelky. Paralelka může mít u sebe napsáno omezení pouze na studenty určitého oboru, pro jiné obory nebude praxe garantem dané paralelky organizována.
Student si vybírá školu pro realizaci asistentské praxe po poradě s garantem paralelky z nabídky, o které ho příslušný garant paralelky informuje (pokud možno z nabídky fakultních a spolupracujících škol).
Učitel paralelní skupiny může podmínky splnění předmětu dále upřesnit.
V případě přechodu školy, kde je student umístně, na distanční výuku, se student účastní této distanční výuky a přípravy na ni podle pokynů učitele, u kterého je na praxi.
Poslední úprava: Maršálková Lucie, Mgr. (31.01.2021)
Student will practice in the extent of one semester: 18 - 22 hours of observation and assistant activities (in the case of combined study students, the number of hours may be adjusted in favor of indirect work) 2 hours of introductory seminar 2 - 4 hours of the final reflective seminar 14 - 16 hours in connection with the preparation of activities and their reflection with the teacher 20 -22 hours of independent work and fulfillment of electronic study support22 hours of observation and assistant activities Conditions for granting the credit: completion of assistant practice in the full range of activities positive evaluation by the faculty teacher submission of all documents for credit Assesment methods: Before teaching practice, all students must complete a course in Moodle, which introduces students to the basic rules, requirements and rights of the student during the course of teaching practice. The main part of the electronic course is the training of the student in the field of security literacy, basic legislation in education, common risk at school (injuries), traffic safety in school practice and emergencies (fires, armed striker at school). The course is organized as a self-study. Upon successful completion of the test, students print out a certificate, which they submit according to the requirements of the guarantor of the corresponding parallel. (The course is here https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2463, password for enrollment is a school game).
If you participate in several types of practice, you only need to complete the course once.
Poslední úprava: Svobodová Irena, PaedDr. (30.10.2019)