|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky jazykových prostředků ruského jazyka v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na lingvodidaktickou analýzu jednotlivých jazykových prostředků v porovnání s českým jazykovým systémem a utváření dovedností studentů efektivního využívání jazykových prostředků při formování komunikační kompetence žáků na základních a středních školách.
Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (15.05.2023)
|
|
||
Studující - rozumí principům výuky jazykových prostředků ruského jazyka v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí, - porovná jednotlivé jazykové prostředy se systémem českého jazyka - ovládá způsoby efektivního využívání jazykových prostředků při formování komunikační kompetence žáků na základních a středních školách. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
|
|
||
Podmínky pro konání zkoušky: 1. Aktivní účast na seminářích, tolerují se max. 3 absence za semestr. 2. Včasné plnění všech dílčích průběžných úkolů dle stanoveného termínu 3. Odevzdání portfolia vlastních, kvalitně zpracovaných didaktických materiálů. První část portfolia (vlastní didaktické materiály ke slovní zásobě a gramatice) nejpozději do 17.11.2024 a druhá část portfolia (vlastní didaktické materiály k fonetice, grafice a pravopisu) nejpozději do 17.12.2024. Pro konání zkoušky musí být portfolio odsouhlaseno vyučující za splněné! Portfolio bude obsahovat vlastní didaktické materiály - konkrétní zadání a pokyny ke zpracování didaktických materiálů jsou uvedeny v souvisejícím Moodle kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7720 Zvlášť upozorňuji, že pokud bude student přebírat z jakéhokoli zdroje texty, obrazové materiály aj., je nutné vše řádně odkázat dle citačních pravidel - viz web katedry! Materiály s neodkázanými zdroji nebudou přijaty. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
|
|
||
AKIŠINA, А. А., KAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0. FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5. JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0. KONEČNÝ, J., ROZBOUDOVÁ, L. Didaktika fonetiky a grafiky ruského jazyka v praxi. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. Dostupné z: <https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_esf_6/> RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4. ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2. ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1. VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985. Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (03.09.2019)
|
|
||
Zkouška má písemnou a ústní část. Zkouška ověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti získané v předmětech Oborová didaktika RJ I a II. Zkouška probíhá v ruském jazyce. Studenti nejprve absolvují písemnou část, v testu student musí získat min. 70 % z celkového počtu bodů. Pokud student/ka uspěje v písemné části, postupuje k ústní části, při níž si vylosuje jedno z témat. Poté vyučující vede se studentem/studentkou o daném tématu rozpravu. Tematické okruhy ke zkoušce: 1. Lingvodidaktika jako vědecká discipína 2. Lingvistické základy výuky cizího jazyka 3. Psychologické základy výuky cizího jazyka 4. Pedagogické základy výuky cizího jazyka 5. Kurikulární dokumenty platné v ČR a výuka cizích jazyků 6. Jazykové prostředky a řečové dovednosti 7. Výuka fonetických prostředků 8. Výuka lexikálních prostředků 9. Výuka gramatických prostředků 10. Výuka grafiky a ortografie Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
|
|
||
1. Vztahy jazykových prostředků a řečových dovedností, role jazykových prostředků při formování komunikační kompetence. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (15.05.2023)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7720 Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (03.08.2019)
|
|
||
Studující - vysvětli vztahy mezi jazykovými prostředky a řečovými dovednostmi, vysvětlí roli jednotlivých jazykových prostředků při utváření komunikační kompetence žáků, - vysvětlí lingvistickou podstatu jednotlivých jazykových prostředků a jejich funkce v komunikaci, - popíše psychologické aspekty, které je nutno zvažovat při výuce jednotlivých jazykových prostředků, - vysvětlí problematiku mezijazykového a vnitrojazykového transferu v rámci jednotlivých jazykových prostředků, vysvětlí příčiny vzniku chyb v projevu žáků pod vlivem transferu, uvede možnosti jeho eliminace, - vysvětlí základní lingvodidaktické pojmy, správně používá lingvodidaktickou terminologii, - vysvětlí způsoby prezentace, prvotního nácviku, fixace, opakování a hodnocení jednotlivých jazykových prostředků, - kriticky hodnotí nabídku textů a cvičení k výuce jazykových prostředků prezentovanou v učebnících ruského jazyka z různých úhlů pohledu, zejména pak z hlediska jejich funkčnosti pro rozvoj jazykových návyků, - vytváří vlastní výukové materiály k výuce jednotlivých jazykových prostředků. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|