|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ladislav Kašpar, Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (16.05.2022)
Poskytnout studentům informace o základech teorie tělesné kultury, antropomotoriky a psychologie tělesné výchovy a sportu. Naučit posluchače chápat význam pohybových aktivit pro vytváření životního stylu. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (16.05.2022)
Celková časová zátěž studenta 135,0 Přímá výuka Příprava na výuku Plnění předmětu |
|
||
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ladislav Kašpar, Ph.D. (08.09.2023)
SLEPIČKA, P., HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2006, ISBN 80-246-1290-9. TOD, D. RAHMAN, R. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2015, ISBN 978-80-247-4036.HOŠEK, V. Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum, 2004, ISBN 382-096-01. KOSSL, J., ŠTUMBAUER J., WAIC, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I-III, 2.vyd.PRAHA: FTVS UK, 1999.159 s. ISBN 80-7184-605-2 HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000. HOGENOVÁ, A., aj. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998, ISBN 80-7184-580-9. HRABINEC, J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění - výchova, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003, s. 56-62. ISBN 80-7290-124-9. SVOBODA, B., HOŠEK, V. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Praha: UK, 1992. HÁJEK, J. Antropomotorika. Praha: UK PedF, 2012. MĚKOTA, K., BLAHUŠ, P. Motorické testy v tělesné výchově. Praha: SPN, 1983. ČELIKOVSKÝ, S. a kol. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: SPN, 1990. KOSSL, J., ŠTUMBAUER, J., WAIC, M., Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I., II., III. (uč. texty). Praha, 1994, 1995. Olivová, V. Lidé a hry. Praha: Olympia, 1981. Reitmayer, L. Dějiny školní TV v českých zemích. Praha: SPN, 1974. Štumbauer, J. Přehled československých dějin TV a sportu. České Budějovice, 1990-
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ladislav Kašpar, Ph.D. (08.09.2023)
1. Význam předmětu, základní pojmy, úkoly, metodologie. 2. Tělesná kultura jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva (antropogeneze, sapientace, humanizace), základní informace o historii tělesné kultury, filozofická, antropologická a sociologická východiska TTK. 3. Tělesná kultura a její vztahy k materiální kultuře, kultuře mezilidských vztahů a kultuře duchovní. 4. Místo pohybu v životě člověka i společnosti. 5. Systémové pojetí tělesné kultury, hypokineze, somatomentální vývoj osobnosti. Kvalita života a životní styl, zdravotně orientovaná zdatnost a výkonnost, 6. Etické, ekologické a estetické souvislosti TK. 7. Vymezení pojmu kineziologie, pohybový systém člověka, funkční anatomie pohybového aparátu, řízení hybnosti. 8. Antropomotorika v kinantropologii, její předmět, obsah, struktura a metodologie. 9. Druhy motoriky, ontogeneze motoriky člověka, strukturální, procesuální a finální stránka tělesných cvičení. 10. Senzomotorické učení a jeho fáze. 11. Zdravotně orientovaná zdatnost, výkonnost. 12. Motorické schopnosti a dovednosti, jejich biologický základ, struktura a hodnocení, diagnostika motoriky člověka. 13. Motivace v tělesné výchově a sportu. 14. Agrese ve sportu. 15. Regulace aktuálních psychických stavů. 16. Psychologický trénink, jeho význam, sociální percepce, sportovní komunikace. 17. Psychické procesy při tělovýchovné činnosti v adolescenci. 18. Emoce, poznávací, emočně-motivační a volní procesy. 19. Psychologie soupeření a soutěžení. 20. Kreativita učitele v tělesné výchově a sportu, překážky tvořivosti. praktické využití poznatků v podmínkách tělesné výchovy a sportu. Úvod do studia historie tělesné kultury. Výchova a tělesná kultura předvěkých a starověkých civilizací, feudalismu, renesance a raně buržoazní společnosti. Tělovýchovné systémy 19. a 20. století. Vznik a vývoj moderního sportu a olympijského hnutí. Vznik školní TV. Česká tělesná kultura v létech 1840 - 1918 (tělocvičné ústavy, Sokol, vývoj sportu a turistiky, dělnická TV, Orel). Československá tělesná kultura v letech 1918 - 1945. Vývoj čs. tělesné kultury od roku 1945 do současnosti. Dětské a mládežnické organizace (Zálesáctví, Skauting, YMCA, trampské hnutí, studentské sportovní hnutí, Pionýr). Zápočtové požadavky - seminární práce. Požadavky ke zkoušce - test z názvosloví a ústní zkouška. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (16.05.2022)
Zápočtové požadavky: seminární práce Zkouškové požadavky: ústní zkouška |