|
|
|
||
Předmět představuje mediální výchovu jako důležitou mezioborovou disciplínu, bez níž by bylo těžko možné pochopit fungování medií ve společnosti a jejich působení. Předmět je zaměřen na seznámení s fungováním a využitím a vlivem medií na současnou společnost vzhledem k vzdělávacím procesům na základě aktuálních technických, filosofických a psychosociálních aspektů i kulturních aspektů včetně kritické reflexe a analýzy mediálních produktů.
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními teoriemi mediální komunikace, mediálními kompetencemi, pojetím mediální gramotnosti, současnou situací a využitím medií ve vyučovacím procesu, charakterizovat jednotlivé mediální kompetence a vést ke kritické reflexi mediálních obsahů.
1. Historie mediální výchovy a její pojetí.
2. Zakotvení mediální výchovy v legislativních dokumentech v ČR.
3. Základní pojetí a zdůvodnění potřebnosti mediální výchovy v současnosti.
4. Základní mediální teorie.
5. Mediální výzkumy v minulosti a současnosti.
6. Mediální gramotnost a občanská společnost.
7. Kompetence v oblasti mediální výchovy.
8. Pozitiva a negativa mediálního působení.
9. Mediální a virtuální skutečnost.
10. Analýza mediálních produktů.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|
|
||
Studující dokáže chraktečrizovat typy mediální komunikace a způsoby mediálního vlivu. Dokáže se orientovat v mechanismech působení masových medií a anylyzovat jednotlivé mediální produkty . Seznámí se možnostmi a realizací mediálního výzkumu. Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu je 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 25 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na kz 5 hodin.
Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
BAKAN, J. (2013). Dětství pod palbou: jak velký byznys ovlivňuje děti. Praha, Triton. JEŘÁBEK, H. (1997). Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha, Karolinum. JIRÁK, J., Köpplová, B. : Masová media. Praha, Portál 2009 JIRÁK, J., Mičenka, Rozumět mediím, základy mediální výchovy pro učitele. Partners Czech, Praha 2006 KALVAS , F. (2009). Nastolování agendy : role masové a interpersonální komunikace osobní zkušenosti a genderu. ZU, Plzeň. KONEČNÝ, Š. (2011). Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno, MU. MACKOVÁ, A. (2017). Nová media v politické komunikaci. Brno MU. SEDLÁKOVÁ, R. (2014). Výzkum medií. Praha, Grada. VYSEKALOVÁ, J.(2007). Psychologie reklamy : nové trendy a poznatky. Praha, Grada. ŽANTOVSKÝ, P. (2018). Čítanka z teorie masové komunikace, Praha, Oeconomia. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|
|
||
Teorie masové komunikace Úloha mediíí ve společnosti Dějiny mediíí a mediálních výzkumů Analýza reklamy Rozbor zpravodajství Media a násilí Podněty k tvorbě školního filmu Média státní , veřejnoprávní a soukromá Kritická reflexe mediálního sdělění Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7974 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|
|
||
dokáže specifikovat mediální komunikaci a její typické rysy dokáže rozlišit jednotlivé typy mediálních institucí a jejich úlohy dokáže charakterizovat kriteria vlivu mediíí a význam sledovanosti dokáže chrakterizovat vliv medíí na děti a náctileté dokáže specifikovat legislativní rámec ve kterém media působí je schopen kritické analýzy mediálního výstupu Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|