|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
![]() |
TučapskýIII.pdf | doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. | |
![]() |
TučapskýII.pdf | doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. | |
![]() |
TučapskýI.pdf | doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. | |
![]() |
TučapskýIV.pdf | doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. | |
![]() |
TučapskýV.pdf | doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. |
|
||
Upevňování dosavadních dovedností manuální techniky a jejich automatizace. Vytváření a rozvíjení dalších taktovacích dovedností a jejich praktické uplatnění při provedení sborového repertoáru. Slučování gesta, recitativní způsob dirigování, taktování "una battuta, di due, di tre, di quatro battute" a jejich kombinace ve skladbách. Aplikace získaných základů taktovací techniky v řízení drobných sborových skladeb. Realizace partitur na klavír. Cílem předmětu je i vytváření systému pěveckých dovedností pro využití v kolektivní hlasové výchově ve sboru, při nácviku a interpretaci sborového repertoáru. Rozezpívání ve sboru a jeho význam, dýchací a hlasové ústrojí, pěvecké dýchání, dechová cvičení ke zlepšení ekonomie dechu. Chyby v dýchání. Správné nasazení tónu, druhy hlasových začátků, brumendo, měkký začátek, navození hlavové rezonance, artikulační technika. Charakteristika vokálů a konzonant. Zpěvní artikulace. Druhy pěvecké vazby. Cvičení v legatu, staccatu, skoky, běhy. Cvičení na vyrovnávání vokálů. Praktické výstupy v semináři - hlasová cvičení s využitím klavíru zaměřená na určitou hlasovou problematiku, jejich hodnocení a následné provedení v jednom z fakultních sborů.
Součástí předmětu jsou i základy sluchové analýzy pro zdokonalení sluchově analytických schopností a dovedností budoucích sbormistrů. Rytmická a melodická analýza lidových písní, umělých cvičení, témat artificiální hudby v rámci durové a mollové diatoniky, analýza intervalů a akordů.
Poslední úprava: Pecháček Stanislav, prof. PhDr., Ph.D. (07.01.2025)
|
|
||||||||||
Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (30.12.2023)
|
|
||
AIM, V. B. Zpíváme I. Taktovací technika. Praha : Orbis, 1952 ASPELUND, D. L. O pěveckém umění. Praha : SNKLHU, 1955. HOLEČKOVÁ, J. 500 pěveckých cvičení. Praha : Supraphon, 1973 KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989. MARTIENSSENOVÁ - LOHMANOVÁ, F. Vzdělaný pěvec. Praha : KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5. PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2006 PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. II. díl. Praha: Praha: Pedagogická fakulta UK, 2006.
Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Průběžně: orientace v probírané teorii a aktivní účast v seminářích. Praktické výstupy v semináři - hlasová cvičení s využitím klavíru zaměřená na určitou hlasovou problematiku, jejich hodnocení a následné provedení v jednom z fakultních sborů. Referáty: tři z okruhů uvedených v sylabu, výběr z tučně tištěných (písemně zpracovaný a přednesený v semináři). Rozezpívání bez klavíru. Udávání tónů pomocí ladičky. Díle si každý připraví tyto výstupy: 1. Hlasová kultura a rozezpívání vybraného pěveckého sboru. Historie souboru, repertoárové zaměření, koncertní činnost. Charakteristika rozezpívání v tomto sboru sboru a výcvik hlasové kultury. Písemné zpracování a přednesení v semináři doplněné ukázkami interpretace. Můžete představit sbor, který znáte z vlastní praxe, nebo představit nějaký významný sbor. 1 výstup. 