PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Well-being vysokoškolských studentů - OPBQ4P065C
Anglický název: Student well-being
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 30 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Anotace -
Tento kurz je zaměřen na komplexní podporu well-beingu studentů v klíčových oblastech jejich života, jako jsou pozitivní emoce, zaujetí, kvalitní vztahy, smysluplnost, dosažení osobních i akademických úspěchů, fyzické zdraví, mindset, péči o prostředí, ekonomickou stabilitu a autentičnost. Kurz „Student Well-being“ vychází z publikace Well-Being and Success for University Students: Applying PERMA+4 (Koci & Donaldson, 2024), která představuje integrovaný přístup k podpoře well-beingu vysokoškolských studentů a je veden její autorkou PhDr. Janou Kočí, Ph.D. Kurz zahajuje úvodní lekcí, která studentům představuje koncept well-beingu a zdůrazňuje jeho zásadní význam pro vysokoškolské prostředí. Následující lekce se systematicky zaměřují na deset klíčových oblastí života, které podle vědeckých poznatků výrazně ovlivňují spokojenost a celkovou kvalitu života. Výuka kombinuje teorii podloženou výzkumem s praktickými aktivitami, které umožňují okamžitou aplikaci do každodenního života. Metodologie kurzu staví na aktivitách založených na důkazech, které účastníkům pomáhají osvojit si dovednosti pro dlouhodobé zlepšení well-beingu v konkrétních oblastech. Důraz je kladen na interaktivitu a dobrovolné zapojení, přičemž cílem je nejen posílení individuální spokojenosti a osobního růstu, ale také podpora akademických úspěchů a celkové životní harmonie. Původně byl kurz nabízen jako certifikovaný program v rámci celoživotního vzdělávání na Rektorátu Univerzity Karlovy. Díky rostoucímu zájmu o problematiku duševního zdraví studentů a významu pozitivní edukace v akademickém prostředí bylo možné kurz zařazen do nabídky jako volitelný předmět, který je dostupný studentům napříč fakultami Univerzity Karlovy a univerzitami v rámci evropské vzdělávací aliance 4EU+. Kurz propojuje teoretické poznatky s praktickým výcvikem evidence-based aktivit, které pomáhají studentům rozvíjet klíčové životní dovednosti, jako je emoční regulace, budování vztahů, rozhodování, řešení problémů, empatie a posilování životního smyslu a sebevědomí. Jeho cílem je nejen zlepšit individuální well-being účastníků, ale také přispět k jejich akademickému úspěchu a spokojenosti během studia.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (07.01.2025)
Deskriptory -

 Deskriptory:

Předmět je ohodnocen 5 kredity podle systému ECTS, přičemž celková časová zátěž studenta odpovídá 125 hodinám. Očekávaná doba přípravy na jednu přednášku činí 90 minut. Samostudium odborné literatury během celého semestru je plánováno na 13 hodin, práce se studijními materiály na 13 hodin, plnění průběžných úkolů na 17 hodin a příprava na závěrečnou zkoušku na 20 hodin.

Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (06.12.2024)
Literatura -

Antaramian, S. (2017). The importance of very high life satisfaction for students’ academic success. Cogent Education, 4(1), 1307622. https://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1307622

Gutiérrez, M., & Tomás, J. M. (2019). The role of perceived autonomy support in predicting university students’ academic success mediated by academic self-efficacy and school engagement. Educational Psychology, 39(6), 729–748. https://doi.org/10.1080/01443410.2019.1566519

Hartley, M. T. (2013). Investigating the relationship of resilience to academic persistence in college students with mental health issues. Rehabilitation Counseling Bulletin, 56(4), 240–250. https://doi.org/10.1177/0034355213480527

Jones, E., et al. (2021). Student wellbeing and assessment in higher education: The balancing act. Assessment & Evaluation in Higher Education, 46(3), 438–450. https://doi.org/10.1080/02602938.2020.1782344

Morris, K. V. A. (2022). Consumerist views of higher education and links to student wellbeing and achievement: An analysis based on the concept of autonomy as depicted in self-determination theory. Journal of Further and Higher Education, 46(6), 836–849. https://doi.org/10.1080/0309877X.2021.2011842

Sánchez-Cardona, I., et al. (2021). Learning goal orientation and psychological capital among students: A pathway to academic satisfaction and performance. Psychology in the Schools, 58(7), 1432–1445. https://doi.org/10.1002/pits.22505

