PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Taktovací technika a hlasová výchova - OPBS4H021A
Anglický název: Conducting Technique and Voice Training
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/3, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Andrea Čančarová Houfková
prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D.
doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS4H011A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout TučapskýIII.pdf doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
stáhnout TučapskýII.pdf doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
stáhnout TučapskýI.pdf doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
stáhnout TučapskýIV.pdf doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
stáhnout TučapskýV.pdf doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
Anotace -
Upevňování dosavadních dovedností manuální techniky a jejich automatizace. Vytváření a rozvíjení dalších taktovacích dovedností a jejich praktické uplatnění při provedení sborového repertoáru. Slučování gesta, recitativní způsob dirigování, taktování "una battuta, di due, di tre, di quatro battute" a jejich kombinace ve skladbách. Aplikace získaných základů taktovací techniky v řízení drobných sborových skladeb. Realizace partitur na klavír. Cílem předmětu je i vytváření systému pěveckých dovedností pro využití v kolektivní hlasové výchově ve sboru, při nácviku a interpretaci sborového repertoáru. Rozezpívání ve sboru a jeho význam, dýchací a hlasové ústrojí, pěvecké dýchání, dechová cvičení ke zlepšení ekonomie dechu. Chyby v dýchání. Správné nasazení tónu, druhy hlasových začátků, brumendo, měkký začátek, navození hlavové rezonance, artikulační technika. Charakteristika vokálů a konzonant. Zpěvní artikulace. Druhy pěvecké vazby. Cvičení v legatu, staccatu, skoky, běhy. Cvičení na vyrovnávání vokálů. Praktické výstupy v semináři - hlasová cvičení s využitím klavíru zaměřená na určitou hlasovou problematiku, jejich hodnocení a následné provedení v jednom z fakultních sborů. Součástí předmětu jsou i základy sluchové analýzy pro zdokonalení sluchově analytických schopností a dovedností budoucích sbormistrů. Rytmická a melodická analýza lidových písní, umělých cvičení, témat artificiální hudby v rámci durové a mollové diatoniky, analýza intervalů a akordů.
Poslední úprava: Pecháček Stanislav, prof. PhDr., Ph.D. (07.01.2025)
Deskriptory
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 40 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (30.12.2023)
Literatura

AIM, V. B. Zpíváme I. Taktovací technika. Praha : Orbis, 1952
BROŽ,J; KAŇÁK, Z. Základy dirigování. Praha: Panton, 1982. ISBN 35-056-82.
KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru - I/1. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-556-6
PECHÁČEK, S. Základy taktování. Praha : PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-137-0.
PIMMER, H. Kleine praktische Chorfibel für Chorleiter und Chorsänger. München: Akademischer Verlag, 1994. ISBN 3-929115-41-7.
SCHULLER, G.The compleat conductor. New York: Oxford University Press, 1997. ISBN 0-19-506377-5.
SVOBODA, J. Učebnice dirigování a sborového umění pro pěvecké soubory. Praha : SNKLHU, 1956.

ASPELUND, D. L. O pěveckém umění. Praha : SNKLHU, 1955.

HOLEČKOVÁ, J. 500 pěveckých cvičení. Praha : Supraphon, 1973

KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989.

MARTIENSSENOVÁ - LOHMANOVÁ, F. Vzdělaný pěvec. Praha : KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5.
ROKYTA, J. ; STOLAŘÍK, J. ; ZENKL, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava : Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8.
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0.

PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2006

PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. II. díl. Praha: Praha: Pedagogická fakulta UK, 2006.

 

Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (29.01.2025)
Požadavky ke zkoušce

Průběžně: orientace v probírané teorii a aktivní účast v seminářích. Praktické výstupy v semináři - hlasová cvičení s využitím klavíru zaměřená na určitou hlasovou problematiku, jejich hodnocení a následné provedení v jednom z fakultních sborů.

Referáty: tři z okruhů uvedených v sylabu, výběr z tučně tištěných (písemně zpracovaný a přednesený v semináři). Rozezpívání bez klavíru. Udávání tónů pomocí ladičky.

Díle si každý připraví  tyto výstupy:

1. Hlasová kultura a rozezpívání vybraného pěveckého sboru. Historie souboru, repertoárové zaměření, koncertní činnost. Charakteristika rozezpívání v tomto sboru sboru a výcvik hlasové kultury. Písemné zpracování a přednesení v semináři doplněné ukázkami interpretace. Můžete představit sbor, který znáte z vlastní praxe, nebo představit nějaký významný sbor. 1 výstup.

