PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Aplikace podpůrných opatření ve škole II - OPBS4S031A
Anglický název: Application of Support Measures at School II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS4S021A, OPBS4S022A, OPBS4S023A
Je prerekvizitou pro: OPBS4S041A, OPBS4S043A, OPBS4S044A, OPBS4S042A
Anotace -
V předmětu se studující seznámí s podpůrnými opatřeními 2. až 5. stupně a možnostmi jejich aplikace ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základních a středních školách, včetně legislativního ukotvení jejich poskytování.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 98 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 24 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočtová práce: Návrh vyučovací hodiny dle Universal Design for Learning s úpravou očekávaných výstupů vzdělávání pro žáka s LMP

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

BARVÍKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80- 244-4616-5. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

ČADOVÁ, E. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4615-8. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7.

JANKOVÁ, Jana. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3.

MICHALÍK, J, BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4614-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

VRBOVÁ, R. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4669-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

The IRIS Center. (2014). Universal Design for Learning: Designing Learning Experiences That Engage and Challenge All Students https://iris.peabody.vanderbilt.edu/module/udl/

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus

Podmínky poskytování podpůrných opatření 2. až 5. stupně ve školách a školských zařízení

Podpůrná opatření 2. až 5. stupně určená žákům se sluchovým postižením

Podpůrná opatření 2. až 5. stupně určená žákům se zrakovým postižením

Podpůrná opatření 2. až 5. stupně určená žákům se mentálním postižením

Úprava očekávaných výstupů RVP ZV pro žáky s lehkým mentálním postižením

Podpůrná opatření 2. až 5. stupně určená žákům s poruchami autistického spektra

Podpůrná opatření 2. až 5. stupně určená žákům s narušenou komunikační schopností

Podpůrná opatření 2. až 5. stupně určená žákům s tělesným postižením

Podpůrná opatření 2. až 3. stupně určená žákům se specifickými poruchami učení a chování

Podpůrná opatření 2. až 3. stupně určená žákům s nezdravotními překážkami v učení

Využití The Universal Design for Learning při aplikaci podpůrných opatření 2. až 5. stupně

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Výsledky učení

Studující

navrhuje úpravy očekávaných výstupů vzdělávání pro žáka s lehkým mentálním postižením

demonstruje postup volby podpůrného opatření speciální učebnice, speciální učební pomůcky nebo kompenzační pomůcky ve škole

objasní význam použití podpůrných opatření u vybrané kazuistiky žáka

vysvětlí pojem podpůrná opatření

popíše proces přiznání podpůrných opatření a postup při poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně

popíše pravidla pro využívání podpůrných opatření

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK