Kurz představuje studujícím současné teorie v oboru výtvarné výchovy. Studenti prohlubují svoje analytické a interpretační schopnosti. Učí se také vnímat hlubší sociální a kulturní souvislosti vybraných artefaktů výtvarné kultury. Osvojují si rozumění státnímu kurikulu s ohledem na tyto souvislosti, tematizují obsahy výtvarné výchovy. Rozšiřují svůj funkční slovník výtvarné výchovy. V praktických cvičeních se učí propojovat schopnost práce s dílem z oblasti vizuální kultury s dalšími důležitými kategoriemi didaktického plánování. Rozsáhlejší obsah programu didaktika výtvarné výchovy si vyžádá větší rozsah nároků požadavků na studenty.
Vizuální sémiotika a komunikace. Analýza, komparace a evaluace médií a forem vizuální komunikace a umění. Vizuální gramotnost. Sociální a kulturní souvislosti vizuální gramotnosti. Inkluzivní vzdělávání a kulturní habitus.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
This course introduces students to current theories in the field of art education. Students deepen their analytical and interpretive skills. They also learn to perceive the deeper social and cultural contexts of selected artifacts of art culture. They acquire an understanding of the national curriculum with respect to these contexts, thematizing the content of art education. They expand their functional vocabulary of art education. In practical exercises, they learn to link their ability to work with visual culture works with other important categories of didactic planning. The more extensive content of the Didactics of Art Education II program will allow full curriculum students a deeper dive into the subject matter and will be fulfilled through modification of the requirements for students.
Visual Semiotics and Communication. Analysis, comparison, and evaluation of media and forms of visual communication and art. Visual Literacy. Social and cultural contexts of visual literacy. Inclusive education and cultural habitus.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
Cíl předmětu
Seznámení s teoretickými východisky oboru výtvarná výchova;
prohloubení analytických a interpretačních schopností studujících;
zvládnutí orientace v oblasti státního kurikula;
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
Literatura
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
BARTHES, R.: Mytologie. Praha: Dokořán, 2004. BOURRIAUD, N.: Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004. FULKOVA, M.: Some Observations about the Common European Framework of Reference for isual Literacy. International Journal for Education through Art (IJETA), Vol. 14, N. 1, 2018. ISSN 1743-5234. FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9.
BOURDIEU, Pierre. (1980) 1990. TheLogic of Practice. Stanford: Stanford University Press. ISBN 9780804720113. FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. 1. kapitola O diskursu. FULKOVÁ, M.: (2003-4) Když se řekne ...Gender I-V. Výtvarná výchova, roč. 43-44. OVČÁČKOVÁ, J.: Mezi textem a obrazem, část I. Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci. Disertační práce. PedF, Karlova univerzita, 2015. SVATOŠOVÁ, Z.: (2017) Gender ve výtvarné výchově. In Výtvarná výchova: časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní, 1-2/2017, p. 60-81. FULKOVÁ, M., TIPTON, T.: Diversifying discourse: the influence of visua culture on children´s perception and creation of art. In Faulkner, Coates (eds.): Exploring Children´s Creative Narratives. London and New York: Routledge, 2011.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
zkouška
podmínky zkoušky jsou upřesněné v úvodní hodině. Studující by se měli účastnit kurzu v největším možném rozsahu a plnit krátkodobé i dlouhodobější úkoly. Ty by měli být schopni komentovat odborným slovníkem odpovídajícím studjnímu zaměření a pokročilosti studia.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
Výsledky učení
Studující mají být orientovaní v oblasti teoretických východisek oboru výtvarná výchova, mají provádět analýzy a interpretace děl vizuální kultury a vyhledávat a přiřazovat obsahy oficiálního státního kurikula k návrhům výtvarných činností.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)