Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností - OPBS3S111A
Anglický název: Special Education of Individuals with Speech and Language Disorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 30 / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ing. Jana Horynová
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS3S103A
Je prerekvizitou pro: OPBS3S121A
Je záměnnost pro: OKBS3S111A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem i současnými názory na obor logopedie a systém logopedické intervence. Studenti získají poznatky o profesi logopeda a předmětu zájmu logopedie narušené komunikační schopnosti. Budou seznámeni s vývojem dětské řeči ve spojitosti s psychomotorickým vývojem tak, aby získali přehled o možných narušeních vývoje komunikačních schopností a dovedností dětí. Kurz přiblíží jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti vyskytující se ve všech obdobích života člověka - v dětském věku, v období adolescence, v dospělosti i ve stáří.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

 

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Povinná literatura:

KLENKOVÁ, J. Logopedie.  Praha:Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012.  ISBN 978-80-7315-229-1.

Doporučená literatura:

ALLEN, K. E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.

BYTEŠNÍKOVÁ,I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ., R. Logopedie a surdopedie.  Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaediaclinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.

VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc: UP v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1088-5.

- další zdroje budou studentům doporučovány v průběhu seminářů

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Obsahové vymezení:

1.      Logopedie – historický vývoj, vztah k jiným vědním disciplínám.

2.      Organizace poskytování logopedické intervence, rezorty, v nichž je zajišťována poskytována logopedická intervence v ČR.

3.      Logoped, jeho vzdělání a činnost v oblasti prevence, diagnostiky a terapie.

4.      Komunikace - verbální a neverbální, jazyk, řeč.

5.      Ontogeneze řeči, faktory ovlivňující vývoj řeči. Psychomotorický a řečový vývoj u dětí.

6.      Mluvní orgány, základní pojmy z fonetiky.

7.      Vymezení narušené komunikační schopnosti, jednotlivá dělení a názory na klasifikaci.

8.      Charakteristika jednotlivých kategorií narušené komunikační schopnosti.

9.      Současný pohled na narušený vývoj řeči, dělení vývojových narušení komunikační schopnosti.

10.    Získaná narušení komunikační schopnosti v průběhu života.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

- k úspěšnému splnění kurzu je nutné průběžné plnění zadaných úkolů a seminárních prací

- v závěru kurzu složení zkoušky formou písemného testu (předpokladem splnění podmínek testu je 80% správných odpovědí)

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Studentům budou v průběhu kurzu poskytovány studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností