Kurz představuje studujícím současné tendence vizuální sémiotiky a vizuální komunikace, zaměřuje se na jejich pedagogické implikace. Studenti se učí analyzovat prostředky verbální a obrazové komunikace, jejich funkce, vztahy, možnosti a úskalí. Učí se také vnímat hlubší sociální a kulturní souvislosti vybraných artefaktů výtvarné kultury. Osvojují si rozumění státnímu kurikulu s ohledem na tyto souvislosti, tematizují obsahy výtvarné výchovy. Rozšiřují svůj funkční slovník výtvarné výchovy. V praktických cvičeních se učí propojovat schopnost práce s dílem z oblasti vizuální kultury s dalšími důležitými kategoriemi didaktického plánování. Kurz dále rozvíjí porozumění problematice inkluzivního vzdělávání s ohledem na chápání odlišných kulturních habitů. Vizuální sémiotika a komunikace. Analýza, komparace a evaluace médií a forem vizuální komunikace a umění. Vizuální gramotnost. Sociální a kulturní souvislosti vizuální gramotnosti. Inkluzivní vzdělávání a kulturní habitus.
Poslední úprava: Straková Hana, Ing. (27.09.2019)
The course introduces students to the current trends in visual semiotics and visual communication, focusing on their pedagogical implications. Students learn to analyze the means of verbal and visual communication, their functions, relationships, possibilities and pitfalls. They also learn to perceive the deeper social and cultural context of selected artefacts of art culture. They acquire an understanding of the state curriculum with regard to these contexts, they thematize the contents of art education. They are expanding their functional vocabulary of art education. In practical exercises, they learn to connect the ability to work with work in the field of visual culture with other important categories of didactic planning. The course further develops an understanding of the issues of inclusive education with regard to the understanding of different cultural habits. Visual semiotics and communication. Analysis, comparison and evaluation of media and forms of visual communication and art. Visual literacy. The social and cultural context of visual literacy. Inclusive education and cultural habitus.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Literatura
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). BARTHES, R.: Mytologie. Praha: Dokořán, 2004. BOURRIAUD, N.: Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004. FULKOVA, M.: Some Observations about the Common European Framework of Reference for Visual Literacy. International Journal for Education through Art (IJETA), Vol. 14, N. 1, 2018. ISSN 1743-5234. FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. BOURDIEU, Pierre. (1980) 1990. The Logic of Practice. Stanford: Stanford University Press. ISBN 9780804720113. FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. 1. kapitola O diskursu. FULKOVÁ, M.: (2003-4) Když se řekne ...Gender I-V. Výtvarná výchova, roč. 43-44. OVČÁČKOVÁ, J.: Mezi textem a obrazem, část I. Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci. Disertační práce. PedF, Karlova univerzita, 2015. SVATOŠOVÁ, Z.: (2017) Gender ve výtvarné výchově. In Výtvarná výchova: časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní, 1-2/2017, p. 60-81. FULKOVÁ, M., TIPTON, T.: Diversifying discourse: the influence of visual culture on children´s perception and creation of art. In Faulkner, Coates (eds.): Exploring Children´s Creative Narratives. London and New York: Routledge, 2011.