Ateliér grafiky a fotografie I. - OPBV4V032A
Anglický název: Graphics and Photography Studio I.
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/3, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 48 / 48 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV4V022A
Je prerekvizitou pro: OPBV4V044A, OPBV4V051B, OPBV4V054B, OPBV4V053B, OPBV4V052B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Úvody do oboru vizuální komunikace a fotografie. Kurz je koncipovaný jako tvůrčí dílna vedená dvěma spolupracujícími učiteli doplněná přednáškami ze dvou oborů. Porozumění pro specifika rozdílných interpretačních pozic. Zájem o obor a individuální znalost souvislostí oborů předmětu posílí orientovanost studentů a dovolí zamýšlet se kompetentně nad možnostmi vyučovaných oborů ve škole v hodinách výtvarné výchovy. Úvodní setkání, zadání semestrální práce. Já jako autor, já jako pedagog. Individuální konzultace. Realizace praktického výstupu.
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
Cíl předmětu

Studující se orientuje v základech oboru vizuální komunikace. Je schopen a ochoten nahlédnout principy a souvislosti grafiky, fotografie a aplikované grafiky v kontextu soudobé vizuální kultury. Prozkoumat fáze tvůrčího procesu a jeho dynamiky, nastoluje otázky motivace k tvorbě, reflektuje kognitivní a expresivní hlediska tvorby.

Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Odkazy kurzu "Ateliér grafiky a fotografie I." (OPBV4V032A) v aplikaci Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5695.
Klíč k zápisu: Foto

Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích a konzultacích. Společná prezentace autorských kolekcí. Studium autorit a dalších souvislostí oborů; orientovanost v řemeslných a technologických postupech jednotlivých disciplín; individuální konzultace nad dílčími úkoly semestru; Adekvátní úroveň seminárních prací. Seminární práce představuje obhajitelný autorský cyklus sestavený ze dvou disciplín semestru na společné téma ve formě ucelené prezentace. Výslednou prezentaci seminární práce je nutné nahrát ve formátu PDF do aplikace Moodle.

Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (08.10.2024)
Literatura

Fotografie 
RAND, Glenn, ZAKIA, Richard: Teaching Photography, Focal Press, 2006
PERES, Michael. Focal Encyclopedia of Photography, Fourth Edition: Digital Imaging, Theory and Applications, History, and Science. 2007. ISBN: 9780080477848.
FOSTER, Hal. Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
ANDĚL, Jaroslav. Myšlení o fotografii I. AMU, 2012. 
ALONSO, R., BOUTOUX, T., BRIELMAIER, I. et al.: Vitamin Ph: New Perspectives in Photography.  - London, New York: Phaidon Press, 2006, 352 p. ISBN 978 0 7148 4656 9.
ANDĚL, Jaroslav.Myšlení o fotografii I. Průvodce modernitou v antologii textů. Praha, 2012. BAATZ, W. Fotografie. Brno, 2004. ISBN 80-251-0210-6.  
BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. Praha: OIKOYMENH, 2009.
BOURRIAUD Nicolas. Postprodukce. Tranzit Praha, 2004.
SONTAG, Susan. O fotografii. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-471-9.
VANČÁT, P.: Mutující médium. - Fotograf 07, 2011, ISBN: 978-80-254-9129-4.
BAATZ, W. Fotografie. Brno, 2004. ISBN 80-251-0210-6.
BIRGUS, V. a MLČOCH, J. 2009. Česká fotografie 20. století. Praha: Kant, 390 s. ISBN  978-80-7437-026-7.
FLUSSER, V. Za filosofii fotografie. Praha: Hynek, s.r.o., 1994, 76 s. ISBN 80-85906-04-X.
CÍSAŘ, K. (ed.): Co je to fotografie? – Praha:  Herrmann & synové, 2004, 368 s. ISBN 80-239-5169-6.
ALONSO,R.,BOUTOUX,T.,BRIELMAIER,I. Et.l. Vitamin Ph:ew Perspectives in Photography.  - London, New York: Phaidon Press, 2006, 352 p. ISBN 978 0 7148 4656 9. 

