|
|
|
||
Studenti získají základní představu o postavení, zaměření a principech didaktiky školní tělesné výchovy v kontextu učitelské profese. Předmět je prohlouben o rozvoj inovativních metod a didaktických postupů. Problematika motorického učení, resp. nácviku pohybových dovedností v sobě zahrnuje také seznámení se základy biomechaniky tělesných cvičení, příklady teoretické i praktické z biomechaniky různých sportů z didaktického pohledu včetně využití audiovizuálních prostředků pro kinematickou analýzu pohybu v rámci didaktiky TV. Studenti absolvují náslech didaktického procesu v rámci hodiny tělesné výchovy, který bude následně analyzován.
Poslední úprava: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je vytvořit základní představu o postavení a zaměření didaktiky školní TV v kontextu učitelské profese. Problematika nácviku pohybových dovedností v sobě zahrnuje i základy biomechaniky tělesných cvičení a řešení praktických příkladů z tělesných cvičení v rámci didaktiky TV. Studenti se v rámci hospitace hodiny tělesné výchovy seznámí s pedagogickým procesem, který budou následně reflektovat. Poslední úprava: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Celková časová zátěž studenta 84,0 Přímá výuka Příprava na výuku Plnění předmětu Poslední úprava: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Zápočet: 1. 80% aktivní účast na výuce 2. zpracování hospitace a rozbor didaktického procesu v rámci hodiny tělesné výchovy 3. odevzdání tří příprav na vyučovací hodinu tělesné výchovy Zkouška formou písemného testu z obou částí (didaktiky a biomechaniky). Z biomechanické části je nutné splnit test na minimálně 70 % (7 správných odpovědí z 10 = 7 bodů z 10). Každý student má na zkoušku maximálně 3 pokusy (včetně opravných). Další opravné termíny nebudou vypisovány. Poslední úprava: Jandová Soňa, prof. PhDr., Ph.D. (01.02.2024)
|
|
||
ADAMÍROVÁ, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Základy psychomotoriky. Praha: Unie zdravotní tělesné výchovy, 2003. DOBRÝ, L. a kol. Analýza didaktické interakce. Praha: UK FTVS, 1996 DVOŘÁKOVÁ, H. a kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3308-4. DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN: 80-7290-005-6. FIALOVÁ, L, FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2885-1. FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010, ISBN 978-80-246-1854-8. FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN: 978-80-246-2885-1. FLEMR, L., DRAGOUNOVÁ, Z., KOTLÍK, K., PEŘINOVÁ, R., SUCHÝ, J., TILINGER, P. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum, 2021, ISBN: 978-80-246-4988-7. HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000. HOGENOVÁ, A. a kol. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998. ISBN: 80-7184-580-9. HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum. 2017. ISBN 978-80-246-3625-2 JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4. KARAS, V., OTÁHAL, S. Základy biomechaniky pohybového aparátu člověka. Praha: Karolinum, 1991. KREJČÍ, M., BAUMELTOVÁ, M. Týdny zdraví ve škole. České Budějovice. JČU, 2001. MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000. MŠMT. Rámcové vzdělávací programy. dostupné: www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4. RICHTER, CH. Konzepte für den Schulsport in Europa: Bewegung, Sport und Gesundheit. Aachen: Mayer & Mayer Verlag, 2006. ISBN: 978-3-89899-225-1. RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. 171 S. ISBN:80-7184-659-7. SIEDENTOP, D. Introduction to physical education, fitness, and sport. New York: McGraw-Hill, 2006. ISBN: 978-00-780-9577-1. TUPÝ, J. Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Podkladová studie pro potřeby revize RVP ZV. 2021. Praha: Národní pedagogický institut ČR. Dostupné: https://www.npi.cz/images/revize/NPI_Analyza_SVP_2022.pdf TUPÝ, J. Průvodce tvorbou učebních osnov Tělesné výchovy ve ŠVP (část 5.: Rozpracování očekávaných výstupů do UO Tělesné výchovy. dostupné: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/1315/pruvodce-tvorbou-ucebnich-osnov-telesne-vychovy-ve-svp-br-5.-cast-.html TUPÝ, J. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989–2017. Brno: Munipress, 2018. ISBN: 78-80-210-8998-3. UHLÍŘ, J. B., WAIC, M. Sokol proti totalitě. Praha: UK FTVS, 2001. ISBN: 80-86317-11. VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN: 978-80-210-4936-9. VLÁDA ČR. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. 2004, 2021. dostupné: ZEMÁNKOVÁ, M., VYSKOTOVÁ, J. Cvičení pro hyperaktivní děti, speciální pohybová výchova. Praha: Grada, 2010. ISBN: 978-80-247-3278-7. Poslední úprava: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
1. Úvod do didaktiky tělesné výchovy, zdroje a postavení v systému věd. Kinantropologie. Základní pojmy. Tělesná výchova v Rámcových a školních vzdělávacích programech. Požadavky k zápočtu a zkoušce. 2. Žák a učitel v edukačním procesu tělesné výchovy. Didaktické zásady v tělesné výchově. Metodicko-organizační formy výuky tělesné výchovy, didaktické postupy, metody, styly. 3. Kinematika I. 4. Osobnost a kompetence učitele tělesné výchovy, profesiografická analýza. 5. Kinematika II. 6. Dynamika tělesných cvičení I. 7. Dynamika tělesných cvičení II. 8. Žák v edukačním procesu tělesné výchovy: ontogeneze motoriky, didaktické aspekty, motorické učení. 9. Experimentální metody v biomechanice 10. Náslech didaktického procesu v rámci hodiny tělesné výchovy 11. Rozbor náslechu didaktického procesu v rámci hodiny tělesné výchovy. 12. Prezentace příprav hodinu tělesné výchovy. Test ke zkoušce. Poslední úprava: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (01.02.2023)
|