2. Srovnávací interpretace libovolně vybraného sborového díla (porovnání nejméně dvou zvukových záznamů). U méně známých skladeb doporučuji poskytnout notový materiál předem na mail. 2 výstupy. Forma zkoušky: 1. Písemné zpracování zadaného okruhu a následná diskuze. 2. Prakticky u klavíru: rozezpívání (5 hlasových cvičení). Transpozice po půltónech s melodií v pravé ruce a mimotonálními dominantami v levé ruce (do termínu zkoušky). Písemně: Komentovaný písemný zápis rozezpívání tří různých pěveckých sborů (mužský nebo ženský,dětský, smíšený), zaslaný mailem (do termínu zkoušky). 3. Systematická a průběžná práce s hodinách taktovcí techniky, zvládnutí požadovaného penza látky, část zpaměti, klavírní ztvárnění studovaných skladeb. 4. Písemný test ze sluchové analýzy, obsahující prvky uvedené v anotaci a sylabu. Poslední úprava: Pecháček Stanislav, prof. PhDr., Ph.D. (07.01.2025)
|
|
||
1. Rozezpívání ve sboru a jeho význam. Lidské pěvecké hlasy. Kvintakordy ve všech tóninách. 2. Hlasové ústrojí. Ústrojí dýchací, fonační, artikulační. Cvičení ménětónová - do tercie. 3. Správné nasazení tónu, druhy hlasových začátků. Brumendo. Cvičení do kvinty. Měkký začátek, navození hlavové rezonance. Uvolnění mluvidel. 4. Pěvecké dýchání, dechová cvičení. Dechová cvičení, cvičení ke zlepšení ekonomie dechu. Chyby v dýchání. 5. Artikulační technika. Charakteristika vokálů a konzonant. Artikulační cvičení. 6. Zpěvní artikulace. Druhy pěvecké vazby. Cvičení v legatu, staccatu, skoky, běhy. 7. Vyrovnávání vokálů. Cvičení na vyrovnávání vokálů. Rozezpívání bez klavíru. 8. Dětský pěvecký hlas, jeho vývoj, vady a poruchy hlasu. Rozezpívání ve škole. 9. Hlasové rejstříky a jejich sjednocování. Cvičení ke sjednocování hlasových rejstříků. 10. Hlasová hygiena. Cvičení na rozšiřování hlasového rozsahu. 11. Hlasová zkouška a zařazování zpěváků do hlasových skupin. Hlasová cvičení s D7. 12. Další náplň seminářů: Intonační výchova v pěveckém sboru. Souvislosti nepřesné intonace sboru s nedostatky v pěvecké výchově. Aplikace získaných teoretických poznatků a praktických dovedností při studiu a rozboru partitury z hlediska její pěvecké obtížnosti a výběr vhodných hlasových cvičení řešících danou problematiku. 1. Durová a mollové stupnice. Stupnicové postupy v dur a moll 2. Doškální intervaly 3. Tónický kvintakord dur i moll. Kombinace stupnicových a akordických postupů 4. Diatonické terciové postupy v dur i moll 5. Harmonické kadence v dur i moll 6. Obraty kvintakordů dur a moll 7. Volné nástupy hlavních a vedlejších stupňů v dur i moll 8. Dominantní septakord a jeho obraty 9. Ostatní doškálné septakordy Poslední úprava: Pecháček Stanislav, prof. PhDr., Ph.D. (07.01.2025)
|
|
||
Student - si osvojí základní taktovací schémata a jejich varianty k vyjádření průběhu a charakteru hudby, vnímá dirigování jako způsob komunikace - dokáže vyjádřit a obhájit své interpretační stanovisko - zhodnotí interpretační výkon spolužáků s diferenciací a hodnocením jednotlivých interpretačních kategorií - si systematicky vytváří základní repertoár ze skladeb různých žánrů a interpretačních stylů - realizuje vokální partitury na klavír - si osvojí základní dechovou a vokální techniku, sjednocení vokálů v různých hlasových polohách a odlišných dynamikách - si vytvoří metodiku rozezpívání jednotlivce a sboru - analyzuje melodii, harmonii a rytmus slyšené hudby a být schopen ji písemně zaznamenat Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (10.09.2024)
|