Vizuální komunikace 
BLAŽEK, F. Typokniha. Praha: UMPRUM, 2020. ISBN 978-80-88308-70-6.
KOČIČKA, P., BLAŽEK, F. Praktická typografie. Brno: ComputerPress, 2004. ISBN 80-722-6385-4.
HOLLIS, R. Stručná historie grafického designu. Praha: Rubato. 2015. ISBN 978-80-87705-27-8. 
WIGAN, M. Umění ilustrace: vizuální myšlení. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2970-8. 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, Národní knihovně České republiky, Městské knihovně v Praze, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).

Studijní opory jsou umístěny na aplikaci Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5696
Klíč k zápisu: Foto

Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
Sylabus

Přednášky (středa 14:25 - 15:55, R 019 )
09. 10. Zahájení semestru, zadání úkolů (Magidová, Raudenský).
16. 10. Návštěva výstavy Bruce Weber: My Education (Magidová, Raudenský).
23. 10. Úvod do vizuální komunikace. Typografie (Raudenský).
30. 10. Historie, témata a styly módní fotografie (Magidová).
06. 11. Editoriální design (Raudenský).
13. 11. Vizuální identita (Raudenský).
20. 11. Recyklace jako obrazový motiv / koláž, apropriace, digitální fotografie (Magidová).
27. 11. Plakát (Raudenský).
04. 12. Konzultace, textové a obsahové řešení časopisu (Magidová).
11. 12. Plakáty (Raudenský).
18. 12. Konzultace, aktivity k dokončení semestrálního úkolu  (Magidová). 
08. 01. Závěrečná společná prezentace, ukončení semestru (Magidová, Raudenský),

Cvičení ( (středa 16:15 – 18:30, R 319, R325G, R 323)
Fotografie:
09. 10. Úvod, zadání. 
16. 10. Návštěva výstavy Bruce Weber: My Education.
23. 10. Reflexe výstavy, práce ve skupinách, práce na metodologii, konceptu a formy semestrální práce.
30. 10. Výroba scény a kostýmů. Příprava pro fotografování. 
06. 11. Práce se zrcadlovkou, fotografování.
13. 11. Návštěva výstavy Identita – příběh českého grafického designu, Museum Kampa.
20. 11. Práce se zrcadlovkou, fotografování.
27. 11. Práce se zrcadlovkou, fotografování.
04. 12. Konzultace, textové a obsahové řešení časopisu .
11. 12. Konzultace, textové a obsahové řešení časopisu.
18. 12. Konzultace, aktivity k dokončení semestrálního úkolu.
08. 01. Závěrečná společná prezentace, ukončení semestru (Magidová + Raudenský).

Vizuální komunikace: (16:15–18:30, R319 nebo R325G)
09. 10.Úvod, zadání.
16. 10. Návštěva výstavy Bruce Weber: My Education.
23. 10. Reflexe výstavy, práce ve skupinách, práce na metodologii, konceptu a formy semestrální práce.
30. 10. Výroba scény a kostýmů. Příprava pro fotografování.
06. 11. Postprodukce fotografií.
13. 11. Návštěva výstavy Identita – příběh českého grafického designu, Museum Kampa.
20. 11. Postprodukce fotografií. 
27. 11. Práce s layoutem, písmem, sazbou. Úprava fotografií, maskování.
04. 12. Práce s layoutem, písmem, sazbou. Úprava fotografií, maskování.  
11. 12. Konzultace, textové a obsahové řešení časopisu.
18. 12. Konzultace, aktivity k dokončení semestrálního úkolu.
08. 01. Závěrečná společná prezentace, ukončení semestru (Magidová + Raudenský).

ní semestru (Magidová + Raudenský)

Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (09.10.2024)
Výsledky učení

Studující používá prostředky vizuální komunikace (fotografii, typografii, ilustraci).
Studující vytvoří autorskou publikaci, ve kterém charakterizuje a reflektuje vlastní přístup k zadání semestrálního úkolu.

Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2024)