2. Srovnávací interpretace libovolně vybraného sborového díla (porovnání nejméně dvou zvukových záznamů). U méně známých skladeb doporučuji poskytnout notový materiál předem na mail. 2 výstupy.

Forma zkoušky:

1. Písemné zpracování  zadaného okruhu a následná diskuze.

2. Prakticky u klavíru: rozezpívání (5 hlasových cvičení). Transpozice po půltónech s melodií v pravé ruce a mimotonálními dominantami v levé ruce (do termínu zkoušky). 

Písemně: Komentovaný písemný zápis rozezpívání tří různých pěveckých sborů (mužský nebo ženský,dětský, smíšený), zaslaný mailem (do termínu zkoušky). 

3. Systematická a průběžná práce s hodinách taktovcí techniky, zvládnutí požadovaného penza látky, část zpaměti, klavírní ztvárnění studovaných skladeb.

4. Písemný test ze sluchové analýzy, obsahující prvky uvedené v anotaci a sylabu.

Poslední úprava: Pecháček Stanislav, prof. PhDr., Ph.D. (07.01.2025)
Sylabus

1. Rozezpívání ve sboru a jeho význam. Lidské pěvecké hlasy. Kvintakordy ve všech tóninách.

2. Hlasové ústrojí. Ústrojí dýchací, fonační, artikulační. Cvičení ménětónová - do tercie.

3. Správné nasazení tónu, druhy hlasových začátků. Brumendo. Cvičení do kvinty. Měkký začátek, navození hlavové rezonance. Uvolnění mluvidel.

4. Pěvecké dýchání, dechová cvičení. Dechová cvičení, cvičení ke zlepšení ekonomie dechu. Chyby v dýchání.

5. Artikulační technika. Charakteristika vokálů a konzonant. Artikulační cvičení.

6. Zpěvní artikulace. Druhy pěvecké vazby. Cvičení v legatu, staccatu, skoky, běhy.

7. Vyrovnávání vokálů. Cvičení na vyrovnávání vokálů. Rozezpívání bez klavíru.

8. Dětský pěvecký hlas, jeho vývoj, vady a poruchy hlasu. Rozezpívání ve škole.

9. Hlasové rejstříky a jejich sjednocování. Cvičení ke sjednocování hlasových rejstříků.

10. Hlasová hygiena. Cvičení na rozšiřování hlasového rozsahu.

11. Hlasová zkouška a  zařazování zpěváků do hlasových skupin. Hlasová cvičení s D7.

12. Další náplň seminářů: Intonační výchova v pěveckém sboru. Souvislosti nepřesné intonace sboru s nedostatky v pěvecké výchově. Aplikace získaných teoretických poznatků a praktických dovedností při studiu a rozboru partitury z hlediska její pěvecké obtížnosti a výběr vhodných hlasových cvičení řešících danou problematiku.

1. Durová a mollové stupnice. Stupnicové postupy v dur a moll

2. Doškální intervaly

3. Tónický kvintakord dur i moll. Kombinace stupnicových a akordických postupů

4. Diatonické terciové postupy v dur i moll

5. Harmonické kadence v dur i moll

6. Obraty kvintakordů dur a moll

7. Volné nástupy hlavních a vedlejších stupňů v dur i moll

8. Dominantní septakord a jeho obraty

9. Ostatní doškálné septakordy

Poslední úprava: Pecháček Stanislav, prof. PhDr., Ph.D. (07.01.2025)
Výsledky učení

Student

- si osvojí základní taktovací schémata a jejich varianty k vyjádření průběhu a charakteru hudby, vnímá dirigování jako způsob komunikace

- dokáže vyjádřit a obhájit své interpretační stanovisko

- zhodnotí interpretační výkon spolužáků s diferenciací a hodnocením jednotlivých interpretačních kategorií

- si systematicky vytváří základní repertoár ze skladeb různých žánrů a interpretačních stylů

- realizuje vokální partitury na klavír

- si osvojí základní dechovou a vokální techniku, sjednocení vokálů v různých hlasových polohách a odlišných dynamikách

- si vytvoří metodiku rozezpívání jednotlivce a sboru

- analyzuje melodii, harmonii a rytmus slyšené hudby a být schopen ji písemně zaznamenat

Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK