|
|
|
||
Cílem předmětu je komplexní příprava po stránce praktického zvládnutí jazyka spočívající ve všestranném osvojování jazykových prostředků a řečových dovedností spojených s jednotlivými níže uvedenými tematickými okruhy. V rámci předmětu jsou rozvíjeny faktické znalosti ruských reálií v porovnání s českými, je systematicky utvářena sociokulturní a interkulturní kompetence studentů.
Poslední úprava: Hušková Liudmila, Mgr., CSc. (22.01.2025)
|
|
||
Studující - rozvíjí svou úroveň komunikační kompetence na úrovni B2, - rozvíjí své faktické znalostí z ruských reálií v porovnání s českými. Poslední úprava: Hušková Liudmila, Mgr., CSc. (22.01.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Hušková Liudmila, Mgr., CSc. (22.01.2025)
|
|
||
Aktivní účast na semináři (75 %), včasné plnění zadaných úkolů (ústních i písemných), úspěšné napsání závěrečné eseje v rozsahu 120-150 slov na 70%. U eseje je možný 1 opravný termín. Tematický rozsah viz sylabus. Poslední úprava: Hušková Liudmila, Mgr., CSc. (22.01.2025)
|
|
||
LIPTÁKOVÁ, Z., HLAVÁČEK, A., Praktická cvičení a reálie IV, Zeměpis Ruska. Praha: UK - Pedagogická fakulta, 2021. ISBN 978-80-7603-285-9. KUPCEVIČOVÁ, J. Ruská řečová etiketa. Ostrava : Ostravská univerzita, 2004. ISBN 80-7042-658-6. SKOKAN, L. Reálie Ruska. Vyd. 2., rozš., aktualiz. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2004. ISBN 80-7044-551-3. STĚPANOVA, L., VYCHODILOVÁ, Z. Zeměpisné a politické reálie současného Ruska. Olomouc : UP, 2000. ISBN 80-244-1164-4. ŽOFKOVÁ, H., HŘĺBKOVÁ, R., PECHTĚREV, A. Česko-ruská konverzace. Praha: Leda, 2003. ISBN 80-7335-020-3. GETMANENKO, N., ROZBOUDOVÁ, L., VASILYEVA, E. Kulturní historie Ruska. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2021. [online] https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/kulturnaya-istoriya-rossii-kulturni-historie-ruska Poslední úprava: Hušková Liudmila, Mgr., CSc. (22.01.2025)
|
|
||
Zkouška bude probíhat v ústní formě a vyžaduje od studenta splnění písemného úkolu. Poslední úprava: Hušková Liudmila, Mgr., CSc. (22.01.2025)
|
|
||
Návaznost na morfologii a lexikologii: upevňování znalostí ruského tvarosloví, zvládnutí lexikálně-konverzačních témat s prohloubeným zaměřením na problematiku lexikální; práce se slovníky. Komplexní rozvíjení řečových dovedností s důrazem na dialogickou a monologickou formu ústního vyjadřování. 2. Obyvatelstvo, státní zřízení, symboly, členství v mezinárodních organizacích 3. Podnebí, přírodní a klimatické podmínky, zóny, vodstvo. 4. Počasí, roční období 5. Fauna a flóra, přírodní rezervace 6. Regiony RF 7. Zlatý prstenec 8. Moskva 9. Petrohrad 10. Významná města Ruské federace 11. Zajímavá místa v Ruské federaci 12. Hospodářství Ruské federace Poslední úprava: Hušková Liudmila, Mgr., CSc. (22.01.2025)
|
|
||
Studující: - orientuje se v geografii Ruska, popíše jeho polohu a hranice, efektivně používá terminologii spojenou s orientací na mapě, - vysvětlí základní údaje o obyvatelstvu, státním zřízení, symbolech Ruska, - popíše klimatické a přírodní podmínky, rozliší klimatické zóny a charakterizuje hlavní vodní toky, - diskutuje o počasí a ročních obdobích v Rusku, objasní jejich specifika, - pohovoří o fauně a flóře Ruska, včetně významných přírodních rezervací, - vyjmenuje a popíše jednotlivé regiony Ruské federace, včetně oblastí známých jako Zlatý prstenec, - podrobně popíše Moskvu a Petrohrad, včetně jejich historického a kulturního významu, - uvede další významná města a zajímavá místa v Rusku a porovná je s významnými místy v ČR, - pohovoří o hospodářství Ruské federace, analyzuje jeho hlavní odvětví a ekonomické charakteristiky. Poslední úprava: Hušková Liudmila, Mgr., CSc. (22.01.2025)
|