PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Mediální výchova - OPBQ4P055B
Anglický název: Massmedia Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 40 / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ4P011A
Anotace -
Předmět představuje mediální výchovu jako důležitou mezioborovou disciplínu, bez níž by bylo těžko možné pochopit fungování medií ve společnosti a jejich působení. Předmět je zaměřen na seznámení s fungováním a využitím a vlivem medií na současnou společnost vzhledem k vzdělávacím procesům na základě aktuálních technických, filosofických a psychosociálních aspektů i kulturních aspektů včetně kritické reflexe a analýzy mediálních produktů. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními teoriemi mediální komunikace, mediálními kompetencemi, pojetím mediální gramotnosti, současnou situací a využitím medií ve vyučovacím procesu, charakterizovat jednotlivé mediální kompetence a vést ke kritické reflexi mediálních obsahů. 1. Historie mediální výchovy a její pojetí. 2. Zakotvení mediální výchovy v legislativních dokumentech v ČR. 3. Základní pojetí a zdůvodnění potřebnosti mediální výchovy v současnosti. 4. Základní mediální teorie. 5. Mediální výzkumy v minulosti a současnosti. 6. Mediální gramotnost a občanská společnost. 7. Kompetence v oblasti mediální výchovy. 8. Pozitiva a negativa mediálního působení. 9. Mediální a virtuální skutečnost. 10. Analýza mediálních produktů.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
Cíl předmětu -

 Studující  dokáže chraktečrizovat typy mediální komunikace  a způsoby mediálního vlivu. Dokáže se orientovat v mechanismech působení masových medií  a anylyzovat jednotlivé mediální produkty .  Seznámí se možnostmi a realizací mediálního výzkumu. 

Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Deskriptory -

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu je 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 25 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na kz 5 hodin.

 

 

Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Literatura

BAKAN, J. (2013). Dětství pod palbou: jak velký byznys ovlivňuje děti. Praha, Triton.

JEŘÁBEK, H. (1997). Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha, Karolinum.

 JIRÁK, J., Köpplová, B. : Masová media. Praha, Portál 2009

JIRÁK, J., Mičenka, Rozumět mediím, základy mediální výchovy pro učitele. Partners Czech, Praha 2006

KALVAS , F. (2009). Nastolování agendy : role masové a interpersonální komunikace osobní zkušenosti a genderu.  ZU, Plzeň.

KONEČNÝ, Š. (2011). Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno, MU.

MACKOVÁ, A. (2017). Nová media v politické komunikaci. Brno MU.

SEDLÁKOVÁ, R. (2014). Výzkum medií. Praha, Grada.

VYSEKALOVÁ, J.(2007). Psychologie reklamy : nové trendy a poznatky. Praha, Grada.

ŽANTOVSKÝ, P. (2018). Čítanka z teorie masové komunikace, Praha, Oeconomia.

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
Sylabus

 Teorie masové komunikace 

Úloha mediíí ve společnosti

Dějiny mediíí a mediálních výzkumů

Analýza reklamy 

Rozbor zpravodajství 

Media a násilí

 Podněty k tvorbě školního filmu 

Média státní , veřejnoprávní a soukromá

Kritická reflexe mediálního sdělění 

Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Studijní opory

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7974

Heslo pro hosty: akredkpg19

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
Výsledky učení -

  dokáže specifikovat mediální komunikaci a její typické rysy 

  dokáže rozlišit jednotlivé typy mediálních institucí a jejich úlohy

  dokáže charakterizovat kriteria vlivu mediíí a význam sledovanosti

  dokáže  chrakterizovat vliv medíí na děti a náctileté 

dokáže  specifikovat legislativní rámec  ve kterém media působí 

je schopen kritické analýzy mediálního výstupu 

Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK