Využití pohádky ve výchově - OPBQ4P065B
|
|
|
||
Předmět definuje pohádku jako literární útvar, vymezuje její místo v dětské literatuře
a charakterizuje typické rysy pohádkových vyprávění. Studenti se v předmětu seznámí
s významem pohádek pro vývoj dítěte. V praktické části předmětu budou hledat odpovědět na otázku, jak mohou pohádky ovlivnit psychický vývoj dítěte a jaké jsou možnosti výchovného využití jejich etického poslání. Využijí k tomu rozbor vybraných pohádek z hlediska psychologie.
Cíl: Studenti získají dovednost zprostředkovat dětem nejen poznání, ale využít i neopakovatelnou atmosféru, kterou pohádky s sebou přinášejí. U obojího budou zvažovat možnosti výchovného využití.
1. Definice pohádky a její místo v dětské literatuře.
2. Typické rysy pohádkových vyprávění.
3. Porovnání pohádek a mýtů.
4. Psychologie v pohádkách.
5. Význam pohádek pro vývoj dítěte.
6. Význam pohádky pro rozvoj dětské identity a pochopení světa.
7. Fantazie jako pomoc při řešení problémů.
8. Psychologický rozbor některých pohádek.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|
|
||
BETTELHEIM, B. (2017). Za tajemstvím pohádek - Proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál. ČERNOUŠEK, M. (2019) Děti a svět pohádek. Praha: Portál. DOLÁKOVÁ, S. (2015). Umíte to s pohádkou? Praha: Portál. LUKAVSKÁ SEGI, J. (2018). Dítěti vstříc - Teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host. von FRANZ, M. L. (2011). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál. MÍČKOVÁ, J. (2019). Cesta do pohádky. Praha: Portál. SMOLÍKOVÁ, K., PROCHÁZKA, J. (2018). Vstupte do literárního doupěte - Pracovní listy pro tvořivé psaní a chytré čtení. Zlončice: Pasparta. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|
|
||
On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7979 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|