|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem i současnými názory na obor logopedie a systém logopedické intervence. Studenti získají poznatky o profesi logopeda a předmětu zájmu logopedie - narušené komunikační schopnosti. Budou seznámeni s etapami vývoje jazyka a řeči u dětí ve spojitosti s psychomotorickým vývojem tak, aby získali přehled o možných narušeních vývoje komunikačních schopností a dovedností dětí. Kurz přiblíží jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti vyskytující se ve všech etapách života - v dětském věku, v období adolescence, u dospělých i osob ve stáří.
Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studující s problematikou logopedie, jednotlivými kategoriemi narušené komunikační schopnosti, jejich etiologií a symptomatologií. Studujícím bude představena důležitost mezioborové spolupráce a systém poskytování logopedické intervence v České republice. Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 131 hodině. Přímá výuka: - přednášky 24 hodin - cvičení 12 hodin Příprava: - samostudium odborné literatury 20 hodin - zpracování úkolů a příprava na semináře 55 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: - 20 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Studijní opory budou poskytnuty na platformě MS Teams. Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
- povinná aktivní účast v seminářích - pravidelné plnění a prezentace zadaných seminárních aktivit - písemná zkouška Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura:
KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno : Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1. ALLEN, K. E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4. BYTEŠNÍKOVÁ,I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ., R. Logopedie a surdopedie. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou : Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha : Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3. PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické poradenství. Praha : Grada: 2009. ISBN 978-80-247-2666-3. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc : UP v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1088-5. Další odborné zdroje budou studujícím doporučovány v průběhu výuky. Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Podmínky pro možnost konat zkoušku: - splnění veškerých seminárních aktivit Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Obsah: 1. Logopedie – historický vývoj, vztah k jiným vědním disciplínám. 2. Organizace poskytování logopedické intervence, rezorty, v nichž je zajišťována poskytovaná logopedická intervence v České republice. 3. Logoped, jeho vzdělání a činnost v oblasti prevence, diagnostiky a terapie. 4. Komunikace - verbální a neverbální komunikace, jazyk, řeč. 5. Ontogeneze jazyka a řeči, faktory ovlivňující vývoj jazyka a řeči. Psychomotorický, jazykový a řečový vývoj. 6. Mluvní orgány, základní pojmy z fonetiky. 7. Vymezení narušené komunikační schopnosti, jednotlivá dělení a názory na klasifikaci. 8. Charakteristika jednotlivých kategorií narušené komunikační schopnosti. 9. Současný pohled na neurovývojové poruchy jazyka, řeči a komunikace. 10. Získaná narušení komunikační schopnosti v průběhu života. Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Studující (se) dokáže: - terminologicky vymezit pojem logopedie a předmět jeho zájmu, - orientovat v historickém vývoji a současném pojetí oboru logopedie, - vyjmenovat rezorty, v nichž je poskytována logopedická intervence v České republice, - vymezit kvalifikační a osobnostní předpoklady pro práci logopeda, - vymezit činnost logopeda, logopedickou diagnostiku, terapii a prevenci, - terminologicky vymezit komunikaci, její verbální a neverbální složku, - terminologicky vymezit jazyk a řeč, - orientovat v psychomotorickém, jazykovém a řečovém vývoji dítěte, - vyjmenovat a popsat mluvní orgány, jejich anatomii a fyziologii, - orientovat v systému hlásek českého jazyka, - terminologicky vymezit a charakterizovat jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti, - uvést klasifikaci, etiologii a symptomatologii jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti. Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|