|
|
|
||
Předmět vychází ze současné reality našich škol a školských zařízení a klade důraz na postupy, jež může učitel ve své každodenní praxi uplatnit. Pozornost je věnována podstatným teoretickým otázkám násilí a šikanování s důrazem na příčiny jeho existence v dětských kolektivech. Podrobně jsou probírány konkrétní metody prevence a strategie řešení šikany, jakož i příčiny selhávání preventivních a represivních postupů. Součástí je též seznámení s institucionálními formami pomoci.
Studující s využitím znalostí z oblasti násilí a šikanování posoudí a analyzuje modelové situace šikanování v dětských kolektivech, navrhne vhodný postup řešení a odpovídající možnost prevence.
1. Základní odborná terminologie, studijní literatura a další zdroje informací.
2. Násilí a šikanování v dětských kolektivech - situace v ČR.
3. Příčiny delikventního chování dětí a mládeže.
4. Legislativní a metodická opatření pro prevenci a řešení školního šikanování.
5. Typické situace školního šikanování, kazuistiky.
6. Psychologie šikanujícího a šikanovaného.
7. Specifická a nespecifická prevence násilí a šikanování.
8. Detekce a diagnostika násilí a šikanování.
9. Způsoby intervence při zjištěné šikaně.
10. Profesionální týmová spolupráce při prevenci a řešení šikany.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|
|
||
ANTIER, E. (2004). Agresivita dětí. Praha: Portál. JANOŠOVÁ, P. Psychologie školní šikany.(2016). Praha: Grada. KYRIACOU, CH. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|
|
||
On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7977 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|