Předmět seznamuje studenty s problematikou širších strategií podpory zdraví ve škole a v komunitě. Předmět vychází z holistického pojetí zdraví. Studenti samostatně připravují projekty vhodné k implementaci do školních vzdělávacích programů a do života komunity.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
This course introduces to students the main problematics of common health promotion strategies at school and among the community. The class is based on a holistic concept of health. Students will independently prepare projects suitable for implementation in school educational programs and in community life as a result of this class.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Cíl předmětu -
Studenti vytvoří a posoudí vlastní školní a komunitní program podpory zdraví a bezpečí ve školách a v komunitě. Získání přehledu o školních a komunitních projektech v České republice a v zemích Evropské Unie. Studenti vymezí základní principy osvojení metodiky tvorby projektů a zpracování žádosti o finanční podporu školních a komunitních projektů.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Students will be designing, assessesing and presenting their school and community health and safety promotion program for schools and for health promotion among the community. They will be getting an overview of school and community projects in the Czech Republic and in the countries of the European Union. Students will define the basic principles of mastering the methodology of project creation and the processing of applications for financial support of school and community projects.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Deskriptory -
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 105 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 přednášku 15 minut, na 1 cvičení 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 9 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 19 hodin. Tvorba seminární práce 25 hodin. Příprava na klasifikovaný zápočet 8 hodin.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
The subject has assigned 4 credits according to ECTS framework. The total time load for the students corresponds to 105 hours per this course. Expected preparation time for 1 lecture is 15 minutes, for 1 practical lecture is 25 minutes, self-study of literature (for the entire semester) will be approximatelly 12 hours, and the work with study materials (for the entire semester) 9 hours. Completion of ongoing tasks (for the entire semester) will be 19 hours. Creating a seminar paper will consume 25 hours. Preparation for the classified exam will take 8 hours.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Podmínku pro získání klasifikovaného zápočtu: účast na jednotlivých setkáních, aktivní participace při diskusích, tvorba vlastního školního či komunitního projektu a jeho prezentace ve výuce.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Conditions for obtaining the classified credits: participation in individual meetings, active participation in discussions, design of student's own school or community project and active presentation of the project.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Literatura -
HAVLÍNOVÁ, M. (2006). Program podpory zdraví ve škole: rukověť programu Zdravá škola. Praha: Portál.
Havlínová, M., Kopřiva, a kol. (2011). Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál.
KOPŘIVA, P. (1996). Naše mateřská škola na cestě ke zdraví. Kroměříž: Spirála.
MZ ČR, WHO (2001). Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha: MZ ČR.
Usnesení vlády ČR č. 1046/2002, Zdraví 21 - Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR.
FRAGNEROVÁ, D., KERNOVÁ, L. & ŠVABOVÁ, L. (2012). Manuál pro učitele. Informace pro učitele v projektu podpory zdraví MZ ČR. Praha: SZÚ
MIOVSKÝ, M. et al (2012). Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha Togga,
MARADOVÁ, E. (2006). Výchova ke zdraví. Školní vzdělávací program. Praha: Fortuna
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
HAVLÍNOVÁ, M. (2006). School health promotion program: handle of the Healthy School program. Prague: Portal.
Havlínová, M., Kopřiva, et al. (2011). School health promotion program. Prague: Portal.
KOPŘIVA, P. (1996). Our kindergarten on the way to health. Kroměříž: Spiral.
Ministry of Health of the Czech Republic, WHO (2001). Health 21 - health into the 21st century. Prague: Ministry of Health of the Czech Republic.
Resolution of the Government of the Czech Republic No. 1046/2002, Health 21 - Long-term program for improving the health status of the population of the Czech Republic.
FRAGNEROVA, D., KERNOVA, L. & ŠVABOVÁ, L. (2012). Manual for teachers. Information for teachers in the health promotion project of the Ministry of Health of the Czech Republic. Prague: SZÚ
KASÍKOVÁ, H. (2016). Cooperative learning, cooperative school. Prague: Portal.
MIOVSKÝ, M. et al (2012). Proposal of the recommended structure of the minimum preventive program for the prevention of risky behavior for elementary schools. Prague Togga,
MARADOVÁ, E. (2006). Health education. School education program. Prague: Fortuna
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Sylabus -
1. Analýza základních zdravotně - politických dokumentů EU a způsoby jejich aplikace v ČR. 2. Komunita, školní a komunitní projekty. 3. Komunitní vzdělávání. 4. Možnosti zapojení školy do komunitních projektů: Zdravá obec, město, region; zdravá škola. 5. Analýza existujících projektů. 6. Metodika koncipování návrhů komunitních projektů. 7. Tvorba a prezentace návrhu vlastního projektu. 8. Metodika hodnocení návrhů projektů.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
1. Analysis of the elementar health-policy documents of the EU and ways of their application in the Czech Republic. 2. The community, school and community projects. 3. Community education. 4. Possibilities of school involvement in community projects: Healthy community, city, region and the project "healthy school." 5. Analysis of existing projects. 6. Methodology for designing proposals for community projects. 7. Creation and presentation of the proposal of students self-designed project. 8. Project proposal evaluation methodology.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Výsledky učení -
Studující definují klíčové strategie podpory zdraví v kontextu školního a komunitního prostředí. Studující vysvětlí holistický přístup k zdraví a jeho aplikaci ve školních vzdělávacích programech. Studující připraví a prezentují projekt zaměřený na implementaci podpory zdraví do školního kurikula nebo komunitního života. Studující použijí metody hodnocení k analýze účinnosti svých projektů a navrhnou případné úpravy. Studující porovnají různé přístupy k podpoře zdraví a vyhodnotí jejich přínos a efektivitu v různých kontextech. Studující vytvoří plán pro zavedení nových strategií a projektů na podporu zdraví, včetně specifikace potřebných zdrojů a metod hodnocení.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Students will define key health support strategies in the context of school and community settings. Students will explain the holistic approach to health and its application in school educational programs. Students will prepare and present a project focused on implementing health support into the school curriculum or community life. Students will use evaluation methods to analyze the effectiveness of their projects and propose any necessary modifications. Students will compare different approaches to health support and assess their benefits and effectiveness in various contexts. Students will create a plan for introducing new health support strategies and projects, including specifying the required resources and evaluation methods.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)