Sosu, E. M., & Pheunpha, P. (2019). Trajectory of university dropout: Investigating the cumulative effect of academic vulnerability and proximity to family support. Frontiers in Education, 4. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00006

Jackman, P. C., et al. (2022). Mental health and psychological wellbeing in the early stages of doctoral study: A systematic review. European Journal of Higher Education, 12(3), 293–313. https://doi.org/10.1080/21568235.2021.1939752

Baik, C., Larcombe, W., & Brooker, A. (2019). How universities can enhance student mental wellbeing: The student perspective. Higher Education Research & Development, 38(4), 674–687. https://doi.org/10.1080/07294360.2019.1576596

Barker, R. K., et al. (2021). Enhancing mindfulness and well-being in higher education. International Journal of Community Well-Being, 4(4), 625–646. https://doi.org/10.1007/s42413-021-00118-6

Bell, K. (2022). Increasing undergraduate student satisfaction in higher education: The importance of relational pedagogy. Journal of Further and Higher Education, 46(4), 490–503. https://doi.org/10.1080/0309877X.2021.1985980

Cooke, R., et al. (2006). Measuring, monitoring and managing the psychological well-being of first year university students. British Journal of Guidance & Counselling, 34(4), 505–517. https://doi.org/10.1080/03069880600942624

Gan, T. Y., et al. (2022). Developing future-ready university graduates: Nurturing wellbeing and life skills as well as academic talent. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.827517

Hill, J., et al. (2021). Pedagogic partnership in higher education: Encountering emotion in learning and enhancing student wellbeing. Journal of Geography in Higher Education, 45(2), 167–185. https://doi.org/10.1080/03098265.2019.1661366

Jackman, P. C., Sanderson, R., & Jacobs, L. (2021). Developing inductions to support mental health and wellbeing in doctoral researchers: Findings from a qualitative co-design study. European Journal of Higher Education, 11(4), 1–18. https://doi.org/10.1080/21568235.2021.1992293

 

Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (06.12.2024)
Požadavky ke zkoušce -

Kurz bude ukončen udělením zápočtu. Student má k dispozici celkem tři pokusy k splnění podmínek zápočtu, přičemž dva z těchto pokusů jsou opravné.

Udělění zápočtu je podmíněno 70% účastí na online výuce, aktivní účastí na hodinách, dokončením cvičení a aktivit založených na důkazech mezi jednotlivými setkáními, pravidelnou sebereflexí zaměřenou na well-being, a vyplněním dotazníku zaměřeného na well-being před začátkem kurzu a po jeho ukončení (dobrovolné, avšak velmi vítané).

Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (06.12.2024)
Výsledky učení -

-       Studenti budou schopni popsat základní principy teorie well-beingu.

-       Účastníci vypíší a vysvětlí stavební kameny well-beingu, jak jsou uvedeny v kurzu.

-       Studenti analyzují důležitost duševního zdraví v kontextu vysokoškolského vzdělávání.

-       Účastníci prokáží schopnost aplikovat strategie založené na důkazech pro zlepšení svého vlastního well-beingu.

-       Studenti vyvinou schopnost identifikovat a rozvíjet pozitivní vztahy ve svém akademickém prostředí.

-       Účastníci navrhnou personalizované plány well-beingu, které zahrnou strategie naučené během kurzu.

-       Sudenti aktivně zpracovávají reflexe svých hodnot, které dokládají budování hodnoty jejich well-beingu a zdraví.

-       Účastníci projeví v testu znalost strategií čelení výzvám well-beingu, se kterými se potýkají oni sami i jejich vrstevníci.

-       Studenti proaktivně plní zadané úkoly, které jim pomáhají k řešení stresu a udržení zdravého rovnováhy mezi prací a osobním životem.

-       Účastníci se aktivně zapojují do cvičení sebereflexe k hodnocení svého aktuálního stavu well-beingu a identifikaci oblastí pro zlepšení a pravidelně vyplňují ve skilldriver systému sebehodnocení svého well-beingu.

-       Studenti integrují praktiky well-beingu do svých každodenních rutin, jako jsou cvičení mindfulness, fyzická aktivita a sociální interakce a dokládají jejich aktivitu sepsanými reflexemi v rámci esejí.

-       Účastníci prokáží v testu znalost kde vyhledat podporu dostupných zdrojů, jak uvnitř univerzitní komunity, tak i mimo ni, pro efektivní zvládání svých potřeb ve well-beingu.

 

Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (06.12.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK