PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením - OPBS3S104A
Anglický název: Special Education of Individuals with Intellectual Disability
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 35 / 35 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D.
prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Korekvizity : OPBS3Q101A, OPBS3S102A, OPBS3S103A, OPBS3S105A, OPBS3S106A, OPBS3S107A
Je korekvizitou pro: OPBS3S105A, OPBS3S107A, OPBS3S106A, OPBS3S103A, OPBS3Q101A, OPBS3S102A
Je prerekvizitou pro: OPBS3S123A, OPBS3S122A, OPBS3S124A
Je záměnnost pro: OKBS3S104A
Anotace -
Studenti získají přehled o východiscích a principech podpory osob s mentálním postižením v kontextu psychosociálních a kognitivních zvláštností mentálního postižení. Osvojí si základní terminologii, seznámí se s etiologií mentálního postižení. Cílem předmětu je pak rozvíjet u studentů kritické, samostatné myšlení, vystihovat proměny postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, jejich příčiny a důsledky pro teorii a praxi speciálních pedagogiky a dalších pomáhajících profesí.
Poslední úprava: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Studující rozvíjí poznatky a kompetence v oblasti mentálního postižení. 

Poslední úprava: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. 

Poslední úprava: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Účast na seminářích (min. 70%), zkouška - písemný test  

Poslední úprava: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; STRNADOVÁ, I.; TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015.978-80-246-1565-3.

HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

VALENTA, M.; MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-.

ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š., & f, P. SocialInclusionthroughCommunityLiving: CurrentSituation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018.

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1

Neubauer, K. (2018). Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Grada.

The IRIS Center. (2016). Autsim spectrum disorder (part 2): Evidence-based practices. Retreived from http://iris. peabody.vanderbilt.edu/module/asd2/

Sam, A., Waters., V., Dees, R., AFIRM Team. (2022). Selecting an evidence-based practice. The University of North Carolina at Chapel Hill, Frank Porter Graham Child Development Institute, Autism Focused Intervention Modules and Resources. Retrieved from http://afirm.fpg.unc.edu/selecting-evidence-based-practice

The IRIS Center. (2019). IEPs: developing high-quality indivisualized education programs. Retreived from https://iris. peabody.vanderbilt.edu/module/iep01/cresource/resources/p12/#content

The National Clearinghouse on Autism Evidence and Practice (NCAEP). (n.d). EBP database. Retrieved from https:// ncaep.fpg.unc.edu/

Adamus, P. (2019). Vzdělávání osob s mentálním postižením (1. vyd.). Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7599-069-3

Hornby, G., & Kauffman, J. M. (2024). Inclusive education, intellectual disabilities and the demise of full inclusion. Journal of Intelligence, 12(2), 20. https://doi.org/10.3390/jintelligence12020020

Valenta, M., & kolektiv. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4614-1.

Valenta, M., Lečbych, M., & Michalík, J. (2018). Mentální postižení (2. vyd.). Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0378-2

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ (J. Fryč, Z. Matušková, P. Katzová, K. Kovář, J. Beran, I. Valachová, L. Seifert, M. Běťáková, & F. Hrdlička, autoři). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

Portál UNESCO. Inclusion in education.  www.unesco.org/en/inclusion-education

Centers for Disease Control and Prevention. (2025, April 2). The mental health of people with disabilities. U.S. Department of Health & Human Services. https://www.cdc.gov/disability-and-health/articles-documents/mental-health-of-people-with-disabilities.html

Lineberry, S., et al. (2024). Co-occurring mental illness and behavioral support needs in adults with intellectual and developmental disabilities. Community Mental Health Journal, 59(6).

Totsika, V., Hastings, R. P., Emerson, E., Berridge, D. M., & Lancaster, G. A. (2022). Mental health problems in children with intellectual disability. The Lancet Child & Adolescent Health, 6(6), 432–444. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(22)00058-9

Tulcová, Z., & Vančura, J. (2010). Péče o duševní zdraví u osob s mentálním postižením: vývoj praxe a perspektiva klientů. E-psychologie, 4(3). https://e-psycholog.eu/clanek/95

World Health Organization. (2022). Global report on health equity for persons with disabilities. World Health Organization. https://www.who.int/publications/i/item/9789240049338

Poslední úprava: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (26.09.2025)
Sylabus

Kurz je tvořen následujícími obecnými tématy:

 

1.    Paradigma postižení – medicínský, sociální, bio-psycho-sociální model resp. ekologický model, předsudky a stereotypy vztahující se k MP.

2.    Inteligence, definice mentálního postižení (MP) v historické perspektivě a v současnosti, vymezení MP podle AAIDD, MKN, Klasifikace MP, trendy v klasifikaci; měnící se pojmosloví. 

3.    Incidence a rozložení MP v populaci, etiologie mentálního postižení.

4.    Downův syndrom, etiologie, psychosomatické zvláštnosti a z nich vyplývající doporučení pro praxi.

5.    Postavení člověka s postižením, resp. s mentálním postižením v právním řádu ČR.

6.    Vzdělávácí systém v kontextu žáků a studentů s mentálním postižením.  

7.    UN CRPD a další relevantní lidsko-právní dokumenty, strategické dokumenty ČR týkající se postižení a orientace v hlavních tématech – vzdělávání, deinstitucionalizace aj.

8.    Psychosociální, edukační specifika mentálního postižení, aplikace do praxe.

9.    Komunikace, vybrané metody a prostředky.

10.  Duševní zdraví. 

 

The course consists of the following topics:

1. Disability paradigm – medical, social, bio-psycho-social model or ecological model, prejudices, and stereotypes related to MP.

2. Intelligence, the definition of intellectual disability (ID) from a historical perspective and at present, the definition of intellectual disability according to AAIDD, ICD, Classification of intellectual disability, trends in classification; changing terminology.

3. Incidence and distribution of MP in the population, etiology of mental disability.

4. Down's syndrome, etiology, psychosomatic peculiarities, and recommendations for practice resulting from them.

5. Status of a person with a disability, or with mental disabilities in the legal system of the Czech Republic: human-legal principles, education.

6. UN CRPD, strategic documents of the Czech Republic regarding disability and orientation in the main topics – education, deinstitutionalization, etc.

7. Psychosocial, educational specifics of mental disability, application in practice.

8. Communication, selected methods.

9. Trends and milestones in the education and support of people with ID in a multidisciplinary approach.

Poslední úprava: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (26.09.2025)
Výsledky učení

Studující:

  • dokáže prezentovat paradigma a paradigma postižení a jejich aplikace do praxe,
  • charakterizuje mentální postižení z hleska incidence, klasifikace a etiologie,  
  • interpretuje měnící se postavení člověka s /mentálním postižením/ ve společnosti,
  • vysvětlí význam pojetí postižení jako otázky lidských práv a rovných příležitostí, prezentuje mezinárodní a národní lidsko-právné dokumenty a vysvětlí jejich relevanci k postižení,
  • orientuje se v systému podpory člověka s mentálním postižením v multidisciplinárním pojetí s důrazem na vzdělávání,
  • popíše psychosociální specificka různých stupňů mentálního postižení a dokáže popsat jejich vliv na osobnostní vývoj.
  • popíše edukační potřeby osob s mentálním postižením v různých životních obdobích.
  • aplikuje teoretické znalosti při navrhování individuálních vzdělávacích intervencí pro osoby s mentálním postižením.
  • analyzuje konkrétní případy z hlediska psychosociálních potřeb a navrhne vhodné intervenční strategie.
  • kriticky hodnotí různé přístupy k podpoře osob s mentálním postižením a dokáže argumentovat pro jejich použití v konkrétních situacích.
  • popíše specifika komunikačního vývoje u osob s mentálním postižením a identifikuje komunikační bariéry.
  • přizpůsobí svůj komunikační styl potřebám konkrétní osoby s mentálním postižením a navrhuje snadný text pro osoby s mentálním postižením.
Poslední úprava: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (14.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK