|
|
||
Předmět je zaměřen na získání základních vědomostí, dovedností a didaktických postupů v atletice, sportovních hrách, plaveckých a gymnastických sportech (jedna hodina týdně pro atletiku, plavání a sportovní hry a 2 hodiny pro gymnastiku).
Atletika – nácvik a zdokonalování vybraných pohybových aktivit a atletických disciplín (hod oštěpem, překážkový běh) a příklady metod rozvoje rychlostní a speciální vytrvalosti, uplatnění intervalového tréninku.
Gymnastika – biomechanické zákonitosti gymnastického pohybu, soutěže ve sportovní gymnastice a rytmická gymnastika.
Plavání – zdokonalování všech plaveckých způsobů (prsa, znak, kraul a motýlek), včetně startů a obrátek, rozvoj speciálních plaveckých dovedností a prohlubování didaktické činnosti, hry a plavecká výuka dětí.
Sportovní hry - osvojení si pravidel a techniky florbalu (herní činnosti jednotlivce, herní kombinace a herní systémy v útoku i obraně).
Předmět je zakončen soubornou zkouškou z každého sportovního odvětví (atletika, gymnastické a plavecké sporty, sportovní hry).
Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při podávání záchrany a dopomoci.
Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (20.08.2024)
|
|
||
Studující rozvíjí své kompetence v oblasti techniky a didaktiky v jednotlivých disciplínách - atletika, sportovní hry, plavecké a gymnastické sporty. Studující získávají základní teoretické znalosti z oblasti atletiky, sportovních her, plaveckých a gymnastických sportů. Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (10.01.2025)
|
|
||
Celková časová zátěž studenta 165,0 Přímá výuka Příprava na výuku Plnění předmětu Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (05.02.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Atletika:
SOUBORNÁ ZKOUŠKA: Čtyřboj z vybraných atletických disciplín Hodnocení dle platných vícebojařských tabulek Gymnastika:
SOUBORNÁ ZKOUŠKA: ŽENY Celková známka z gymnastiky:
Poznámky:
Volný čtyřboj žen - předepsané prvky obtížnosti a jejich bodová hodnota Přeskok:
Hrazda po čelo: sestava obsahuje min. 5 z níže uvedených prvků. Povinnými prvky jsou výmyk a toč. Maximální obtížnost sestavy je do 13 bodů.
Kladina: volná sestava s min. 5 z níže uvedených prvků – nejméně 3 řady (studentky musí vždy dojít na konec kladiny). Povinnými prvky jsou leh vznesmo, minimálně čtyři krokové variace a seskok rondátem. Maximální obtížnost sestavy je do 13 bodů.
Prostná: volná sestava trvající 50 – 70 sec. s hudebním doprovodem. Akrobatické tvary musí být logicky spojeny v celek s tanečními kroky, poskoky a skoky. Sestava musí obsahovat kromě povinných prvků 2 akrobatické řady (tj. 3 akrobatické cviky bez vloženého kroku). Sestava musí obsahovat min. přemet, kotoul a skok. Sestava bude předvedena na 12m akrobatickém pásu. Maximální obtížnost sestavy je do 15 bodů.
Ostatní srážky dle pravidel sportovní gymnastiky. Při druhém opakování stejného prvku se jeho hodnota už nezapočítává. MUŽI Celková známka z gymnastiky:
Poznámky:
Volný šestiboj mužů - předepsané prvky obtížnosti a jejich bodová hodnota Prostná: volná sestava obsahující min. 8 prvků Akrobatické tvary musí být logicky spojeny v celek s kroky, poskoky a skoky. Sestava musí obsahovat kromě povinných prvků 2 akrobatické řady (tj. 3 akrobatické cviky bez vloženého kroku). Sestava musí obsahovat min. přemet, kotoul a skok. Sestava musí obsahovat min. přemet, kotoul a skok. Sestava bude předvedena na 12m akrobatickém pásu. Maximální hodnota sestavy nesmí přesáhnout 15 bodů.
Trampolínka: aalto vpřed nebo přemet vzad (výchozí známka je 10 bodů) Kruhy: sestava obsahuje min. 5 z níže uvedených prvků. Mezi povinné prvky patří přednos ve vzporu, svis vznesmo, překot vzad. Maximální hodnota sestavy nesmí přesáhnout 13 bodů.
Přeskok:
Bradla: sestava obsahuje min. 5 z níže uvedených prvků. Do povinných prvků patří vzepření a stoj na ramenou. Maximální hodnota sestavy nesmí přesáhnout 13 bodů.
Hrazda po čelo: sestava obsahuje min. 5 z níže uvedených prvků. Povinnými prvky jsou výmyk a toč. Maximální hodnota sestavy nesmí přesáhnout 13 bodů.
Šplh na 4m laně – 2x ihned za sebou bez dotyku podlahy, bez přírazu. Šplh je zařazen na závěr souborné zkoušky. Je hodnocen známkou 7,0 – 8,0 bodu. Šplh nesmí nahradit akrobacii. Ostatní srážky dle pravidel sportovní gymnastiky. Při druhém opakování stejného prvku se jeho hodnota už nezapočítává. Plavecké sporty:
SOUBORNÁ ZKOUŠKA: Povinné disciplíny: 100 m prsa, 100 m kraul, 50 m znak, 50 m motýlek (všechny disciplíny se plavou v jeden den) Hodnocení:
Sportovní hry:
SOUBORNÁ ZKOUŠKA: Komplexní test z basketbalu: střelba na koš z prostoru trestného hodu (nutno dát 2 koše), poté běh na polovinu hřiště pro míč a jeho vedení zpět ke koši driblinkem mezi čtyřmi kužely a následně střelba na koš po dvojtaktu zprava (nutno dát koš), doskočení nebo chycení míče a jeho vedení driblinkem vlevo kolem kužele a opět střelba na koš po dvojtaktu zleva (nutno dát koš), doskočení nebo chycení míče a následná přihrávka spoluhráči ke kuželu vlevo. V průběhu testu je nutno dodržet pravidla basketbalu. Čas se měří od prvního odhodu míče na koš po chycení přihrávky spoluhráčem. Hodnocení:
Test úspěšnosti nahrávky vrchním odbitím obouruč po přihrávce od spoluhráče pod úhlem na koš. Hodnocení: čistý koš 3 body, čistá obroučka 2 body, dotyk desky 0 bodů Hodnocení:
Test úspěšnosti vrchního čelného podání do zadního pole soupeřovy poloviny hřiště – zóny 1, 6, 5. 5 pokusů podání. Hodnocení:
Test úspěšnosti umístění, způsobu provedení a razance útočného úderu ve výskoku v zóně 4 po nahrávce ze zóny 3 ve směrech po diagonále a po čáře. Hodnocení:
Výsledná známka hodnocení bude stanovena na základě aritmetického průměru známek z basketbalu a volejbalu.
Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (10.01.2025)
|
|
||
Atletika: Prukner, V., & Machová, I. (2011). Didaktika školní atletiky. Dostupné z: http://iks.upol.cz/wp-content/uploads/2014/04/Didaktika_atletiky-Prukner.pdf Vilímová, V. (1997). Didaktika atletických disciplín. Brno: Pedagogická fakulta MU Válková, H. (1992). Atletika je i hra. Olomouc: Hanex Valter, L., & Nosek, M. (2008). Metodika nácviku atletických disciplín. CD. Ústí n/L: UJEP PedF Jeřábek, P. (2008). Atletická příprava děti a dorost. Praha: Grada Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum Gymnastika: Chrudimský, J. (2006). Akrobacie. Praha: ČASPV Krištofič, J. (1996). Fyzikální aspekty sportovní techniky. Praha: Karolinum Zítko, M. (2001). Všeobecná gymnastika. Praha: ČASPV Novotná, V., Panská, Š., & Šimůnková, I. (2011). Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS Hájková, J. (2020). Motoricko-funkční příprava v tělesné výchově. Praha: Karolinum Plavecké sporty: Counsilman, J. E. (1974). Závodní plavání. Praha: Olympia Čechovská, I. (2002). Plavání dětí s rodiči. Praha: Grada Čechovská, I., & Miler, T. (2008). Plavání. Praha: Grada Čechovská, I., & Miler, T. (2019). Didaktika plavání. Vybrané kapitoly. Praha: Karolinum Čechovská, I., Jurák, D. & Pokorná, J. (2012). Plavání. Pohybový trénink ve vodě. Praha: Karolinum Český svaz plaveckých sportů. Pravidla plavání. Dostupné z: https://www.czechswimming.cz/index.php/dokumenty/pravidla Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum Hofer, Z. a kol. (2016). Technika plaveckých způsobů. Praha: Karolinum Hoch, M. (1991). Učte děti plavat. Praha: Olympia Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum Kandráčová Chlebusová, T. (2019). Hrajeme si na plavání. Bolatice: Tereza Chlebusová Kandráčová Lewin, G. (1982). Slabikář malého plavce. Praha: Olympia Resch, J., & Kuntner, E. (1997). Jak se neutopit: učíme se plavat hrou a vesele. Olomouc: Hanex Sportovní hry: Kysel, J. (2010). Florbal. Praha: Grada Táborský, F. (2004). Sportovní hry. Praha: Grada Aktuální pravidla daných sportů Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (20.08.2024)
|
|
||
Atletika:
Gymnastické sporty:
Plavecké sporty:
Sportovní hry:
Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (20.08.2024)
|
|
||
Gymnastické sporty: HÁJKOVÁ, J., PANSKÁ. Š. Základy gymnastiky. E-learning. ISBN 978-80-7603-308-5 https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/zaklady-gymnastiky-ivm-i Plavecké sporty: https://ejmskoly.publi.cz/?book=124-plavani-iii
Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
|
|
||
Studující prokazují optimální technické provedení vybraných pohybybových dovedností v jednotlivých sportovních odvětvích (atletika, gymnastika, plavání a sportovní hry) dle zadaných požadavků zakončení předmětu. Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (10.01.2025)
|