PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Oborová didaktika RJ II - OPBR4R051A
Anglický název: Methodology of Russian Language II
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština, čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Natalia Ivanovna Getmanenko, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBR4R041A
Anotace -
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky jazykových prostředků ruského jazyka v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na lingvodidaktickou analýzu jednotlivých jazykových prostředků v porovnání s českým jazykovým systémem a utváření dovedností studentů efektivního využívání jazykových prostředků při formování komunikační kompetence žáků na základních a středních školách.
Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (15.05.2023)
Cíl předmětu

Studující

- rozumí principům výuky jazykových prostředků ruského jazyka v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí,

- porovná jednotlivé jazykové prostředy se systémem českého jazyka

- ovládá způsoby efektivního využívání jazykových prostředků při formování komunikační kompetence žáků na základních a středních školách.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 25 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů - tvorba portfolia (za semestr) 15 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
 Celková časová zátěž studenta  116,0
Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky pro konání zkoušky:

1. Aktivní účast na seminářích, tolerují se max. 3 absence za semestr.

2. Včasné plnění všech dílčích průběžných úkolů dle stanoveného termínu

3. Odevzdání portfolia vlastních, kvalitně zpracovaných didaktických materiálů. První část portfolia (vlastní didaktické materiály ke slovní zásobě a gramatice) nejpozději do 17.11.2024 a druhá část portfolia (vlastní didaktické materiály k fonetice, grafice a pravopisu) nejpozději do 17.12.2024. Pro konání zkoušky musí být portfolio odsouhlaseno vyučující za splněné!

Portfolio bude obsahovat vlastní didaktické materiály - konkrétní zadání a pokyny ke zpracování didaktických materiálů jsou uvedeny v souvisejícím Moodle kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7720

Zvlášť upozorňuji, že pokud bude student přebírat z jakéhokoli zdroje texty, obrazové materiály aj., je nutné vše řádně odkázat dle citačních pravidel - viz web katedry! Materiály s neodkázanými zdroji nebudou přijaty.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
Literatura

AKIŠINA, А. А., KAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

KONEČNÝ, J., ROZBOUDOVÁ, L. Didaktika fonetiky a grafiky ruského jazyka v praxi. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. Dostupné z: <https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_esf_6/>

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (03.09.2019)
Požadavky ke zkoušce

Zkouška má písemnou a ústní část. Zkouška ověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti získané v předmětech Oborová didaktika RJ I a II. Zkouška probíhá v ruském jazyce.

Studenti nejprve absolvují písemnou část, v testu student musí získat min. 70 % z celkového počtu bodů. Pokud student/ka uspěje v písemné části, postupuje k ústní části, při níž si vylosuje jedno z témat. Poté vyučující vede se studentem/studentkou o daném tématu rozpravu.

Tematické okruhy ke zkoušce:

1. Lingvodidaktika jako vědecká discipína

2. Lingvistické základy výuky cizího jazyka

3. Psychologické základy výuky cizího jazyka

4. Pedagogické základy výuky cizího jazyka

5. Kurikulární dokumenty platné v ČR a výuka cizích jazyků

6. Jazykové prostředky a řečové dovednosti

7. Výuka fonetických prostředků

8. Výuka lexikálních prostředků

9. Výuka gramatických prostředků

10. Výuka grafiky a ortografie

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
Sylabus

1. Vztahy jazykových prostředků a řečových dovedností, role jazykových prostředků při formování komunikační kompetence.
2. Lingvistické a psychologické aspekty výuky zvukové stránky jazyka.
3. Interference fonetických jevů, problematika fonetického minima.
4. Výuka zvukové stránky jazyka.
5. Lingvistické a psychologické aspekty výuky slovní zásoby.
6. Lexikální minimum, výběr lexikálních prostředků.
7. Výuka slovní zásoby.
8. Lingvistické a psychologické aspekty výuky gramatiky.
9. Gramatické minimum, výběr gramatických prostředků.
10. Výuka gramatiky.
11. Lingvistické a psychologické aspekty výuky grafického systému a pravopisu.
12. Výuka grafického systému a pravopisu.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (15.05.2023)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7720

Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (03.08.2019)
Výsledky učení

Studující

- vysvětli vztahy mezi jazykovými prostředky a řečovými dovednostmi, vysvětlí roli jednotlivých jazykových prostředků při utváření komunikační kompetence žáků,

- vysvětlí lingvistickou podstatu jednotlivých jazykových prostředků a jejich funkce v komunikaci,

- popíše psychologické aspekty, které je nutno zvažovat při výuce jednotlivých jazykových prostředků,

- vysvětlí problematiku mezijazykového a vnitrojazykového transferu v rámci jednotlivých jazykových prostředků, vysvětlí příčiny vzniku chyb v projevu žáků pod vlivem transferu, uvede možnosti jeho eliminace,

- vysvětlí základní lingvodidaktické pojmy, správně používá lingvodidaktickou terminologii,

- vysvětlí způsoby prezentace, prvotního nácviku, fixace, opakování a hodnocení jednotlivých jazykových prostředků,

- kriticky hodnotí nabídku textů a cvičení k výuce jazykových prostředků prezentovanou v učebnících ruského jazyka z různých úhlů pohledu, zejména pak z hlediska jejich funkčnosti pro rozvoj jazykových návyků,

- vytváří vlastní výukové materiály k výuce jednotlivých jazykových prostředků.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK